Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 4523 ggr
Magdalenaa
0

Ang, Agility! Hjälpppppp

Hej.
Jag har en fundering ang. Anmälan till Agility kurser.
Måste hunden vara röntgad för att få delta i kurser?
Asså röntgade höfter osv.

Och får hunden sen tävla med vilka höfter den vill eller finns de en gräns? Vilken gräns då isf :)

Tacksam för svar:)

Yessica
0

För kurs är det olika vad stället bestämt. Jag har hört vissa klubbar som haft som krav att dom ska ha fria höfter - vilket är jättedum! Hundar kan köra agility trots en dålig bokstav på dom…

Man får tävla oavsett höfternas resultat. Glad Man får som ägare/förare se till bara så att hunden är riktigt bra tränad för det.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

TinaH
0

Jag tränade Agility med min Tyson på 7år när han var liten.
Blandras som han är, så har jag inte röntgat.
Jag har tränat i allafall.

Min veterinär sa till mig på den tidenatt om man har som syfte att ut och tävla hårt och träna hårt i agility - röntga.
Annars finns det ingen anledning. Dom får muskler i sina höfter och armbågar som fixar detta.

Skulle hunden där emot visa tedens på haltning, så röntgas dom då, så får man ta tag i problemet då, och träna upp musklerna runt om.

En renrasig hund röntgar man ju i vilket fall.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Magdalenaa
0

#1,2. Tack så mycket för era svar:)
#1, vaaa menar du allvar??? :O Blir helt chockad.. att vissa måste vara helt fria! Men gud. shit asså, vad dålig regel! Personligen känner jag knappt någon som har heeelt fria höfter… Har bara läst att några i våran storpudels kull är helt fria! Men annars så har någon alltid nått.
Tanken är då inte att våra storpudel ska tävla och träna ( den hunden är min systers ) Utan jag är sugen att köra med en Dvärgpudel som vi har nyss skaffat oss :D

#2, Kan hålla med om kanske om man ska satsa stenhårt på Agility kanske man ska röntga, jag är grymt sugen på att börja träna och ja starta typ 4 gånger under ett år ( max ) De anses väll inte som mycket ? :) Våran brukshundklubb har ingen kurs förs i sommar så får vänta tills dess :D

Cerrolyn
0

Min personliga åsikt är att ska man köra agility eller liknande så är det inget fel att röntga så att man kan hjälpa hunden med bättre uppvärmning, strechning fysträning mm för att den ska klara av det. Men bara för att hunden har upp till C höfter så kan den gladligen hoppa. Men om jag hade en hund med ojämna höfter hade jag disskuterat det med en vet. Allt för hundens bästa.

Men jag tycker inte att man ska ha det som ett krav för att gå en kurs.

**MVH Cerrolyn

tezzla
0

det finns inga krav på röntgen men jag är för röntgen oavsett, så man vet hur pass frisk sin hund är så jag kan lägga upp träningen på bästa sätt med min hund varesig man vill tävla eller ha den som sällskap, det kostar inte speciellt mycket och det är värt värenda krona

Magdalenaa
0

Jag pratade med en vetrinär, hon tyckte att jag inte skulle röntga om hunden inte blir halt eller så efter träning/tävling. Vetrinären sa bara att om man tävlar och tränar hårt ska man röntga :))

TinaH
0

# 6

precis vad min veterinär sa till mig också. :-)

Mvh TinaH

Magdalenaa
0

#7, Okej, skönt att höra att de bara inte är 1 vetrinär som tycker så :)
Så nu ska jag bara hitta en kurs på brukshundsklubben här, men troligen så kommer de väll en kurs i agility till våren då.. suck! jag som hade velat börja nu. Vet någon om man kan träna lite hemma före? Och vad ska man tänka på isf?

TinaH
0

Får jag fråga hur gammal din hund är?

Vad har du för hinder själv?

Finns billiga hinder ibland på rusta. Bra julklappstips ;-)

Mvh TinaH

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är 2 år på 6 dagar :)
Vi har ett hinder hemma, de kommer från rusta som mamma köpte hem en dag förra året som en överraskning. Då hade vi bara en storpudel som är min syrras, men har en egen dvärgpudel.

Stoppar upp en bild på det,
Men det går även att göra som hindret att de är en ring i mitten.. kass förklaring.. men ajja :D

På bilden är de då när våran storpudel hoppar ( hon har de hindret som ett lydnads hinder hemma och tränar med de ) funkar utmärkt till de.

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

PRECIS detta hinder är det vi har :D

TinaH
0

Det finns något som heter "Trädgårds plockepinn" eller "Jätte plockepinn" - perfekt för slalomet :-)

Mvh TinaH