Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 1370 ggr
Hannasjessie
0

Raketrädd - hinder för MH?

Märkte väldigt tydligt att Jessie är rädd för raketer nu vid nyår. Vilket hon inte varit förut. Hon har inte reagerat på skott på klubben på väldigt länge. Det kom så plötsligt. Vad kan det bero på?

Och nu tror jag att hon troligtvis är skotträdd också, antagligen? Jag har funderat länge på att göra MH med henne, tänkte försöka göra det i år faktiskt.

Men jag undrar om denna rädsla ska hindra för mycket? Ska man avstå skott eller acceptera om man inte får GK eller 5:a?

Man kan ju inte lära hunden att inte vara rädd? Då jag är ganska ny i ämnet MH skulle jag gärna ta emot tips!

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
0

Rakerter och skotten är inte samma ljud, så hon behöver inte visa något.

**MVH Cerrolyn

Hannasjessie
0

Okej, tack för svaret!

| - Russellbus.se

tsset
0

Precis, raketrädsla behöver inte betyda skotträdsla, även om risken finns att de har både ock.

Vill du träna lite i närheten av skott bara för att dels göra det till en del av vardagen och sen kanske lära henne att det går att leka och träna trots skott så är lerduvebanor eller andra skjutbanor jättebra att lokalisera och gå i närheten av. Börja på ett långt avstånd och minska sen, för även om du inte hör det så kan din hund höra skotten. Fördelen här är att du inte kommer reagera på skotten då du inte kan höra dem och därför kommer din hund inte "få" några reaktioner av dig ;)

Hannasjessie
0

Våran klubb ligger nämligen bredvid en skjutbana. Vilket är ganska praktiskt då man har chans att träna under dom tiderna som skjuter. Får se sen när kursen drar igång om hon påverkas något.

MH är ju bra att göra med sin hund, eller hur? :)

| - Russellbus.se

tsset
0

Har man nytta av det - ja. Annars… "mja", känner man för det så absolut, man känner ju sin egen hund bäst. Ska komma ett lite mer "allmänt MH", som har ett finare namn men som jag inte hittar i huvudet just nu, anpassat för annat än bruks.

Cerrolyn
0

Haha Skulle nästan kunna tro att vi tillhör samma klubb.

Ang. MH. Ska man hålla på med bruks så är det ett måste eller tjänstehundutbildning och bruksrasavel. Men annas tycker jag att det är onödigt då det beskriver hur hunden är den dagen.

**MVH Cerrolyn