Hinna träna fram tills hösten?
Hej på er.
Tror det är första inlägget jag skriver här.
Men nu till frågan.
Jag och min hund Moa (Shetland Sheepdog) ska börja på en nybörjar-agilitykurs nu till veckan.
Vi kommer träna ca. 1-2 gånger i veckan har jag tänkt, och undrar då om ni tror det är möjligt att jag har min första tävling i September i år? Det är nämligen en tävling (officiell, spelar inte så stor roll för mig..) här i början av September.
Tror ni att det är möjligt att jag och Moa har hunnit träna upp oss så mycket så att en tävling är aktuell? Eller är det för tidigt för en tävling?
Hur länge tränade ni innan eran första tävling?
Berätta gärna allt om detta, haha. Jag är lite nyfiken . 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Som jag ser det så är det svårt att svara på. Det beror på så mycket. Men hoppklassen kan ni hinna då de hinderna inte är så svåra att lära in (förutom slalomet), balanshindrena kan ta lite mer tid.
Men med tålamod, planerad och målinriktad tävling så tror jag att ni kommer att klara det. Ha det som ett mål, men om ni inte hinner så är det inte hela världen.
**MVH Cerrolyn
Hade du frågat mig för ett/två år sedan hade jag direkt sagt "självklart"! Men nu.. När jag själv har lärt mig så otroligt mycket om vad agility handlar om och hur viktig grunden är, - framförallt hur mycket man kan förbereda och lära hunden innan tävling. Sådant som är så viktigt att ha när man kommer upp i klasserna. Jag själv var precis som du när jag började med agility, det gick bra och jag tränade oerhört målmedvetet. MEN jag hade bråttom ut på tävlingsplan. Det gick förvisso bra och vi blev uppflyttade till klass 2 första säsongen och snabbt till klass 3. Men nu när jag är uppe i trean så märker man hur oerhört mycket jag hade kunnat göra tidigare. Jag har fått träna om kontaktfälten två ggr, tränar ständigt på farten då jag ville i början att allt skulle bli rätt - inte att hunden skulle springa så fort hon kunde. Sådant straffar sig nu,, men jag har så mycket mer kunskap nu och det är trots allt första hunden man ska göra misstagen med. När jag väl får min nr två så kommer det bli helt annan typ av grundträning pch framförallt så kommer jag veta vilken typ av agilityhund jag vill ha, det vet man inte med sin första hund. Tyvärr. Men all lycka till! Jag tror säkert det kommer gå bra, så länge du tränar målmedetet och vet vad du vill. Agility handlar inte bara om att kunna hinder. Det är så mycket svårare än så. Tyvärr ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Hur menar du med det här med farten?
Jag prioriterade att det skulle bli rätt istället för högt självförtroende med eget tryck från hunden. Hon är absolut inte långsam men jag måste vara med och trycka på hela tiden, vi skulle tjäna mycket på om hon tryckte på själv. Alla hundar kan springa. Men alla hundar springer inte sitt snabbaste för att de hellre gör rätt. Förstår du hur jag menar??
Tror jag förstår lite hur du menar. 
Jag vill ju att Moa ska bli snabb, så snabb så möjligt, men vill samtidigt lära in hindren bra. Har du nåt bra tips på hur man kan göra så det blir så?
Jag tycker du ska ta allvarligt på det jag skrev, fast ändå inte ;) allt beror på vad Du har för mål och ambitioner?? Är det landslag och vm du siktar på ska du verkligen väga orden på guldvåg. Men är det kanske sm och championat du siktar på så tror jag inte det spelar så stor roll hur början av träningen ser ut. Inte heller om ni kör agility för "skojs skull". Jag och Ronja kan absolut kvala till sm trots att vi startade som nybörjare, även om jag har mål om vm. Men då har vi en låååång bit kvar.
#5 oj, det här kan jag skriva hur mycket som helst om.. Jag väntar tills jag har kommit hem från skolan ;)
Det är liksom svårt att veta vad man vill. Jag vill ju att det ska gå så bra så möjligt.
Det vore ju kul om man kunde komma långt, men att sikta på t.ex VM känns liksom liite föör kaxigt eller hur man ska säga. 
Tycker du har rätt i det du skriver! 
#8 jag förstår precis. Det är skitsvårt! Speciellt när man inte har sysslat med sporten så mycket. Egentligen får man inte känna på verkligheten och få reda på vad man verkligen vill föränn man är i klass tre.. När jag sprang runt med hunden i ettan och tvåan var det ju bara lek.. Fast redan då hade jag mål om vm. Men när vi väl var uppe i trean och fick köra mot konkurransen på riktigt så var jag inte så kaxig längre ;) men siktar man mot stjärnorna når man trädtopparna!
Man får väl inte ge upp helt enkelt!
Men SM vore iallafall väldigt kul!
SM är långt ifrån en omöjlighet, då ska man "misslyckas" rejält ;)
#11 Har dock läst på några ställen att det är bättre att satsa på att hunden gör rätt i början (och att det går långsammare såklart) och att hunden automatiskt kommer springa snabbare när den är hindersäker.
Jag vill ju att det ska bli bra från början! 
Självklart ska den göra rätt! Annars lär den sig inget ;) the big question är hur man tar sig dit ;)
Hoppas det blir bra. Annars får jag väl rätta till det helt enkelt.
men är nervös inför kursen, haha.