Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: träninginlärning
Läst 1260 ggr
[Moollan]
0

Hetsig, ivrig och pigg sheltie

Hejsan!

Jag har lite problem när jag tränar med min hund. 
Hon är superduktig MEN hon blir så himla ivrig och stressig när vi ska träna. Hon göra hundra saker samtidigt när jag ber om ett enkelt sittande tex.
Hur kan jag lugna ner det?
Vill samtidigt att hon ska ha detta pigga sätt men hon måste hinna med att lyssna. Hon är 8 månader.

Yessica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske gå en sväng innan så hon får "rasta" av sig lite så hon kan koppla på hjärnan? Glad Men även vara lugn själv och inte hålla på att säga "nej" "stilla" "lugna ner dig" osv vid träningen, då kan det trigga igång lite mer faktiskt. Utan bara lugnt vänta ut henne och belöna med godis (som är lugnare form av belöning) när hon gör det du sa. Snart kommer hon säkert koppla ihop att om hon lyssnar och är lite mer koncentrerad kommer godiset snabbare.

Bara lite tankar från mig såhär. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tsset
0

Jag har en riktig träningsnarkoman som i början blev precis likadan - vadå ta det lugnt? Flås flås och hög stressnivå. Inte optimalt när man ska lära sig något alltså. Med honom har jag jobbat mycket med att han ska ta det lugnt för att få träna och idag kan han växla mellan full aktivitet(utan stress) och helt passiv (sova på rygg på golvet medan "brorsan" tränar) flera gånger under samma träningspass.

Har först och främst lärt honom att passivitet ger aktivitet(det han vill ha). Detta genom att ta fram godis/leksak osv., är han för "på" direkt så börjar jag med att vänta och annars leker jag direkt. Skapar aktivitet alltså. Sen bryter jag och inväntar att han slutar stressa och samlar sig, helst innan hunden själv gått upp i stress! Så fort hunden är något lugn så igång igen och sen om och om några gånger och ökar kraven i passen tills man är på rätt nivå i både aktivitet och passivitet.
(har faktiskt gjort samma sak med maten då han vart jättestressad och skrek bara man började med den, började med att han bara behövde ha alla tassar på marken, utökade till att vara stilla nån sekund osv. Idag somnar han direkt jag tar fram hans matskål och ligger sedan där tills maten serveras!)

Gör det tydligt för din hund när träningen är slut! Ett och samma ord är bra. Mycket viktigt så din hund vet när det är värt att kämpa och när det inte kommer mer träning, det kan vara stressande i sig.

Sen har jag använt mig av en Passiv plats, i köket finns det en punkt och sen har vi en filt också som vi kan ta med oss. Bur ska vi ha så småningom. Dit skickar jag honom mellan varven och där ska han ligga kvar för att få fortsätta arbeta. När han skickas dit så har han mini-paus och ska bara koncentrera sig på sin självkontroll - Mycket nyttigt för hundar som lätt stressar upp sig! Låter honom samla sig igen och ladda batterierna. Dessutom lär han sig vänta på sin tur då jag oftast har en annan hund som tränar under tiden han vilar.

Att börja med något koncentrations-krävande kan vara bra. Som att balansera godis på nosen, låta bli godisar på tassarna eller stadge-träning i ligg, ligga kvar trots att du hoppar jämnfota över ryggen t.ex. Ta en mini-paus och fortsätt med det ni skulle göra.

Lite småtips för att minska stressen :)