Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 2463 ggr
Hannasjessie
0

Grund-/fotposition

Jag tränar lydnad med min JRT. Vi hoppas på att kunna tävla senare i år. Men det är lite saker jag undrar över grundposition/fotposition.

Hon sätter sig fint vid min sida på inkallning, hopp osv.

Men innan vi ska gå fotgående har hon svårt att hitta fotpostionen. Antingen för snett eller för långt bak. Kanske bara att nöta?

För hon fattar kommandot fot men har somsagt svårt att hitta rätt position alla gånger.

Exakt vart ska hon sitta? Eftersom hon är så liten är det svårt att veta. Vart ska hennes tassar vara? Ska dom vara i spetsen på mina fötter/skor eller spelar det någon exakt roll? Hon sätter sig olika ibland.

Något bra tips på hur jag ska få in det fint och helst utan hjälper? :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
0

För det första så blir det svårt för henne att veta då matte själv inte vet. Flört

Man brukar säga att hundens bog eller huvud ska vara vid förarens knä. Lättast i ditt fall för att du själv ska se (första gången) är att du sätter henne och så går du och ställer dig rätt jämte henne. Sedan tar du riktmärke så du ser hur hon ska sitta för det ska bli rätt.

Träna sedan en massa små korta ingångar så hon verkligen lär sig, belöna endast de som är rätt, dvs på rätt plats och rakt.

Men annas är det bara att nöta.

**MVH Cerrolyn