Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 1836 ggr
Hannasjessie
0

Vilken bilbur?

Nu när jag är 16 (nästa vecka) och ska börja övningsköra i år och förhoppningsvis kunna låna mina föräldrars eller köpa en egen bil i framtiden så tänkte jag vara noga med att skaffa en riktigt säker bilbur! Glad

Vi har just nu en vanlig utställningsbur vilket jag inte känner mig trygg med… Men jag har försökt övertala mina föräldrar och har försökt resonerat med dom.

Men ack, det ledde ingenstans… Dom behövde plats i bagaget vid resor och lastning (vi är 5 i familjen = mycket packning)- Så jag får nöjja mig med den buren vi har. Obestämd

Eftersom jag bara har en hund som är ganska liten (JRT) så vet jag inget om storlekar osv. Jag vill ju kunna ha flera hundar i den i framtiden. Så jag har varit inne på en dubbelbur.

Men det är ju ett tag kvar, men alltid bra att vara förberedd, så tänkte jag fråga lite vad som är bra att veta. Flört

Dessutom undrar jag vad ni har för bur i bilen, och hur ni löser det med plats om ni har flera hundar?

Kan man ha flera hundar i samma bur eller ska man undvika det?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

[Jemla]
0

Jag har grindar i bilen  Glad - och lastgaller mot baksätet, istället för bur (V40 har en upphöjd "kant" där bak, så ska jag ha bur måste det vara nån variant som inte öppnas hela vägen ner). En fördel är att man kan ta tillvara på hela ytan och mina två hundar får plats utan problem, vi har även haft tre där bak nån gång. Så länge hundarna kommer bra överens tycker inte jag det är några konstigheter med att ha dem tillsammans. En annan fördel med grindar är att det är plättlätt att lyfta ut dem om man ska åka utan hundar och ha t.ex. stort bagage där bak i bilen. Plus att det är billigare än att köpa bur. Glad

Nackdelen är väl att de inte är lika krocksäkra som en bur, och eftersom hundarna har mer plats flyger de mer ifall man krockar. En annan nackdel är att man måste borra i bilen för att få fast grindarna, så då får man antingen planera att ha kvar bilen eller att sälja den som hundbil. Flört

Hannasjessie
0

Det är ingen dum idé ;)

| - Russellbus.se

tsset
0

Måttbeställd bur i mindre format kanske vore något? Så kan ni ta ut buren men också lasta även om den är i bilen. Med små hundar vill man ju inte ha hela utrymmet oftast då de som sagt flyger mer.

Hannasjessie
0

#3 Jo du har en poäng

| - Russellbus.se