Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 2905 ggr
destroyed
0

kul med slalom?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur får man en hund att tycka om slalom? Min hund är seg i slalomet och visar tydligt att det är tråkigt genom att göra små missar hit och dit. jag vill ha tips på vad man ska göra för att få det att bli roligt? varje gång jag tränar agility och börjar kommendera så börjar hon att bli och annars så blir hon för hispig och lyssnar inte på vad jag säger. Som sagt nu verkar jag mest virra bort mej men…

Hur ska jag få min hund att tycka om slalomet och tycka det är kul?

Hur ska jag latja upp henne så att när jag väl lägger in kommandon så blir hon inte låg?

Yessica
0

Hur har du lärt in det? Vad belönar du med? Hur många pinnar kör du med? Hur gammal är hunden?

Haha, mycket frågor. Men om man kan få lite mer info kanske det går att hjälpa dig. Väldigt svårt att ge tips såhär också när man inte sett. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

destroyed
0

Jag tycker bara det är okej med frågor bara jag får svar:P

jag började med tre pinnar för att få in första svängen sen fyra pinnar och då hade jag första gångerna en hjälpare som lockade med godis för att hon skulle ta nästa kurva.. Sen har jag tränat det så att hon kan börja ta det mer och mer självständigt. och då har jag lagt till två pinnar. Jag håller på med 6 pinnar nu ska snart lägga till 2 till, vi har tränat sedan innan vintern och under vintern i ett ridhus en gång i veckan nu när jag köpt ett eget slalom så tränar jag varje gång jag går ut pga att det står utanför min dörr bara en gång innan jag tränar något annat eller går vidare på en promenad. sen har jag stunder då jag tränar lite längre och mer men då aldrig mer än tre gånger innan jag tränar något annat för annars blri min hund jätte uttråkad. Sindra är två år gammal. jag varierar med godis och leksaker. leksakerna gör att hon springer fort som bara…. när hon kommit ut slalomet.

Yessica
0

Testa att bygga upp att det är roligt igen med bara en port. Jag har lärt in ingången först på mina med hjälp av två pinnar bara = en port. Dom har fått träna på att söka upp den själva och fått bra belöning efteråt. Det har gjort att dom under den ttiden vi tragglade det sökte upp porten direkt när vi gick ut på tomten! Sen har jag lagt på pinnar allteftersom (för att göra en lång historia kort). Sen kastat leksak när dom gått ur sista porten. Vilket gjort att iaf mina fått upp farten så småning om. Sen kommer farten med säkerheten oftast också. Glad

Ha en bra dag!

destroyed
0

hon tycker det är jätteroligt med en port eller tre pinnar så man får in svängen men när de kom två svängar(fyra pinnar) så började hon att sacka vill inte framåt utan det är sista porten som är kul för då kommer leksaken,,

Yessica
0

Då kanske du får variera antalet pinnar från 2-4 för att bygga upp att det är roligt och inte öka på fler. Kanske det blir "svårt" när det läggs på någon mer pinne? Glad

Ha en bra dag!

LiselottLindell
0

Min hund blir med inspirerad om jag jag är uppspelt när han har lyckats. Jag belönar med glada tillrop och mycket lek.
Funkar för oss men alla är olika.
Jag har fått lära mig att fundera på vad jag själv gör för något, en liten förändring i mitt beteende gör jättestor skillnad.

destroyed
0

nej, svårt tycker hon inte det är, hon tycker det är tråkigt. Jag tror att det har med mej att göra just nu. Vi var på kurs igår där vi verkligen kom igång och hon fixade det när det var hinder och tunnlar som gjorde suget vd 8 pinnar men fler fixade hon inte för att det blev så svårt men sen tränade vi bara slalom med 8 pnnar och då kom det där tillbaka.. slarvfel och gå igenom och allting vet inte hur jag ska få upp farten riktigt.. när hon kommer igång så springer hon enbent igenom det men annars så traskar hon bara på, går jag före skiter hon i pinnarna, går jag efter skiter hon i pinnarna och vänder sig för att titta på mej..

6# jo jag belönar alltid så vid inlärning sen när hon kan det självständigt tonar jag ner det, då har sindra lärt sig att agilityn är hennes belöning då vill hon mest ha en bekräftelse av mej att det var bra, så har vi gjort vid alla andra hinder och det har funkat men om jag skulle börja med enmassa hurrarop och liknande så blir hon bara förvirrad, om jag stojar upp mej vid slalomet så skiter hon i att fortsätta med det för att leka med mej.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
tsset
0

Avsaknad av fart occh motivation beror i de allra flesta fall på osäkerhet kring vad som förväntas och hur pass mycket flyt hunden har i det den redan kan. Även om man tycker att hunden kan det för att den oftast gör rätt och att det bara blir fel ibland och så så är ofta farten och glädjen ett tecken på hur mycket energi hunden måste lägga på att tänka igenom vad den ska göra. Det blir rätt men är fortfarande för svårt för att göra utan att analysera vad som ska göras. Om hunden Kan och är Motiverad så gör hunden det med glädje!

Backa tillbaka från början och se till att få med Känslan! Låt henne själv lista ut vad som ska göras och belöna. Börja gärna med två och att hon bara ska gå igenom dem men gå såklart snabbt över till tre eller fyra för att få till både ingångar och slalomprincipen. Gå inte upp i pinnar förrän du ser att hon ligger i rätt läge, rätt glädjenivå. Lägg på din tredje pinne, eller tänk i "mini-slalom", gör två portar och minska avstånd tills du har fyra-pinnars eller lägg på tredje och fjärde för att sedan göra två såna(fyra-pinnars/mini-slalom) med lite mellanrum. Att dela slalomet ett tag och sedan sätta ihop delarna underlättar ju också, blir en liten tankepaus mellan.

Ser du bara till att få med er rätt känsla krävs det inte lika mycket att motivera henne att utföra det eller träna det. Det är ju mycket roligare att göra något man upplever roligt och oftast krävs det inte mer än att Få utföra det sen. Men kanske ska du belöna med att få ta nästa hinder, det hon tycker om mest, ett tag? Då smittar känslan av sig så att säga. Kommando-byte kan också vara bra, kommandot får ju också den känslan ni haft nu och därför blir hon låg.