Bra agilitybilder?
Jag har sett att många tar extremt bra agilitybilder! Har ni något speciellt knep? ;) Eller förövrigt hundar i rörelse.
Jag har en Canon EOS 1000D med objektiven EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och EF-S 55-250mm,F/4-5.6, IS.
Någon med främst Canon som har några bra tips då jag använder Sportläget oftast.
Sen öven lite hur man får så bra skärpa som möjligt på "makrobilder" på rengdroppar osv.
Tacksam för alla tips! :)
Skickar med en bild som jag tyckte jag lyckades med förra året.
Mvh Hannasjessie. :)
Jag fotar med canon och återkommer gärna med lite tips. Dock
är min dator på lagning och vill gärna ha ett ordentligt tangentbord, att skriva på telefonen är jag tyvärr för lat för :p
Jag har en Nikon D40. Fotar jag på sportläget blir det nästan garanterat suddigt/oskärpa. För mig funkar det bäst att fota manuellt, att ha en slutartid nånstans mellan 1/400 --> 1/1000 och bländare efter hur ljust/mörkt det är, det går även att ställa in vitbalansen efter vilket väder/ljus det är. Jag är absolut inget fotoproffs, men just rörelsebilder tycker jag är mycket lättare att få bra med manuella inställningar! 
En exempelbild tagen i riktigt dåligt väder, denna är helt oredigerad förutom att jag beskurit+förminskat den.
Ibland latar jag till mig och använder sportläget måste jag bara säga. (A) Bilderna blir för min del helt OK i dessa lägen. Men… Inte sådär fantastiska! Färgerna blir mattare, skärpan är godtagbar. Lite photoshopfixande tar bort skönhetsfläckarna om man säger som så.
Men med manuellt läge blir allt perfekt. Om man får till de rätta inställningarna alltså. En slutartid som är kort, vilket i sin tur skapar en "frysning". Tänk dock på att göra att inställningarna inte gör att bilden får på tok för kort skärpedjup. Då finns det en risk att ex. en viss del av hunden blir suddig. Som om man är liite sen på avtryckaren så kanske hundens ansikte blir suddigt, medans kroppen är skarp. Det är jätteirriterande! Så absolut något att tänka på.
Mvh Emelie 
Och där hann två superbra tjejer före mig. ;)
Precis som Ronja06 säger så är sportsläget väldigt förenklat och jag skulle istället antingen köra helt manuellt, dvs dra "rollern" till M, men det kan vara ett väldigt stort hopp att gå direkt från hel automatik till helt manuellt, så mitt tips är att dra "rollern" till TV, där då ställer in ISO, Vitbalans och det viktigaste vid sportfotografering - slutartid, helt själv.