kastrerade tävlingshundar
Lite nyfiken på hur vanligt det är att folk kastrerar sina hundar - både tikar och hanar - med anledning av att de tävlar el tänker tävla med sina hundar?
Verkar vanligare, tycker jag, att hanar kastreras men det kanske bara är min uppfattning.
Jag tycker att bland agilityhundar verkar det vanligare att tikar är kastrerade? Men jag vet inte riktigt…?
Mina två hanar som jag tävlar med är iaf inte kastrerade och jag skulle inte kastrera dem just för tävlandets skull…
Har en liten hanhund som jag inte kastrerat. Han är snart 2 1/2 år. Han har haft sina perioder. När han var ca. 7 mån. fick han för sig att markera inomhus. Men det fick jag bort genom att bevaka honom överallt var vi än var. Nu vet han att från vi kommer in på bruks så varken nosar eller lyfter man på benet. Det gäller att var mycket påpasslig när dom kommer in i sina perioder. Det är en träningsak. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag har en kastrerad tik här hemma. Men det var pga att hon mådde dåligt innan/under/efter löp. Men min andra tik tänkte jag kastrera bara för att slippa löpen och få tävla. Men jag ändrade mig. Hon är inte störd vid löp och det känns därför dumt att göra ett så stort ingrepp bara för att. Nästa år kanske det går igenom i dom nya agilityreglerna att löptikar får tävla, freestylen är det redan tillåtet från i år.
Så snart behöver man inte kasterera bara för att kunna tävla hela året.
Lydnaden tror jag kommer hållas löpfritt, där är det ju liiite annat också, så det tycker jag ska vara så.
Men jag säger som #1 att det känns rätt vanligt i agilityn att ägare kastrerar sina tikar för att kunna tävla hela tiden.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag ser ingea probem med att tävla med en krateras hund. Inte agility eller freestyel. Mina hundar hemma tävlar aktift alla är tikar och dom är inte krasterade av en aldingen som #3 att dom inte har några probem med löp. Min BC kan jag inte kastera så stora delar av henne slekt har haft probem efter katertion båre hennes mamma och mormor så jag vill inte testa.
Efter 2012 kommer du att får tävla med löp tik i agility. Jag skulle aldrig komma på ide att tävla med tok under löpa om hon måde dåligt av de. Då skulle jah mycket häldera ha en väl månade hon som fick hoppas över några tävlinga. Agility folket anser jag har en god hund syn och jag hoppas att fler tänker i dom här bannorna.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Inte så insatt i just agility, så där hade jag ingen aning om att det var vanligt m kastrater. se där , alltid lär man sig nåt nytt:)
Jag har en okastrerad hane här hemma. Jag ser varken hinder eller fördelar med detta. Visserligen kan väl han, som de flesta okastrerade hanhundar, vara ganska bångstyrig ibland och av den anledningen har jag ibland varit nära på att åka in till vetrinär akut och kastrera
Men jag hejdar mig ganska snabbt och börjar fundera på saken, speciellt ekonomin.
Att ha en kastrerad tik underlättar väl kanske tävlandet då dom inte löper.