Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: utställning
Läst 5604 ggr
TeamVanity
0

Ställa ut en siberian husky?

Hej! Jag har en treårig siberian husky som jag fått höra att jag borde ställa ut. har funderat lite mer på det och kollat runt lite efter info, men hittar inga bra sidor tycker jag, eller så kanske jag bara inte letat tillräckligt. Iallafall, finns det någon som kan berätta för hur jag ska gå till väga och vad som krävs?

Hannasjessie
0

Är h*n reggad i SKK?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Denna kommentar har tagits bort.
TeamVanity
0

hm…hon är chippad men vi är inte medlemmar i skk's länsklubb för tillfället.

Hannasjessie
0

Okej, för hon måste vara reggad i SKK för att få ställas på SKK's utställningar.

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

TeamVanity
0

ja, men blir inte alla som chippas, registrerade i skk? vi finns med i deras register om man söker på skk, så då antar jag att hon är registrerad?

TinaH
0

Det är så här.

Det är lag på alla hundar ska vara chippade, och inskriva på jordbruksverket.

Men för att tillhöra SKK så måste uppfödaren ha inregistrerad tik, och lika så att hanen kenneln parar med ska vara inregistrerad.

Sedan så är det upp till kenneln att registrera in valparna i SKK, då det inte alltid görs bara för att man har renrasiga föräldrar, men om man är serigiös uppfödare så gör man detta.

När du hämtar hunden hos kenneln, så ska du fått en stamtavla från SKK och bevis på att du är ägare + veterinär besiktning.

Har du inte fått stamtavla på SKK så är hunden en blandras.
Trotts att bägge föräldrarna kan vara renrasiga med stamtavlor.
Valparna måste vara inregistrerade på SKK, annars så blir dom blandraser.

om inte hunden har stamtavla på SKK så får du inte tillgå SKKs aktiviteter så som utställning, men där imot så får du tävla i lydnad och andra diverse grenar, men inte ställa ut.
Inte ens Inofficiellt.

Det finns annars Blandis, och dom har utställningar för alla hundar, oavsett om dom är renrasiga med stamtavla eller  blandraser.
Men man får tänka på att deras utställningsresultat inte är tillför att ha som grund till ev. parningar.

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar!  Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TeamVanity
0

Jahaaa! Då förstår jag! Jo men visst har jag stamtavla på henne, och hon är registrerad, samt hennes kullsyskon och föräldrar =) tack för förtydligandet =)

Junction
0

Du måste vara medlem i SKK för att få ställa ut din hund.
Du kan gå in på SKK's hemsida och titta under "Utställningar & prov". Välj sedan "Internetanmälan", följ sedan endast instruktionerna för att se var någon lämplig utställning hålls och för att anmäla, samt betala för din anmälan.

Eller var det mer funderingar på hur det fungerar på en utställning du hade?

TeamVanity
0

Alltså jag är intresserad av hur det går till på en utställning och vad krävs av hunden och mig. T ex vad behöver man träna på innan en utställning med hunden osv.

Junction
1

Ah! Okej!
Först och främst är börjar utställningen först med alla hanar, sedan alla tikar.

Respektive kön blir indelat i; Juniorklass, Unghundsklass, Öppenklass, Championklass och Veteranklass.
Junior: 9-15 månader
Unghund: 15-24 månader
Öppenklass: 24 månader och uppåt.
Championklass: För hundar som blivit champion
Veteranklass: Över 8 år.

Domaren börjar med att bedömma juniorerna, h*n tittar igenom alla hundar och delar sedan ut pris i kvalitet; 1a (rött band), 2a (blått band) eller 3a (gult band)
Får man ett rött band, en 1a, så går man vidare till konkurrensen. Då placerar domaren hundarna i den ordning som h*n tycker att hundarna bäst överrensstämmer med rasstandarden.
Vid placeringen kan domaren välja att dela ut till exempel HP (Hederspris) eller CK (att hunden är av Championkvalitet).
Sen går man vidare med nästa klass, tills alla hundar är klara.

När alla hanar är klara så har man "Bästa hanhundsklass", det innebär att alla hundar som har fått CK, tävlar om placering i Bästa Hanhundsklass.
Domaren placerar återigen hundarna i den ordningen som h*n tycker att de bäst stämmer överrens med rasstandarden.
Certet går till den första hunden som inte behöver det, så att säga. Om Bästa hane 1 redan är champion så går certet till bästa hane 2.

När hanarna är klara, så börjar man om med tikarna. Samma procedur med Bästa Tikklass.

Till slut får Bästa Hane möta Bästa Tik. Den hunden som domaren tycker stämmer bäst med rasstandarden blir sedemera BIR, Bäst I Rasen.
Den hunden får sedan tävla vidare i Grupp finalerna, mot alla hundar som ingår i samma rasgrupp som ens egen hundras.

Detta var väl lite enkelt beskrivet… Går du på en Internationell utställning så tillkommer även CACIB (Internationellt cert) och det är en himla massa olika regler för just CACIB. Det är nog lättast att läsa om sin egen ras på SKK.

Alla har vi någon gång varit på vår första utställning… Ringsekreterarna ropar upp vilket katalognummer som ska in i ringen och de brukar "peka med hela handen" för att man ska veta var man ska vara.
Domarna är också duktiga på att "peka med hela handen" för att säga vad man ska göra.
Förstår man inte, så är det bara att fråga igen.

Vad gäller dig och din hund…
Beroende på HUR seriös man vill vara så kan man klä sig i mörka kläder till exempel, om man har en ljus hund och tvärtom. För att hunden ska synas så bra som möjligt.
Men jag brukar också säga att hela och rena kläder duger!

Hunden bör kunna gå i koppel (springa i koppel) och kunna stå någorlunda stilla.
Det krävs ingen Elitlydnad på hunden. Som sagt var, alla är vi barn i början och ju fler gånger man tävlar, desto säkrare blir man! :)

Lycka till!!

TeamVanity
0

Tack för jättebra svar, precis det jag sökte efter! =)

TinaH
0

Yessica…
skiljer dom sig mycket från dom gamla?!?
(har inte läst)Skäms

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Yessica
0

#13 Det är helt andra prisbenämningar. Bäst du läser. Flört

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

TinaH
0

oj då…bäst och läsa FörvånadSkrattande