Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 2188 ggr
Hannasjessie
0

Schemalagd träning?

Brukar ni lägga upp scheman för träningen i olika sporter?

Jag har länge funderat på det och ska nog börja med det också. Bra att kolla, kanske lättare att lägga upp mål?

Hur brukar ni göra? Tränar ni när ni känner för det eller schemalägger träningen? Glad

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
0

För det första så har jag bara en gren (lydnad).

Jag planera då jag känner för att träna och då i första hand på det som MÅSTE tränas. Jag håller allt i huvudet hur jag ska göra mm men bloggar också. Den enda schemalagda träningen är när jag och träningskompisarna har "bokat" en träff.

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

Jag har nog inte ett "schema" men försöker träna agility

minst 2ggr/vecka varav ett pass ska vara lite längre och ska ske under helgen. Lydnaden kör vi ett pass varje dag, men bara några minuter varje gång för att få så kvalitativ träning som möjligt.

Jag har alltid en nerskriven träningsplan som sträcker sig över terminsvis. Den är dock "privat" men all utvärdering sker i bloggen

tsset
0

Mja, inte ett direkt schema över vilka dagar och vad (det håller inte när man är timvik) men en planering finns just för att ha koll över vad som ska göras i varje gren, "mäta" mål osv. Behövs när man har mycket på G samtidigt. Lyckligtvis är grunderna liknande i allt så man tjänar på att träna andra grenar också ;)

Tränar gör vi varje dag, iaf med huvudet. Kan bli 10 korta pass på några minuter var eller 1 längre pass. Planerar inte exakt vad som ska göras under träningen men utvärderar alltid efteråt. Har det mesta i huvudet men kollar av mot träningsplanen och prickar av hur vi ligger till då jag planerar för kommande vecka. Inte så mycket "tors - vänstersväng, fre - slalom…" utan mer "vecka 3 - vänstersvängar (tempo), slalom (ingångar från kl.4-8)". Sen kör jag på det som jag känner för, det hunden verkar vara igång på, det som funkat bäst tills jag hittat en bättre lösning på någon annan punkt och då testar jag den istället…

Jag tycker om att ha någon form av plan så jag ser vad vi har kvar och hur det ser ut för varje del av momenten. Jag vill ju att alla delar är Bra och skulle aldrig göra ett helt moment om någon del inte funkar. Och då blir det mååånga delar att hålla koll på!

Cerrolyn
0

Kan du inte ge ett exempel på din träningsplan. Du behöver inte ta något du har nu utan kan hitta på eller ta något från förra terminen.

#3 Intressant att höra hur du gör.

Jag glömde skriva att jag utverdera efter varje pass och nu ska jag även börja med en månadsutvärdering också. För ett tag sedan så gjorde jag en i bloggen där jag utgick från våra tävlingar. Ska ta och titta närmare på den också.

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

#4 Självklart. Längst ner i inlägget i kursiv text finner ni en enklare "terminsöversikt" för slalomet. Slalomet är förvisso ett hinder som man hela tiden kan jobba med. "termin" för mig i hundvärlden är från och med tills slalomet är träningsbart tills tävlingssäsongen drar igång på riktigt (typ juli..) sen när tävlingarna börjar lugna ner sig så gör vi en ny översikt (september) över höstens träning som brukar bli lite mindre omfattande.

Jag sätter mig aldrig ner och skriver inför varje enskilt träningspass, det behåller jag i huvudet. Däremot utvärderar jag hela tiden så att jag får en syn över utvecklingen.

I lydnaden är jag inte riktigt lika noga med skriftlig planering, utan blir mest i huvudet, alternativt kort i bloggen. Anledningen? Tjaa, vi satsar helt enkelt inte lika mycket på lydnaden. I agilityn behöver vi en långsiktig plan som håller, LP1 är bonus, kvala till SM i agility är ett måste Flört (sen när det blir är en annan fråga.. vi har massor med år på oss)

"Slalom: I dagsläget är hon acceptabelt säker i slalomet så länge jag finns där som 'stöd'. Jag skulle önska mer tryck i slalomet och säkrare ingångar. Självständighet där hon ska slutföra slalomet oavsett var jag befinner mig (även med andra hinder mellan oss.) Något som också är vår svaghet är när hon ska ut till vänster/höger ifrån mig. Bakombyten och framförbyten efter och innan slalom ska inte vara några problem. Träning: För ökad fart så ska jag prova att vinkla pinnarna, under tiden som slalomet har blivit lättare så ska jag även passa på att träna FB, BB och att kunna trycka ut henne från slalomet. Även självständighet ska läggas till i träningen. All belöning ska ske med utplacerad belöning eller kastad leksak så att hon släpper fokuset på mig. När hon har fått säkrare ingångar och mer attityd, fart och självständighet i slalomet, samt att hon behärskar alla byten - först efter det ska jag börja vinkla upp pinnarna igen så att hon bara behöver koncentrera sig på sin teknik och inte något annat, för det ska hon helst redan ha utvecklat. Start: Så fort snön försvinner önskar jag att jag kan ha slalomet uppställt i trädgården så att vi kan träna en kort stund varje dag. Vid varje träningspass ska vi fokusera på ett av momenten. För bra träning krävs positiv attityd, bra planering, klicker, konsekvent och kvalitativ träning.

All träning ska bygga på att Ronja hela tiden gör rätt så att hon ökar sitt självförtroende.   Varje träningspass ska börja lätt och avslutas lätt. "

[Jemla]
0

När vi tränar tillsammans med två olika klubbar åker vi på deras allmänna agilityträningar, f.n. ca 2 ggr/vecka under hela året förutom under sommaren. Utöver det är det meningen att vi ska träna lydnad 1 gång/vecka med ett träningsgäng, just nu kan vi (jag & mina dogs) inte träna öht pga hostan men vi ska försöka hålla det när vi kommer igång igen.

Utöver det blir det (när det går att träna utomhus) antingen spontana eller planerade pass på dagtid (när det passar med plugget) antingen själva eller med träningskompis.  Försöker tajma in klubbarnas träning så ofta det går, men de egna passen lägger jag helt utifrån mitt schema i skolan, så det blir olika från vecka till vecka. Och så fort det är möjligt blir det träning även hemma på tomten, då framförallt slalom. Glad

Hannasjessie
0

Oj det var många olika idéer :) Man kan ju som kanske någon nämnde lägga upp mål veckovis eller månadsvis. Ska börja skriva i "hundboken 2011" där jag ska planera och utvärdera! :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
0

Mycket intressant. Jag har inte så invecklat. En del av min tävlingsanalys ser ut så här:

Moment: Fjärr (koeff 4)

Betyg i ordning: 7.5, 6, 7, 8, 6,5, 9, 10, 8, 8, 6.5, 7,5

Största orsaken: Tempo, dk

Tränas: I går för 1a gången fick jag anmärkning om att han inte sitter riktigt på 1a sitt (1a skiftet), Inger har påpekat detta innan (fy mig) nu ska här tränas teknik och tempo.

**MVH Cerrolyn