Vill inte sluta
Min Sheltietik på 1 år vill inte lämna agilityplanen. Att försöka lyfta upp henne är omljligt eftersom att hon håller sig på avstånd och vet vad som ska ske. Att locka till sig henne, koppla eller ens röra henne är omöjligt när hon har tränat.
Vi har en "agilitybana" hemma och när vi ska gå in står hon kvar där och VÄGRAR komma. Har funderat lite på att lära henne (på sidan av) att "koppla" sig själv eller att hon ska springa in i buren. Tror de första blir lättast.
För att "fånga" henne har jag fått kommenderat ligg och sedan lyft upp henne. De jag börjat med nu är att jag sätter mig och gör massa roliga ljud. Då kryper hon upp i knät och vi har pusskalas.
Sen kan jag lyfta henne och hon tycker det är allmänt skoj!
Är det någon annan som haft samma problem eller har något annat tips?

Det kan inte vara så att hon lärt sig att då man går av planen så är det roliga över? I så fall kan jag rekomendera att efter avslutat agilitypass direkt gå från det till att göra något annat super roligt en stund innan ni avslutar träningen för dagen, då slutar hunden förhoppningsvis ganska snart att associera utgång från banan med något negativt och förknippar det istället med att det kommer hända fler roliga saker tillsammans med matte 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!