Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterfreestyleheelwork-to-music
Läst 4220 ggr
Hannasjessie
0

Att lägga upp ett F-program?

Jag har vågat ta steget att försöka debutera i freestyle i maj! Tror det blir en inofficiell godisklass. :)

Ni som tränar och tävlar freestyle, vad bör man tänka på när man väljer låt och lägger upp ett program? :)

Tycker det ska bli spännande att testa! Får se om det går så bra att man kanske väljer klass 1 officiellt? :D

Jag behöver så mycket tips och fakta som ni kan komma med! ;)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Yessica
0

Jag brukar spela en låt som jag skulle vilja köra till. Tänker om det skulle funka med takten för mig och hunden. En långsam hund blir det fel att ha en upptempo låt på. När man hittat en låt som känns bra, så brukar jag lyssna på text lite och skiftningar i tempo eller något liknande för när man kan byta röresler och funderar vad för rörelse man kan stoppa in. Glad

Kommer inte ihåg var du bor. Men Bro-Håbo (min hemmaklubb) ska ha freestyletävling 24/4 och sen har Skarpnäck HU (på SSBK) freestyletävling 7/5. Båda dessa tävlingar har även HTM.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannasjessie
0

Okej, vad är det för skillnad medd freestyle och HTM? Är det två helt olika sporter? Har aldrig riktigt fattat ;)

Den tävlingen är på Tomtens BK, men Tidaholm-Skövde HU ska också ha i maj! :)

| - Russellbus.se

Yessica
0

Skillnaden är att i HTM får man inte ha så mycket freestylerörelser utan där ska man göra ett program som bara innehåller positioner runt föraren. Kolla reglerna för freestyle så står det där. Glad Där finns även tips för vad domarna "vill ha" för varje klass.

Ha en bra dag!

tsset
0

Jag har först letat låtar. Har en lista med tänkbara freestyle/HTM-låtar som hela tiden utökas av någon konstig anledning ;)

Därifrån har jag sen lyssnat in låtarna, försökt matcha låten med en klass så att det blir en bra början, mitt och slut inom den tidsramen man har(kika i reglerna). Jag tycker att det blir så skevt om man bryter på ett olämpligt ställe…

Lyssnar på låten, försöker först hitta något tema i själva låten och hitta tempot. Men har också ett antal tema-idéer nedskrivna (hett tips!) som kanske kan få musik till. Alltså sånt som matchar låten men inte har sin grund i den… tänk "sista mötet" till en lugn låt, låten måste ju inte handla om ett sista möte för att stämma in.

När du sen lägger upp det - försök få med början, mitten och slut. Se till att få programmet flytande, träna det i kedjor när alla enskilda bitar sitter. Tryck inte in allt ni kan i programmet bara för att -  hellre några få men väl gjorda tricks som stämmer med helheten.

Och ha kul!!! :D

Hannasjessie
0

Jag tycker det är suuupersvårt att hitta låt med rätt tempo! Har fått upp några både nya och gamla som jag får lyssna igenom :)

Ska även läsa reglerna ett antal gånger och sen försöka hitta några bra kombinationer! :)

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Funderar på Vi kan gunga med Jimmy Jansson, men vet inte om det är en för snabb takt. Har verkligen idétorka :/

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade en hyffsat bra låt från Eight Below soundtrack! :)

Gör ni ett nytt program varje tävling?

| - Russellbus.se

Yessica
0

#7 Det beror lite på. Kommer tävlingarna tätt inpå så har jag samma. Jag körde tre starter på en dag och då hade jag samma. Nästa tävling hade jag bytt. Jag byter gärna ofta då det känns tråkigt att ha samma. Men finns inget krav på att man måste ha nytt för varje tävling. Bara i vissa fall (typ SM eller så tror jag det finns att då vill dom se två olika program).

Ha en bra dag!

Hannasjessie
0

#8 Okej, det verkar inte ens vara så många tävlingar i mitt distrikt Rynkar på näsan Har bara hittat en + att en till ska planeras men samma månad. Det är inte så många klubbar som arrangerar tävlingar eller?

Har redan börjat med programet, planerar vilka rörelser vi ska göra och i vilken ordning, sen får vi se om det flyter på ! Glad

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Juste, vart kan man kolla vilka rörelser som är obligatoriska? Glad

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Okej, skriver här ännu en gång!

Har bytt låt, kände att den första var grymt svårt att få in passande rörelser, takten var inte heller våran stil, så vi har bytt till en ny låt! Glad

Sen nu vet jag vilka rörelser som är obligatoriska! Snurr, Slalom och 5 m fotposition!

Vi har ju långt kvar innan tävlingen, den är i Maj, så man behöver ju inte direkt stressa! Glad

Sen får vi se om det blir inofficiell godisklass eller officiell Freestyle klass. Beror på hur bra flyt vi har och hur Jessie gillar det.

Är det inte svårt att få hunden ha kul när det är varmt ute? Orkar hundarna hänga på ?

Någon som ska tävla snart? Glad

| - Russellbus.se

twinkime
0

#11 Alla hudnar påverkas olika mycket av värmen min Bc märker man knappt något alls på medans jag vet vissa orkat knappt snurra. men det beror naturligtvis på också hur pass motiverade och peppade dom är.

Jag skall tävla snart men hr inte riktigt bestämmt vilka jag skall anmäla mig till. =)

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Yessica
0

Det finns inga obligatoriska rörelser längre. Var har du fått det ifrån? http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/893/t62_best_freestyle_2011.pdf där har du reglerna som börja gälla från 2011-01-01. Läs dom så ser du vad det är för något som gäller. Glad

Ha en bra dag!

Hannasjessie
0

Okej då förstår jag! Måste varit en gammal text jag läst! Glad Var der svårt att få hunden att göra rörelser utan godis?

Det är typ det som jag funderar över hur man får hunden så pass motiverad utan godis! :) Kanske kan man ge en godis innan träning, sen ha godiset i fickan och att hunden vet om det och sen belöna massor efter att programet har tränats klart? Glad

Eller hur gjorde ni? Fast era hundar kanske har den motivation som behövs? Flört

| - Russellbus.se

tsset
0

#14 Finns massor av sätt.

Träna hunden till att göra flera rörelser i rad för en bit godis. jobba upp tålamodet. Träna ibland en rörelse - godis, ibland åtta rörelser - godis så hon aldrig vet när.

Kedja dem. Antingen framåt, så du gör sitt - godis, sitt - ligg - godis och bygger på framåt alltså, eller bakåt, så du gör ligg - godis, sitt - ligg - godis och bygger på bakåt alltså.

Ha en externbelöning vid sidan av plan som hon får gå till när du säger så. Låt henne göra en rörelse - belöna med att låta henne springa dit. Lägg i nytt, gå tillbaka och gör fler rörelser, varierande i antal eller jobba efter programmet.

Hunden är fortfarande godismotiverad, men du har kontroll över det. Det är ju inte konstigare än något annat, man får ju hålla in muntliga belöningar i lydnaden också (man får inte belöna muntligt mitt i moment t.ex.) och de har man ändå med sig på plan ;)

Så det går utmärkt att träna och tävla även med hundar som är motiverade av annat än ägaren eller arbetet i sig :)

Hannasjessie
0

#15 Okej, då ska jag testa det! :)

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

#15 Testade det nu, hon var super motiverad! Klarade massor av tricks på rad för en belöning! Jättekul tycker jag!

| - Russellbus.se