Träningsutmaningen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I tråden Träningsdags så anmälde några sig till denna sk. utmaning.
Det första vi kanske ska göra är att beskriva hur långt vi har kommit och om ev problem, så vi andra bli införstådda med det.
De som är med och deras utmaning är:
Cerrolyn - Dirigerings apporten
Fridaakesson - Läggande under gång
Hannajessie - Läggande under gång
Workingdog - Ställande under gång
Malin3033 - FF
Mickvor - FF
Tsset - Rutan & "sidan" (2 olika hundar)
Yessica - 3ans fjärr & ?
**MVH Cerrolyn
=) Har påbörjat träningen. Ligg kan hon ju redan, så nu stannar jag säger ligg sedan går, ska göra så några gånger sedan börja träna det när jag går får se hur detgår :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag har börjat med stadgan lite grann. Att hon ska stå stilla bara och jag ska kunna kasta leksaker och hon ska stå kvar. Sen har jag även börjat med att få snabba ställanden och sen kastar jag leksaken direkt. Vi jobbar vidare på dem 2 och sen börjar vi sätta ihop dom. Kanske ska tilläggas att detta är då hon är framför mig. När hon kan det klockrent framför mig ska vi börja gå över till sidan :D
Till er som ska träna läggande och/eller ställande under gång vill jag tipsa om denna artiklen jag gjort.
Till er som ska träna inkallning med ställande /och läggande vill jag tipsa om denna artiklen.
Och till er som ska träna fjärrdirigering så finns det en artikel för er också.
#1 - Låter som en bra idé. Du kan även gå saktare eller sakta ner innan du ger kommandot. Ett annat tips är att du går ur possitionen när du sagt kommandot och belönar. Detta fick jag lära mig då Ceasar gärna satte sig när jag kom tillbaka.
#2 - Du verkar använda dig av samma metod jag gjorde för att lära in inkallning med ställande.
**MVH Cerrolyn
Ceasars problem är inte ut till konen och inte att komma tillbaka med apporten (även om själva avslutet behöver tränas. Utan det är att få honom att förstå åt vilket håll han ska.
Jag gör just nu så här. Jag har tre skålar och den i mitten vänder jag upp-å-ner på. Detta för att han ska veta att det finns något i mitten, men den är ointressant. Ställer honom vid en kon och använder hela kroppen för att visa åt vilket håll han ska till. I rätt skål finns det godis och ingenting i de andra.
Vi hade en mycket bra början men så dummade jag mig och sa "nej" när han var på väg till mitten som gjort honom osäker. Nu är det bara ordet "stanna" som gäller om han går fel.
**MVH Cerrolyn
#3 Okej!:) Tack, ska kolla den artiklern med:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har fortsatt med läggande. Tränar nu att få henne lägga sig när jag går sakta framåt. Hon klarar det super, dock långsamma läggande.
Hade också problemet med att Jessie satte sig när jag kom tillbaka, men det är redan borttränat tror jag.
Ska försöka filma nu i helgen! :)
Mvh Hannasjessie. :)
Tog bort #7 då den var dubbel.
**MVH Cerrolyn
Kul att höra att det går så bra för er. Här går det också framåt. Ska se om jag inte kan filma imorgon…
**MVH Cerrolyn

Tränade nu ikväll. Hon ställer sig supersnabbt och stadgan är bra. Hon rör inte en fena när jag kastar leksaken bredvid mig. Så nu känns det som att vi kan gå vidare till att kasta leksaken mer bredvid/bakom henne ist :D
Oj, var ska jag börja med detta älskade och hatade moment FF. Jag tror att det huvudsakliga problemet är att vi hanterade momentet fel från början och just nu siktar jag på att lära om det men jag har antingen inte tillräckligt med motivation eller så vet jag inte hur jag ska ta tag i problemet.
Hon har bra sättanden och fin attityd, problemet är att Ronja "dör" någonstans på vägen för att hon saknar bekräftelsen över att hon gör rätt. Helt enkelt behöver jag få henne att förstå att när jag är tyst = hon gör rätt. Några tips om just den biten? Jag har delvis jobbat med baklängeskedjing och utplacerad belöning. Men jag har svårt att utöka i rätt takt och sätta lagom krav och jag tror det är problemet. Hon börjar så jäkla snyggt med svängar och halter värda det dubbla av tio, men efter halt nr 1/2 så börjar det svaja. Vi står lite och trampar på samma ställe och jag vet inte hur vi ska fortsätta. Tränar vi ingångar, halter, position och svängar blir det ju mycket belöning och bekräftelse och det känns som att hon förväntar sig att få samma belöning efter 5-10m. Problemet är väl också att det där går i periodvis, ibland är hon klockren under ett helt LK1 program utan att jag säger ett knyst, men allt oftare blir hon "slarvigare".
Så jaa.. uthållighetsträning, baklängeskedjing osv är väl det vi ska pyssla med. Frågan är bara hur, var och när…
Jag har lagt till Micvor i #0
Hur går det för er?
**MVH Cerrolyn
Rut har en ganska bra grund inom FF… Men vi har aldrig tränat fot med målet att tävla lydnad, så det är det vi satt igång med nu. Vi ställde iof. upp i KM i lydnad förra året och blev då klubbmästare i klass 1, trots att vi nollade apporten och mest ställde upp för att "prova på". i år har vi tänkt satsa mer seriöst och det vi tränar på just nu är vändningar + sättande.
Filmade lite i förrgår… och kom fram till att hon ibland sätter sig snett, att jag en gång klickade då hon inte satt sig ner ordentligt och att hon gärna sätter sig med en tass upp(!)… + en massa andra småsaker. Ni får gärna kommentera och ge tips, som sagt är jag helt grön och kan säkert se lite stel ut :P Och just det, vi kör på en väldigt liten yta och utan koppel i filmen, ska se till att filma lite när det är mer som i "verkligheten" också :)
För det första så vad jag vet så får du inga avdrag för att hon håller upp en tass när hon sitter.
Ang. sneda sättanden, träna ingångar åt alla håll och kanter så blir hon säkrare (att hon ska komma in rätt om hon är längre till vänster, höger, framför, bakom och även riktad åt olika håll). Om du inte förstår vad jag menar så kan jag försöka att filma oss när vi tränar detta så du förstår.
(Nu ska jag titta på eran film)
Mycket fin kontakt.
vid 0,14 (när du går från oss första gången) så sätter hon sig rakt, men sedan ändrar hon ställning till snett. Det är svårt att se om hunden sitter rakt, och lättare blir det inte med en liten hund.
Mycket snygg helomvändning.
Hon är med bra i vändningarna på stället.
Lite luft ibland och även släp.
Jag tycker att ni är på mycket god väg, tyvärr så var ni lite för nära kameran när ni gjorde stegförflyttningarna så det var svårt att se. Men överlag så tycker jag att ni är super duktiga.
**MVH Cerrolyn
Inga fler som vill visa sina framgångar?
JAg ska ta och se om jag inte kan filma idag eller imorgon.
**MVH Cerrolyn
#11 Ja den biten är svår, och svårast är väl att göra en skillnad för hunden i när det är rätt trots att man är tyst, och när det inte riktigt är rätt än och hunden behöver fortsätta anstränga sig (och alltså "gör fel"/inte rätt).
Jag tycker att det är lättast att ha en tydlig skillnad i fotgående-gången och vanliga gången. Jag försöker gå rakryggad och med blicken framåt, och där belönar jag efter en viss sträcka rikligt. Laddar den typen av gång liksom. Det var det första jag gjorde med lillen, och det som fixade till storskits fotgående. Jag gick rakt fram i "rätt" gångstil, och shejpade hundarna rätt. Ett steg på rätt sida - pangbelöning. Utveckla till ett nära fotgående - pangbelöning. Utöka tiden - pangbelöning. Försöker hålla det hundraprocentigt, blir det fel så ur position. Aktivitetshöjande belöningar. Externbelöningar kan vara riktigt drivande.
En fundering - hur funkar ert fotgående på agilityplan? Och vad händer om du börjar belöna med att skicka henne på hinder? Låta henne få agilitykänslan smittad på fotgåendet så att säga. Du kan ju utveckla det med vid sidan av plan, på synbart avstånd från plan, på håll och sen rusa tillsammans till plan och köra några hinder… eller om det räcker med någon jaktlek mellan er, lite galen kamp eller så? Tror nyckeln är att leta efter rätt attityd hos henne och belöna den väl, samtidigt som du är fortsatt tyst så att säga. Och variera när belöning kommer. Funderade på om du kunde göra t.ex. tre halter nära inpå varandra och sen jobba ut avståndet. Typ så hon vet att belöning kommer efter tre halter, så hon jobbar mot den där sista halten oberoende av sträckans längd.
Ja, lite tankar såhär mitt i natten :)

Såhär ser Stings fjärr ut just nu. Ibland bra, ibland mindre bra. På filmen står jag oftast 2-3m bort. Svåraste skiftet är stå-sitt. Men jag känner att ibland tänker hon till och faktiskt börjar veta hur hon ska göra.
Vi har fastnat lite, jag kommer aldrig längre bort känns det som. Så då faller min motivation till att träna momentet. Men jag ska verkligen försöka puscha mig själv till att göra det! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Skiftet med stå-sitt ÄR svårt då hunden gärna vill hoppa fram. Men jag har själv märkt att om jag är nära och verkligen kör stenghårt med det så brukar det gå bra på längre avstånd. Att få till detta med avståndet är också svårt, men du kan ju alltid börja träningen nära för att påminna henne och sedan ta ut avståndet lite i taget för varje skiftning.
(Nu ska jag se filmen)
Från ligg till sitt så hoppar hon fram i första skiftet
Vad jag ser så hamnar hon ändå på "strecket" men det är den totala förflyttningen som också ger avdrag.
2a uppsättandet var mycket fint.
När hon ställer sig från sitt så rör hon även där lite på bakbenen, nästan så jag misstänker att hon tänker utställning…
Ni är på godväg men mellan ligg-stå och stå-ligg så finns det en stor fördel att hon använder fällknivsprincipen.
**MVH Cerrolyn
#18 Du skulle inte kunna lägga en matta under henne eller så? Känns lite orättvist att träna på halt golv, svårt att inte glida iväg åt nåt håll ;) Vet att mina gärna glider bakåt i ettans apportering inomhus just för att de lägger vikten bakåt och vips så sitter dem två meter bakom mig, haha!
Om du vill kan du lägga in ett "sitt fint"-skifte - kräver ju att vikten kommer bakåt så de hamnar på rumpan och ger bra teknik från stå-sittfint, och senare stå-sitt. Eller träna på en avsats så hon måste backa bak med framtassarna för att sätta sig. Och belöna framåt sitt-stå, vara hård på att inte röra bakbenen alls även om jag tror att underlaget är lite orsaken. Traggla traggla traggla, skifte för skifte och sätt ihop sen ;)
Rutan - har inte ett färdigt moment än utan det är nytt för mig och den lilla svarta. Tänker mig att jag skickar honom rätt ut genom rutan som grund och ställer honom på varierande avstånd. Som ställande/läggande/sättande under gång, där fotgåendet är grunden och stå/sitt/ligg kommer som "överraskning" så att säga. Har en grund i jaktträningen för detta, där han är van vid att skickas rakt ut (mot ingenting) och sätta sig vänd mot mig på signal som kan komma närsom, så jag tror på detta. Men nu blir det target, fasta targets i konerna och ett ställande istället för läggande.
Idag har vi ett skick rätt ut, snabbt och stabilt på uppmot fem meter innan han saktar ned till trav. Tror det är lätt löst när vi lägger in target och börjar jobba ut mot den så han har ett mål. Största problemet är väl egentligen att matte inte kan kasta bollen så långt som det krävs än, haha…
"Sidan" - fotgående på höger sida alltså. Även detta nytt för mig och den lilla röda. Här blir det som jag lärde in vanliga fotgåendet fast bara fel sida. Bakdelskontroll med vikt åt höger, men huvudvikt på vanliga transportsträckor åt alla håll och kanter då det nog mest blir sånt. Inga halter och så med andra ord, det får bli ett moment i sig om det behövs sen. Han shejpas in till högersidan och därifrån jobbar vi med position osv.
Har inga problem eller större tankar än, nytt som sagt :) Men jag ska såklart visa hur det går!

#19 Ja, första skiftet var inte alls bra. Men just ligg-sitt funkar annars oftast bra. Så tror hon glömde bort sig lite där, och hon tycker allt ska gå så fort, måste man vara noga också? Verkar hon undra 
Det där med sitt-stå känns minimalt att hon rör baktassarna ändå. Utställning tror jag inte hon tänker på då vi inte tränat speciellt mycket utställning…
Jag, jag skulle gärna ha fällknivseffekten på ligg-stå och stå-ligg.
Sen vet jag inte hur mycket som kan ha lite mer ryggen att göra för hennes del också. Om hon fortfarande tror att vissa grejor ska göra ont och försöker göra det lättare liksom.
#20 Haha, jag brukar köra på hallmattan, men om jag skulle filma så blev det så trångt. Håller med om at det blev lite taskigt med halt underlag. Hehe.
Träna på avsats har jag försökt med någon gång. Men hon blir bara frustrerad för att det inte går att lägga sig när hon satt sig för långt fram
Som jag skrev här tidigare, vet inte hur mycket ryggen spelar in heller att hon försöker undvika / göra det enkla.
Vi kämpar på. Men nu får vi tyvärr ta en paus pga kennelhosta! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#17 mycket, mycket bra tankar sådär mitt i natten ;) hon går ju nästintill alltid fot in på planen till en tävling - och där är ju attityden mer än perfekt. Problemet är väl att då är jag minst lika laddad och galen själv, och där skiljer mitt beteende sätt ganska rejält från tävlingslydnad. Frågan är om det är värt att gå lite stelare in på agilityplanen, och sedan tokbelöna innan jag lämnar henne. Men jag tror stenhårt på att varva agility med lydnad! Hon tycker det är så kul med lydnad, problemet är nog att jag tycker det också - så jag har missat hela den här grejen på att träna under tystnad ;)
Jag tycker absolut att du ska testa det.
**MVH Cerrolyn