Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 1894 ggr
[Malin3033]
0

Träningsmotivation

Alla hundar gillar ju arbete och jag vet att det finns flera duktiga hundtränare här inne.

Men motivation till allsidig och utvecklande träning är inte alltid så jättehög och det verkar vara extra svårt att hålla motivationen uppe såhär års.

Hur gör ni för att hålla motivationen uppe? Vad har ni för träningsmål under vintern? Ni som kör agility/lydnad - har ni någonstans att träna under vintern - ridhus eller liknande. Ellerhar ni tagit en paus för de aktiviteterna?

Yessica
0

Jag har faktiskt träningsmotivation, men haft mycket lite tid för träning nu iom praktik. Jag har mål med Sting att finslipa klass 3 momenten (lydnaden). Lydnaden kör vi utomhus. Agility kommer vi få tillgång i ridhus frånv v2! Underbart! Men nu ett tag har vi haft vila från det. Eftersom det kom massa snö och därmed för halt att träna. Så hundarna ska få tävla den 28dec + på mässan utan att ha tränat på ett tag. Vi ser dom tillfällen som träning! Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Jemla]
0

Min motivation lyser med sin frånvaro just nu, men tror att både hundar & förare kan må bra av lite uppehåll ibland! Är motiverad för att träna lydnad dock, men det har inte blivit av… på jullovet kanske? Glad

Vi tränar agility i ridhus en gång/vecka just nu, från och med januari kanske det kan bli 2 ggr/vecka om vi har tur. Just nu ligger fokus mest på att upprätthålla det vi kan och ha roligt+ aktivera hundarna.

#1 Vad är det för tävling den 28/12? Glad

tsset
0

Här tas inga pauser - något lyckas jag alltid smyga in hur mycket vila det än är som gäller ;)

Jag är en sån där planeringsmänniska - älskar allt som har med planering och upplägg att göra. Att pricka av "att göra"-listor och träningsplanerna motiverar mig i sig självt  - dessutom är ju kommande träningsstarter motiverande. Just att faktiskt få bevisa med den äldsta att han, trots allt, Kan tävla utan stress. Att få visa hur bra jag lyckats sänka hans övermotivation, tokskall och stress till en lagom nivå. Med den lille är det motiverande att se framsteg då han, när han omplacerades, var en riktig djävul. Men jag trodde att han var riktigt grym någonstans där inne, jag tyckte mig se kvalité i honom, och jag tror jag hade rätt… Flört

Under vintern tränar vi (ja, lillen främst då) grundläggande saker(så slipper vi lägga tid på det i vår); att kunna sitta/ligg lös och vänta på sin tur att träna, att gå kopplad/lös, rutiner som att ta kontakt direkt när man hoppat ur bilen/gått utanför dörr/kommit in nånstans, "lekträning" för att skapa band mellan oss… därtill finslip på grunder inom varje gren, för lillen är det mycket nyinlärning medan stora killen får rätta till och öka motivationen till vissa delar och moment. Lydnad, freestyle och apportering tränar vi just nu, lätt och smidigt inne att hålla på med apporteringens Gripa, Bära, Lämna, lydnadens fotgående och sitt/ligg/stå med teknik, skiftningar, störningar, och freestyletrick brukar inte vara så svårt att komma på och få plats med.

Har lyckligtvis en liten träningsplan utomhus hemma (nu heter det visst att det är för poolen men är det ingen pool där så bestämmer jag att det är en träningsplan!)- iofs stenplattor som underlag(inte världsbäst för agilityn så inga extrempass där), Men den är jämn och fin och upplyst och nära och just nu ganska mjuk. Bara skotta av och tända belysningen Glad

Men, jag måste ju erkänna… lite (ganska mycket) längtar jag efter våren. Bara fler soltimmar ökar ju motivationen rejält!

psst, malin! Tycker förresten att det är dags för en "inför 2011.." nu ;) Hade tänkt sno åt mig ditt upplägg från förra året men vågar inte riktigt och nu när du ändå skrev här så kan jag väl lika gärna nämna det på en gång ^^

[Malin3033]
0

Tycker ni har bra tankar allihopa. Här hemma står det just nu ganska stilla, inte pga brist på idéer, tvärtom - har så många idéer så jag inte vet var jag ska börja!
Skolan har tagit oerhört mycket tid av mig nu de senaste veckorna, och att det är mörkt varje dag när man kommer hem gör ju inte saken bättre.

En sak är säker iallafall, bortsett från MyDog 2011 så har vi lagt agility på hyllan fram till att snön är borta. Jag har fått flera olika erbjudanden om både agilityträning i ridhus men även i den nya hundarenan i Kungsör. Har tackat nej till allt. I agilityn behöver vi en paus. Under hela hösten så har vi tävlat i klass tre med det främsta målet att försöka få grepp om vad klass tre handlar om. Vad som krävs från förare och hund. Vilka tider som gäller, hur konkurransen är och hur banorna är. Höstens tävlingar har varit perfekt för detta ändamål och redan nu har jag börjat sakna agilityn så jag håller på att krypa ur skinnet - vilket var meningen. Idéerna och tankarna sprudlar hej vilt och jag har börjat göra upp en plan. En träningsplan, olika målsättningar, vilka styrkor vi har - men vad som behöver förbättras för att kunna vara med och konkurrera i klass 3.
Vi tränar fyskondition minst 4 ggr i veckan, vilket inte bara förbättrar Ronjas kroppsform (Såg du nu Tsset att jag inte skrev - "Gå ner i vikt". Haha), utan också gör henne fysiskt starkare så att hon kommer kunna hantera tajta svängar med ett bättre tryck.
Våren däremot - då j*vlar sätts den riktiga agilityträningen igång på allvar. Då kommer träningsboken vara full med olika träningsidéer och vi kommer nog minst sagt bo ute på klubben. För 2011 - då ska vi minsann visa var skåpet ska stå!

Så i och med att agilityn ligger på hyllan så finns det desto mer tid till lydnaden. Vilket är superkul! Dock går det liiiite trögt just nu men vi är på rätt väg. Snön kan absolut inte hindra oss och förutom de tävlingsmässiga momenten hoppas jag att jag kommer kunna förstärka vissa belöningar (framförallt kamp) och jag kommer bygga upp en tävlingsmässig träning så att vi är fit for fight till våren.

#3 Haha, nu när du påminde mig känner jag ju ansvar för att fixa! Ge mig några minuter, så ska du se att du har något att svara på lagom till morgonpromenaden med hundarna ;)

Hm… undra om inte detta inlägg påminde lite mera åt "inför 2011" - hållet, så får det vara och förhoppningsvis kunde jag väl inspirera er till något! ;)