tandvisning
Har blivit lite sugen på att testa på lydnad. Håller egentligen på med rallylydnad, men det finns inte så mycket tävlingar här omkring, och lydnad verkar ju kul med.
Men jag har aldrig ens funderat på lydnad - pga tandvisningen. Min hund har problem med vissa människor, främst människor då som ska vara "på". Att någon kommer fram och ska kolla tänderna, och han ska vara helt still, skulle inte gå. Men det känns så synd 
Nån som har nån ide om hur jag skulle kunna träna det?
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Små små små mini-steg. Att det är Roligt(här är känslan viktigast!) att någon närmar sig, är i närheten. Kanske också att han får fler positiva erfarenheter att söka sig till folk om det behövs? Därefter att någon står rakt framför, alternativt att ni ställt upp framför. Sen böjer sig ned, lägger en hand på nosen osv….
Kan också vara en STOR fördel om hunden lär sig att använda personens hand som target. Alltså - lär hunden att söka upp personens hand. Minska sedan avståndet mellan hand och hund. Har mycket effektivt tränat det sistnämnda med en reserverad hund. Hos veterinären Skulle han bara stoppa nosen i handen på veterinären oavsett vad hon skulle göra :P
Viktigast är nog att du iaf försöker att få till känslan innan du börjar tänka på lydnaden. Är det helt omöjligt gååår det ju på ren lydnad också, men är svårare och så mycket tråkigare.
men tror du att det är möjligt att förändra känslan så totalt? Alltså, jag vet ju att allt går, när jag tänker på det, med mycket träning. Men när det är min egen hund och jag vet hur han är så känns det så mycket svårare
Jag har fått känslan att det är så mycket "tväng" i lydnaden också. Att visa tänderna hos veterinären är inga problem, men det är ju en lite annorlunda situation… men jag ska hur som helst träna på det, försöka hitta testpersoner som kan hjälpa mig… så får vi se hur det går med resten av lydnaden också, kanske blir det aldrig nåt 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Ju mindre tvång du känner desto bättre ;) Du kan ju alltid ställa upp på träningstävlingar och åka på öppna träningar just för att kunna träna momentet men också bryta om du vill. Och skulle han inte vilja helt på tävling så trooor jag att man klarar sig med en nolla, så länge han inte blir aggressiv. Stå över får man ju inte göra, men nolla är en annan sak.
Tror helt klart att det är möjligt att förändra känslan! Min lilla flydde så långt han kunde när han såg eller ens hörde barn, efter lite ("lite") träning i 3 månader så gick svansen i hundraåttio på honom när han såg barn och hälsade gääärna på dom. hälsa var träning, och träning är kul! Ville jag att han skulle sätta nosen i örat på dem så gjorde han det, ville jag att han skulle gå bredvid dem så gjorde han det, han sprang runt dem och han satte nosen i handen när jag bad honom. Gick vi bredvid en barnvagn så gick han där och ingen annanstans, trots att han annars gärna gick i dikena och nosade och sprang när han fick göra som han ville i vanliga fall…
Sen kanske du inte får en hund som slänger sig över folk och pussar ihjäl dem a la retriever-stil, men å andra sidan kan det vara skönt att slippa också ;)