Apportering
Hur lärde Ni in apporten på Er hund? Hur tycker Du att det fungerade? Har Du bytt inlärningsmetod och i så fall av vilken anledning?
Själv har jag ju apportering som mitt sämsta moment. Jag tycker det är så tråkigt.
och det sätter sig ju sina spår i mina hundar. Min äldre tik apporterar bra och tycker det är skoj. Henne lärde jag inte det via klicker. Hon har dock för dåligt tempo. Det är trav genom hela. Men jag har inte tagit mig för att förbättra detta. Tränar hellre annat….som är roligare. 
Min andra hundar har noll intresse av apportering. Vilket innebär att jag inte är rätt person att träna in det på henne. Har kört med klickern på henne också, men nja, resultatet blir inte så bra. Och jag glider snabbt iväg till att lära in andra moment istället. Ja, jag vet, när det gäller apportering har jag ingen självdiciplin alls.
Har klickat henne för att hon ska plocka upp apporten vilket hon gör på kommando. När hon tagit den tittar hon på mig och spottar snabbt ut den igen. Att förlänga hållandet går inte. Har försökt flera gånger. Enda gången jag får henne att hålla längre är att så fort jag kommenderat apport och hon tar den så går jag iväg med henne, då håller hon den och jag kan klicka. Men när vi sedan sitter kvar så är vi tillbaka på ruta ett. Denna hund ger mig en tankeställare. Nu har jag börjat klicka på kommandot loss istället. Ska se om de kommer att fungera bättre. Eftersom hon inte vill hålla apporten, så belönar jag släppandet. Och belöningar gillar hon, så för att få en belöning måste hon ju från början ta apporten. Hrm… ja, vi får se vad resultatet blir. Började idag och det verkar lovande….
Min Linus vägrade i början att överhuvudtaget hålla något i munnen, så det tog mig 1½ år att lära honom apporteringen! Har provat en hel del olika metoder, allt ifrån klicker till att "tvinga" honom att hålla i den. (Han hade verkligen noll föremålsintresse). Men det som funkade bäst var att jag började leka med apportbocken för att få honom att tro att den var jättekul (ja man måste ju ha sett väldigt frisk ut när man springer runt och leker med en apportbock och hunden bara sitter och tittar på och gäspar typ
).
Men så småningom började han bli intresserad av vad det egentligen var som jag tyckte var så kul, och efter ett längre tag började han nosa på den osv… och sen kunde vi ha dragkamp med den och jag lät honom alltid vinna så han fick bli lite mallig (berömde massor). Ja sen kunde jag börja lära honom momentet apportering och nu tycker han att det är kul och apporterar det mesta man ber honom om (och lite till)! 
Ja, fast det här var väl en ganska annorlunda metod måste jag säga. ;-) Med Felix har jag blandat klicker med lite annat. Har inte kunnat köra bara med klicker och t.ex. vänta på att han skulle plocka upp den, för så fort han insåg att det var apporten det handlade om så såg han det som sin belöning att attackera den och leka med den, så då brydde han sig inte alls om att vänta på något klick.
Så jag har blandat det med lite övningar där han måste hålla sig i skinnet och det börjar gå framåt, men jag tycker också att det är ett ganska tråkigt moment att traggla. 
Kan tyvärr inte hjälpa er. Jag kastade iväg apportbocken, han hämtade, jag belönade med en gång. Men så har jag mycket "gratis" i och med att han är en appotör… Dock håller han lite för löst, men bollar inte och tappar inte (visst händer det men…)
Men jag tycker "synd" om er som har fått jobba så med detta.
Zeeben - jag tror att tanken på att belöna loss kan vara nycklen, det låter som "sunt förnuft" hos mig och det brukar man komma långt med. Vad händer om du kör konkurans på den?
**MVH Cerrolyn

#2 Varsågod matte säger hon om jag visar intresse för den. 
Men just nu kör jag att jag sätter båda hundarna. Tar fram en pinne och så kör jag apportering med hunden som kan. Klickar och belönar och tycker att hon är sååå duktig.
Den andra sitter brevid och dreglar efter godis.
Sen erbjuder jag den andra att greppa pinnen. Ger inga kommandon. När hon tagit pinnen och hållt någon sek så kommenderar jag loss, klickar och belönar. Sen tänkte jag utöka tiden hon håller.
Det är i tort sett samma träning jag gjort innan, men har då klickat för hållandet av apporten. Vilket resulterar i att hon snabbt som attsingen spottar ut apporten.
Låter bra.
I konkurest tänkte jag mer att du skulle nyttja den hunden som kan… Men så som du gör nu så blir det de.
**MVH Cerrolyn

Apportering är inte lätt! Jag börjar alltid med fasthållandet och överlämnandet. Mina hundar får aldrig någon belöning om apportbocken hamnar på backen. Den skall alltid hamna i min hand.

#5 Nä, det är inte så lätt alla gånger. Och absolut inte när man inte själv är så förtjust i momentet. Svårt att riktigt engagera sig. Lättare att nolla det momentet och se till att man får 10:or övrigt. 

Jag har precis börjat träna lite apport med Velvet, tränar då med klicker och har äntligen fått henne att börja greppa den. Förut så duttade hon bara med nosen på den eller på sin höjd kunde den få en puss
Men nu tar hon ett hyffsat grepp och spottar ut den, så nu ska jag "bara" lyckas få henne att hålla kvar den och vänta på kommandot "Loss".
Zebben, din idé om att klicka för loss låter ju riktigt smart. Ska testa det nu när hon äntligen tar apporten på kommandot.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag klickade in den, men precis som för dig så ledde det till ett jävla spottande :p men då hade hon iallafall förstått att det är apporten som gäller - och det tog ett tag! Hon hatar att ha saker i munnen. Så steg två var att busa, kasta och dragkamp. Så fort hon höll emot = belöning. Men jag håller med dig - skittråkigt :p

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan ju skriva hur det går för oss nu…det var ju ett par år sedan. :-)
Hon apporterar fint. Hon är ingen 10 poängare och kommer inte bli. Men hon utför momenten. Lösningen var att belöna släppandet av apporten. Så genom att jag "tvingar" henne att ha apporten i munnen en längre tid så är det bara hon som förlorar en belöning om hon spottar innan loss kommando. Genom att göra som jag gjorde tidigare…belöna henne när hon plockade upp apporten så kunde hon själv välja hur länge hon ville ha den. Hon fick så att säga belöningen innan hon utfört något bra. Nu kräver jag att hon jobbar och sedan får belöning. Oj…snurrigt, men jag hoppas Ni fattar.
En annan sak jag lärt min under denna tid är att det faktiskt finns hundar som får kväljningar av att hålla saker i munnen. Jag själv kan nämna att jag knappt kan hålla en penna i munnen utan att få kräkreflex. Samma sak har jag nu stött på ett gäng hundar, så att kräva apportering av dem är faktiskt bara taskigt. En del fungerar om de får väldigt tunna apporteringsföremål, så att de nästan kan hålla igen hela munnen ändå.
jag har jobbat som en jäkel med den där apporten, och då ville jag inte ens ha en "lydnadapport" (från början) utan mer en "nyttohundsapport" om ni fattar vad jag menar, så jag hade inte så höga krav mer än att han skulle greppa och lämna.
Jag började med att klicka in honom på at ta den från marken. Gick så långt att han tog den och spottade. Lyckades aldrig få honom att hålla, hur jag än gjorde 
Då letade jag runt på nätet och hittade en träningsplan som gick ut på att jag håller i apporten och klickar honom att ta den. Vi kom så långt att han tog den där med, men även där kunde jag inte förlänga greppandet, utan han släppte (oavsett om jag höll eller släppte). Efter ett tag så slutade han att ens ta den, blev helt låg såfort jag tog fram apporten 
Problemet med Dobby är inte att springa ut och hämta, problemet är att han har sånt resursförsvar. Har han nåt i munnen finns inte en chans att han släpper det i handen, även om det är nåt jättetråkigt. Håller jag ut handen så morrar han och drar åt andra hållet.
Men så började vi nu för ett par veckor sedan, jag la hela "lämna i handen" delen på hyllan och belönade att han kom mot mig, närmre och närmre. Började sedan hålla ut handen och använda den som en target, belöna när han kom närmre och närmre. Och tro det eller ej, han börjar lämna 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
hmmm… har svårt att greppa det där med att belöna att släppa… eller rättare sagt, jag förstår din poäng - allt hon gör med apporten måste ju i början vara positivt och visst att det fungerar fint i inlärningsfasen… men jag är ju sån att jag inte använder klickern för annat än inlärning. Och därför går inte ekvationen "klicka för att släppa vid loss" ihop hos mig (jag har till och med svårt att föreställa mig det, snacka om hjärntvättad!
)
Själv älskar jag att lära in apporteringen! Det momentet kräver så otroligt mycket av en själv som tränare, man måste verkligen ha tajmingen och kriterierna klara för sig för att komma någonstans. Det är dessutom ett moment som kräver att det svåraste verkligen sitter, att hunden håller, för att få till ett helt moment. Det går ju inte att kedja ihop det utan själva apporteringen. Som exempel - avlämningar kräver att hunden håller, medan det går att träna sista biten i inkallning med ställande utan att hunden faktiskt kan stanna under själva inkallningen…. hängde någon med där? :/
Apporteringen är också det moment som jag tycker utvecklar ekipaget mest. Det är där man verkligen lär känna varandra, lär sig se sin hund och hur den tänker, just för att det är så fokuserat på det lilla och man märker direkt om något går fel. Det är ju lättare att missa att hunden lär sig att kanske stå innehåller ett kliv innan, medan apportbocken verkligen visar allt. Jag är så hemsk att jag gärna börjar med apporteringen när jag tränar en ny hund… 
Sååå, nu har jag nog höjt apporteringens status så att den vägs upp lite i denna tråd ;)
Hetaste tipset är att belöna ett fast, medvetet grepp. På väg mot dragkamp, fast stoppa precis innan. Näst hetaste är att göra olika kedjor, istället för att jobba framåt med 1ans apportering och begära att hunden sitter still i 10 sek innan man börjar med avlämning så träna separat på avlämning och gripande, så hunden vet vad den väntar på istället för att bara traggla med att hålla i, för hunden, en evighet. Här är klicket dessutom lika med släpp en låååång period, inte förrän momentet sitter helt som jag vill ha det så lägger jag in ett "loss".
Skulle kunna skriva en hel roman, men avslutar med att påminna om ert eget kroppsspråk om ni har lite "vekare" hundar - att titta mot hunden kan vara tillräckligt för att hunden ska känna "den där saken är mattes" och därmed hindra träningen, man tar ju inget som är någon annans…