Frågor om tävlingslydnad!
Hej!
1) Vilka raser ser man mest av i de högre lydnadsklasserna, dvs klass 3 och uppåt? Finns det raser som dyker upp "då och då" och presterar bra, men som kanske inte är lika dominerande rent antalsmässigt?
2) Jag har tränat hundar inom lydnad men aldrig haft en hund själv. Har ändå som mål att köpa en hund för att träna just lydnad och gärna satsa på att nå elitklass. Är det en för stor ambition?
3) Ni som tävlar i lydnad: hur mycket övar ni per vecka/dag och hur lägger ni upp er träning? Vilka moment anser ni att hunden bör lära sig först?
4) När kan man börja träna in lydnaden med sin valp? Alltså, man kan ju lära en valp att sitta från och med att man får den, men när är den mogen nog att exempelvis kunna "sitta kvar" en längre stund eller att lära sig fotposition och kort fotgående?
5) Tips för att få föremålsointresserade hundar att ta en apport?

Jag kan iaf svara på 5) då jag själv har en hund som var totalt föremålsointresserad. Vi körde med klicker. Och hon älskar klickern. Så fort hon tittade på den klickade jag till en början, sen gick vi vidare till att nosa på den, sen att öppna munnen, för att slutligen ta in den i munnen. Vi byggde upp en förväntan på apporten. Det skulle vara jätteroligt att ta apporten i munnen. Dunderbelöning och lek och stoj. Tillslut fick hon upp förväntan och ville ta apporten i munnen. Då började vi med att utöka tiden låååångsamt. Ökade med ngn tiondels sekund ibland och där körde vi lite lugnare belöning då hon blev så exalterad och spottade ut riktigt tidigt annars :)
Hoppas att det gav ngn liten hjälp iaf :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1) Vilka raser ser man mest av i de högre lydnadsklasserna, dvs klass 3 och uppåt? Finns det raser som dyker upp "då och då" och presterar bra, men som kanske inte är lika dominerande rent antalsmässigt?
BC är mest förekommande i de högre klasserna, men även schäfer och retrieverraserna samt mallen. Boxer, collie, kelpie, auissie tycker jag har sett bra hundar på banan också.
2) Jag har tränat hundar inom lydnad men aldrig haft en hund själv. Har ändå som mål att köpa en hund för att träna just lydnad och gärna satsa på att nå elitklass. Är det en för stor ambition?
Nej, det tycker jag inte.
3) Ni som tävlar i lydnad: hur mycket övar ni per vecka/dag och hur lägger ni upp er träning? Vilka moment anser ni att hunden bör lära sig först?
Nu för tiden är det väldigt lite. men då vi höll på som mest var det väl 10-15 min varje dag och ett ordentligt pass en gång i veckan. FF är den viktigaste tycker jag så den skulle jag börja med först (förutom vardagslydnaden då), då den finns med i många moment, att stanna kvar är också viktigt.
4) När kan man börja träna in lydnaden med sin valp? Alltså, man kan ju lära en valp att sitta från och med att man får den, men när är den mogen nog att exempelvis kunna "sitta kvar" en längre stund eller att lära sig fotposition och kort fotgående?
När den är mogen för saker och ting beror ju på valpen. Men tänk på att gå mycket sakta framåt och ställ inte för hårda krav på valpen. Men kontakt kan du passa på att lära den som liten dvs passa på när den gör det på automatiskt.
Börja redan när den är valp att ta och hålla/bära saker. Lättare att börja med en valp än en vuxen.
**MVH Cerrolyn

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom flesta har #2 redan nämnt :) Men man ska aldrig glömma att man kan komma till eliten bara man vill och använder rätt träning! :)
Nej, det är ju bra med ett mål. Men OM ni nu inte skulle nå det målet ska man inte bli för bitter. Sätt upp mindre mål på vägen som ni kan glädjas åt. Men absolut, ha det som ett mål! Inga fel med det :D
Efter lydnadslägret jag var på för drygt två veckor sen blev jag riktigt taggad på att hålla igång med träningen och kör något kort pass varje dag. Med någon vilodag ibland, och ibland ett längre pass. Jag lärde mig också på lägret att jag inte ska bara raffsa igenom alla momenten, utan välja ut några moment för det träningstillfället som jag skulle träna på. För att få kvalitet framför kvantitet! :) Viktigaste att lära sig först (efter vardagslydnaden) är väl fritt följ (av samma anledning som #2 skrev) och även att stanna kvar, men även komma på inkallning tycker jag.
Man kan leka in mycket i början. Ställ inte för höga krav! Då kan man få en hund som tröttnar redan som 1-åring. Korta pass med lätta saker. Men kontakt kan man börja med, dom olika positionerna (stå, sitt och ligg), så att hunden förstår orden framför dig vilket underlättar senare :) Sitt/ligg kvar kan man börja med rätt tidigt, när hunden förstår sitt och ligg förslagsvis :) Men då får man ju öka sakta så hunden lyckas.
Säger som #2 lär den redan som valp att ta massa olika grejor :) Valpar är ofta lätta att få att bära grejor. Ett tips är att börja med metallapporten redan vid ung ålder om du har planer på elitklassen! :) Jag tror det hjälper mycket, har problem med båda mina nu att vilja ta den eftersom dom inte fick bekanta sig med den tidigare… Det är ju en ganska konstig pryl. Men låt inte valpen leka själv med apporterna, då kan det bli som en leksak bara och för mycket flams runt (tror jag). :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi