Inför 2011..
Vi utgår från samma mall som förra året så att man kan se skillnaden! Länk till tråden "Inför 2010.."
Snart är tävlingssäsongen slut.. för er som tävlar lydnad går det fortfarande att hitta tävlingar, men för oss agilityfantaster börjar det tunna ut ordentligt.
Utvärdera gärna året, vad har varit bra/mindre bra?
Hur ser just Du på vintern, är det då man ska passa på att vila ut sig inför våren eller är det på vintern man ska träna på allvar och finslipa sin handling/moment i lydnad/nya tricks i freestyle osv.
Planerar ni att gå några kurser till våren? Prova på någon ny sport?
Vad är målet för just Dig och Din hund 2011? Kortsiktiga och långsiktiga mål? Har ni kanske även ett drömmål inför 2011?
Svara gärna och utveckla ditt svar! För att göra det enkelt för dig kan jag sammanställa det hela lite kort:
utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
(NY!) Uppnådde ni målen ni hade för 2010? Glömt vilka mål du skrev ner i tråden "Inför 2010.."? Inga problem, här kommer en direktlänk
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011?
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
Prova någon ny sport?
Målet för 2011, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
Ha inte för höga krav på era hundar, dem gör alltid sitt bästa!
Ska svara när jag har mer tid.
**MVH Cerrolyn
Åh, tack! 

Chiefen * utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
På den bra sidan - vi har fått ned stressen något extremt. Så himla härligt! På den "andra" sidan ställde hälsan till stora problem - vi förlorade ett halvårs träning pga kennelhostan, någon månad pga "brorsans" bortgång och en månad nu nyligen pga förgiftning.. tränat har vi ju gjort då också, men inte på den nivån vi kunde.
Lydnaden, agilityn och framförallt apporteringen har bara gått framåt rent inlärningsmässigt och jag är så nöjd med hans utveckling!
***(NY!) Uppnådde ni målen ni hade för 2010?
**Nej(/ja). Målen var en start i varje gren, men det blev faktiskt bara en utställning som inte alls på långa vägar är något vi sysslar med. Haha! Hade det inte varit för all sjuka så…
*Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
Svarar som förra året, men lägger till att vintern är utmärkt för att slipa och lära in det mest grundläggande. Så är det klart till högsäsongen liksom.
*** Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011?
**Grunder, sånt där man inte vill lägga värdefull tid på sen. Egentligen allt vi kan göra nu, med det utrymme som finns. Gör t.ex. om inlärningen av linjetag för rakare och längre skick, ökar motivationen för ingångarna, stadgetränar platsen (kastar böcker i golvet typ^^) och passivitetstränar hårt nu med två arbetsbara hundar. Dessutom skriver jag ordentliga träningsplaner som vi tränar efter, de jag gjorde förra året håller inte måttet längre…
*** Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning?
**Hamnade i träning för instruktör i somras och nånstans där konstaterade jag att jag är en jäklitg dålig kursdeltagare… jag vill liksom inte bryta mot det jag tror på och det jag vet, samtidigt som jag inte vill starta diskussion för minsta lilla, så det slutade med att jag gjorde en sport av att göra som jag ville utan instruktörens vetande… och det är väl inte riktigt så en kurs ska vara. Så med tanke på hur viktigt det är för mig med "rätt" person framför mig så ska det mycket till, och i nuläget funkar faktiskt träningskamraterna minst lika bra om inte bättre!
*** Prova någon ny sport?
**Nej, inte direkt… vi har ju provat det mesta. Däremot kanske vi satsar mer på något annat än förra året. Funderat t.ex. på att börja spåra mer tävlingsinriktat. Eller rapport, men då kräver jag, igen, rätt person som sätter mig in i det lite bättre. Söket har vi valt bort efter att ha testat, kändes inte rätt för just Chiefen.
*** Målet för 2011, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
**Kortsiktigt - start i lydnaden, agilityn, viltspår, och om jag vågar även en jaktprovsstart!
Långsiktigt - goda resultat i ovanstående ;) Och viltspårschampionatet, som inte blir några problem.
Drömmål (väljer att tolka detta som "högsta realistiska förhoppningar för nästa år") - uppflytt och pinnar. Och 1pris på jaktprovet, men det är med tvekan jag tänker den tanken, så påfrestande situation för lilla arbetsnarkomanen…
**Oy
* utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
**Den bra sidan - Så jäääkla rätt jag hade i vad som fanns i honom! Han är verkligen en grym hund att träna med och jag är så stolt över att ha fått sån ordning på honom att vi kan köra fullt ut träningsmässigt nu. Han är lugn, han leker, han tänker… kan inte finna något som kunnat gå bättre faktiskt!
*(NY!) Uppnådde ni målen ni hade för 2010?
Ja, vi hade inte högre mål än att få lite ordning på torpet, få igång lite leklust osv. Så ja, med tanke på att vi tränar på rena moment nu så uppnådde vi dem med råge!
***Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
**Se ovan.
*** Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011?
**Vi tränar också på grunder, men mest på lek. Har inte satt kommando på mycket än, mer än freestyletricken. Shejpar fram mycket och har klara tydliga bilder av hur det vi tränar på ska se ut. Som sagt ovan så skriver jag bättre träninsplaner nu som ska vara klart till årsskiftet och det behövs då jag tänker tävla med honom snarast möjligt ;) Är Mycket noga med att undvika problem så gott det går med denna och nöjer mig inte med något halvdant. Men så kan jag pusha honom på ett helt annat sätt än storskiten…
**Se ovan. Jag har de kontakter jag behöver för att få öga på träningen och är det något jag behöver hjälp/vägledning med så tar jag hellre kontakt med en Person än går en kurs faktiskt…
**Allt är nytt för oss som ekipage ;) Och mycket blir det - lydnad, apportering och freestyle ligger vikten på nu, men det blir några utställningar också och där är ju jag egentligen ganska ny. Men det ska bli kul!
**Kortsiktigt - vara färdig inlärningsmässigt för nybörjarklass/ettan inom de sporter vi är intresserade av.
Långsiktigt - starta i de sporterna.
Drömmål - de resultat jag siktar på, vilket innebär uppflytt/gk i de sporter vi tävlat i.
* utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Nej, jag är inte nöjd då jag tappade tävlingssuget så det blev knappt några tävlingar alls detta året. Följden blev även mindre träning tyvärr. Men en och annan sak har nog varit bra, har funnit en klubb där vi inte ska tävla mer då publiken var så nära mm.
***(NY!) Uppnådde ni målen ni hade för 2010?
**
Nej.
*Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
Det blir både och. Vila vid jul och nyår annas mycke stilla träning inne som t ex possition och fjärr. Men även ute kommer vi att träna, annas går vi under.
**Allt och lite till (inom lydnad).
**Nej, finns inga intressanta kurser och jag har mina
träningskamrater. Behöver inget mer.
**Nej, vi har provat:
- Agility
- Utställning
- Rallylydnad
- Lydnad
- Spår
- Sök
- Rapport
Och det är bara lydnaden som är något för oss.
**Kortsiktigt - Ett första pris i eliten.
Långsiktigt/Drömmål - LPelit
Därefter blir det nog pensionen för Ceasar då det kommer att ta tid för oss att nå det.
**MVH Cerrolyn
Utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre? Tycker vi har haft en bra tävlingssäsong, jag & Felix har börjat få kläm på klass 3-banorna och insett att vi kan ta oss runt dem! Vi behöver dock köra ihop oss ännu mer för att kunna spara tid! 
Uppnådde ni målen ni hade för 2010? Ja, vi blev uppflyttade till klass 3! I lydnaden nådde vi dock inte upp till våra mål, vi försöker igen nästa år! Hade tänkt starta anlagsprov viltspår med Robin typ i november, men då kom snön. Det får också bli nästa år!
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar? Varken eller, vi håller igång lite på halvfart med agility ca 1 gång/vecka inomhus.
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011? Vi kommer försöka hålla igång agilityn och lydnaden på halvfart. Ja för att uppnå målen i lydnad kanske man skulle ta och träna lite lydnad också, känns som en bra kod, måste motivera mig själv att göra det.
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning? Ja, om studentplånboken tillåter och om vi hittar någon rolig kurs.
Prova någon ny sport? Ja, om vi får tid, hehe. Skulle vilja testa jakt med Robin och bruksspår & freestyle med Felix.
Felix: Jobba för att bli bättre tillsammans på agilitybanan för att kunna ta oss runt felfritt. 1:a pris lydnadsklass 1. Långsiktiga mål = plocka SM-pinnar, ta LP1 alt. starta klass 2 och drömmål är att ta cert eller kvala till SM.
Robin: Debut i agility, köra en "testsäsong". Godkänd anlagsklass viltspår. Ställa ut med goda resultat. Göra MH. Långsiktiga mål: ta oss runt en agilitybana med flyt, starta lydnad, ta viltspårschampionat. Drömmål: plocka pinnar i agility och/eller göra bra resultat på lydnadsplanen. CERT i utställningsringen.
Utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre? Det har gått jättebra, klart över förväntningarna! Om jag ska vara ärlig så tänkte jag aldrig att det skulle bli så mycket tävlande som det blev då vi debuterade i freestyle i maj. Tidigare har min äldsta hund Mira och jag tävlat U-DM i agility för skojjs skull, men aldrig "seriöst". Den här säsongen har varit toppen, vi har antingen vunnit eller placerat oss i varje tävling vi ställt upp i, både i agility och freestyle.
Uppnådde ni målen ni hade för 2010? Jag hade inga egentliga mål, vi tog det som det kom och fortsatte att tävla för att det gick bra och var roligt! Rent träningsmässigt har båda hundarna utvecklats mycket inom freestyle, agilityn har vi inte lagt ner lika mycket tid på tyvärr. Men nästa år ska vi satsa!
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar? Vi lägger inte ner träningen helt men då vi inte har möjlighet att träna agility på vintern så bli det mest inomhusträning med tricks och nya rörelser inom freestylen. Vi har även börjat jobba lite mer seriöst med de olika momenten i lydnadsklass 1.
**Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011?
**Rut och jag ska träna som sjutton inför freestyle klass 2, utveckla distansarbetet, samt ta upp lydnaden och satsa mer på agilityn när det går att träna utomhus igen. Mira och jag ska träna på att öka hennes uthållighet inom freestyle, öka motivationen samt få upp farten och säkerheten inom agility.
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning? Ja, vi har en agilitykurs med Annica Aller inplanerad och håller ögonen öppna efter en riktigt bra och avancerad klicker/trickskurs eller freestylekurs. Har även planer på att gå en kurs i rallylydnad då det verkar roligt och jag tror att det är en sport som skulle passa oss.
Prova någon ny sport? Det är väl rallylydnaden då, och sen är jag nyfiken på heelwork to music och bruks!
**Målet för 2011, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
**
**Mål med Rut:
**Freestyle - Starta off. i freestyle klass 2, ta FD2 och ha hur kul som helst på freestyleplanen. Vårt drömmål är att lyckas ta FD2 vid början av säsongen och hinna starta i klass 3 innan 2011 slår över till 2012….
Agility - få upp farten, mer driv, och starta off. och ta vår första pinne. Drömmål: Plocka pinnar och flytta upp i klass 2.
Lydnad - Starta off. och få ett 1.a pris. Drömmål: Ta LP1
Mål med Mira:
Freestyle - Ha bättre uthållighet och motivation på tävling, ta FD1. Drömmål: Ta FD1 och flytta upp i klass 2.
Agility - Starta off. och ta pinne. Få till ett snabbare och säkrare slalom. Mer fart överhuvudtaget. Drömmål: Plocka pinnar och flytta upp i klass 2.
Utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Det är otroligt hur fort vi kom igång och tävla i agility. Vi började träna i mars och debuterade officiellt redan i december, vilket resulterade till en 3:e plats och PINNE! Inget kunde gått bättre!
Uppnådde ni målen ni hade för 2010?
Inte alla, men ganska många! Speciellt i agility och utställning!
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
För oss är detta en vilo period men också tränings period. Agilityträning en gång i veckan över hela vintern kan ju inte bli bättre!
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2011?
Inte gå för fort fram, vara ganska noga med att lära in rätt saker. Sen att träna effektivt och ofta. Inte tappa träningen osv.
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning?
Ja vi ska gå Agility med tävlingsinriktning på klubben. Sen till hösten får vi se om vi tar agility eller ska fortsätta med en lydnadskurs!
Prova någon ny sport?
Vi har nyrligen börjat träna Lydnad på lite högre nivå i hopp om att kunna debutera 2012 om inte tidigare. Sen skulle jag vilja prova Rallylydnad och Freestyle.
**Agility:
**- 1/2/3 pinnar i Hoppklass 1
- 1/2 pinnar i Agilityklass 1
Drömmål - Uppflytt till klass 2
Lydnad:
- Kunna alla LK1 moment
- Debutera
Drömmål - LP1
**Freestyle:
**- Lära in mera tricks
- Lära mig mer om sporten
- Sätta ihop ett program