RC - hur mycket mat?
Jag har funderat på hur räknar igentligen ut hur mycket mat hunden ska ha?
Jessie har gått på lite bantningskur på 1 dl om dagen efter att hundvaktera proppat i henne massor av falukorv.
Jessie är somsagt en JRT, väger 6 kg och är 2 ½ år gammal. Hon äter Royal Canin Mini Adult.
Men hon brukar dock få en Pedigree Denta Stix om dagen som ett kompliterings grej till sina 2 dl hon planeras att få.
Någon som har RC till sina hundar här inne?
Enligt dagsrasonen på påsen så ska hon ha mellan 120-135 gr per dag. Jag mätte upp det och jag tror det blir ca 3-4 dl.
Det kändes enormt mycket iallafall! Ska man kolla på dethär med fett osv. så man undviker övervikt, vilket jag absolut inte vill ha!
Vi tränar ju agility på en ganska hög nivå när säsongen drar igång.
Hur ska jag räkna ut hur mycket hon ska ha eftersom jag ger denta stix som kompleteringsfoder, och det står ätt den inte ska utge mer än 15 % av det dagliga kostintaget.
Allt dethär är verkligen rörigt!
Hur ska man göra? Någon som kan hjälpa mig?
Mvh Hannasjessie. :)
Jag har RC Maxi Light till Ceasar just nu men annas Maxi Adult. Han ska ha ca 8 dl av adulten per dag men då jag tränar med honom så får han mycket godis mm så jag ger honom 6 dl per dag (ca).
Att ge henne 1 dl tycker jag låter lite och skulle ge henne 1½ istället då jag tror att dental stix inte blir mer än ½ dl. Men när ni tränar hade jag gett henne full dos då det går åt mer energi när du hålls igång på det sättet.
**MVH Cerrolyn
Jag har RC medium adult till Hugo (Jack russell) Han fick innan kastreringen cirka 3½dl om dagen, nu får han väl ungefär 3dl ;)

Äter hunden en hel denta stick om dagen då? För annars stämmer det ju inte.
Jag har en sheltie med samma ungefärliga fodergivor enligt rekommendation på förpackningen (RC Mini Adult). Han får 3 dl om dagen, väger 9 kg. Eftersom han är i övre viktgränsen tolkar jag det som att han borde ha 4 dl. Men då blir han rund även om han får daglig motion. Det är nog ganska individuellt trotsallt, men bra rekommendationer, riktlinjer.
Mvh Ellenfyrkant
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag Barfer mine Newfoundlændere. Om Vinteren er dom inte så aktiva och der får de omkring 1000g/dag.
Om sommaren når de simmer mycket bruker de få mer op til 1500g/dag.
De vejer hhv 75 (hane) och 65 kg (tik)
Mvh