Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 4580 ggr
[Jemla]
0

Slalom-utmaning!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fortsätter väl på tsset:s linje då fast skapar en tråd med agilitytema… Välj om du bara vill svara på frågorna eller om du även vill delta i slalom-utmaningen! Tungan ute

För den som vill: en slalom-utmaning! För den som inte redan har en perfekt slalom på sin hund utmanar jag er i att försöka förbättra er slalom på en månad, dvs. tillochmed den 27 juni! Skriv gärna här i tråden under tiden hur det går, fråga om råd och ge varandra tips! Den 27:e juni svarar vi igen på fråga 5-9 för att se om det skett någon förbättring. Vad tror ni om detta, någon som är på? Skrattande

1. Hur vill du ha slalom (vad har du för målbild just med din hund)?  2. Hur har du lärt in slalom? 3. Vad har din hund för teknik i slalomen (skutt, "enbent" etc)? 4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls? 5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt? 6. Funkar ert slalom lika bra på både träning & tävling?

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf? 8. Hur självständig är din hund i slalomen? 9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)? 10. Vill du vara med i slalom-utmaningen, vad ska ni försöka förbättra isf?

[Jemla]
0

Med Robin (10 månader) tränar jag än så länge bara på slalomingången hemma på tomten, jobbar med att han ska kunna ta den på avstånd samt ur alla möjliga vinklar. Tänker vänta med att lägga till fler pinnar tills han är mer färdigvuxen, så därför väljer jag att delta i slalomutmaningen med Felix (5 år) istället:

1. Hur vill du ha slalom (vad har du för målbild just med din hund)?

Jag vill ha ett självständigt slalom där jag kan skicka honom från alla möjliga vinklar och på avstånd, samt ett säkert slalom då han inte går ur om jag gör sidbyten innan/efter slalomen, springer före eller efter honom.

2. Hur har du lärt in slalom?

En blandning mellan visa/locka och med klicker, port för port tills jag fått ett helt slalom. Borde ha tränat mer på självständighet från början.

3. Vad har din hund för teknik i slalomen (skutt, "enbent" etc)? Han skuttar. Jag misstänker att "enbent" går snabbare, finns det någon som har lärt sin hund denna teknik eller gör de hundarna det "av sig självt"?

4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?

Det beror på. Missar han första/andra porten tar jag om, missat mitt i har han inte gjort på år & dar (peppar peppar). Missar han i slutet av slalomen och är småseg har jag bara tagit om den porten, missar han i slutet pga att han är övertaggad får han ta om hela - för ett tag hade jag problem att han gick ur och stack till nästa hinder.

5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?

Han hade lite svårt för högerslalom i början men nu funkar det. Han kan alla ingångar på träning, dock ej till 100% - på tävling har jag inte testat alla ingångar än. Iaf inte genom att låta honom ta dem själv, jag har ofta "fegat" och hjälpt honom in i slalomen då det varit svåra ingångar…

6. Funkar ert slalom lika bra på både träning & tävling?

Ja, förutom ovan nämnda att jag ofta "safe-ar" på tävling, skärpning! Måste våga utmana oss för att se om det verkligen sitter även på tävling!

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf ?

Nej, det har jag inte. Det var när jag skrev detta som jag kom på att det måste jag ju göra - för att se om det går att förbättra tiden!

8. Hur självständig är din hund i slalomen?

Tyvärr inte så självständig som jag skulle vilja (därför kommer jag lägga mkt krut på det med Robin redan från början). Vi jobbar med att han inte ska stanna till i första porten och vänta på mig utan fortsätta oavsett var jag befinner mig, samt att jag vill kunna lämna honom i slalom och placera mig inför nästa hinder (vilket funkar ibland men inte alltid). Vill även att han ska fixa slalomingången själv med mig på ett större avstånd!

9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?

Hm, en 7:a. Han är ganska säker på slalom nu men vi har en hel del detaljer som behöver finslipas!

10. Vill du vara med i slalom-utmaningen, vad ska ni försöka förbättra isf?

Klart jag måste vara med eftersom det är jag som har startat den. Tungan ute Vi ska träna på mer självständiga ingångar där han ska fortsätta själv framåt och att jag ska kunna göra byten utan att han bryr sig. Kunna ta slalomen självständigt från olika vinklar, gärna med mig på en bits avstånd. Gärna ett snabbare slalom! Så, nu är det bara att tuta & köra! Skrattande

tsset
0

Tyckte #1 beskrev det så bra, så som jag vill ha det!

Jag började med 2x2-metoden, men insåg efter ett tag att det var fel för oss. Min hund har en väldig stor vilja att gå runt saker, en favorit på promenader, och testade därför att gå zick-zack mellan de fyra pinnarna när han blev tveksam… så tog tillvara på det och shejpade in hela slalomet istället! Har funkat utmärkt, då han är väldigt självständig och jag redan från början passade på att lära honom ta ingångar från alla håll (=stategiska belöningar kastade åt olika håll så ingången måste letas upp).

Förmodligen kommer följande hundar också shejpas till det, känns bäst! Ska väl tilläggas att jag började med en port, sedan två och därefter satt det oavsett antal.

3. Vad har din hund för teknik i slalomen (skutt, "enbent" etc)?

Enbent! Har för mig att det är "snabbast/smidigaste" sättet, men dock inte inlärt med flit utan hans val när han väl förstod principen och fick upp farten.

4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?

Nu har vi ju inte tävlat agility än, men troligast så skiter jag i att ta om helt. Också hem och träna! Vill inte ge en andra chans genom att ta om den porten för så ska vi ändå inte göra och göra om hindret blir ju belönande för honom (tar jag inte in slalomet kan han köra själv…).

5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?

Japp japp! Sist jag kika iaf, höger och vänster sitter men ingångarna har jag inte tänkt på på ett tag… ska ut och kika om en stund, behöver ändå klocka tiden ;)

Som sagt, inte testat på tävling än men rent sådär så funkar det lika bra oavsett om vi tränar en liten 3-4 hindersbana hemma eller ställer upp en längre bana på okänd mark.

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf?

Ska kika som sagt! Antar att vi kör 12-pinnars?

Självständig, inte ens en blick på matte under tiden utan går in, gör det han ska och sen tittar han åt matte.

9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?

Har inte filmat det på ett tag och det vill jag gärna göra för att kunna bedömma alla moment, men utifrån hur det känns och funkar så… sist låg det kring 8, ingen vidare fart men å andra sidan så frisknade han till från kennelhostan så bad inte om högre fart heller. Fast en 10 i glädje och vilja!

Ja men absolut! Ska filma, klocka och kika på hur det faktiskt ser ut idag.

Cerrolyn
0

Kanon bra initiativ. Ceasar kan inte slalom som det ska men han fattar vinken och jag behöver inte visa honom. Men så satsar jag inte på agility heller.

**MVH Cerrolyn

BrightGloria
0

Med båda hundarna vill jag har snabba, felfria och säkra slalom. Vem vill inte det liksom? Jag vill att de ska söka sig dit utan att tveka, på kommando såklart. Jag ska kunna göra bakombyte, framförbyte, kunna ramla och i alla situationer ska de klara hela slalomet.

2x2

Det är olika. Ibland blir det skutt, ibland kryp, ibland ser man inte benen.

Gör hon fel på tävlingar så tar jag om hela hindret. Jag hinner inte alltid se vart hon går ur slalom och kan därför inte få in henne rätt. Med 5 fel får man ändå ingen pinne och då är det lika bra att slösa lite tid på att göra helt rätt.

Zelda förstår fortfarande inte att hon BARA ska gå in från ett håll.
Men det jobbar vi stenhårt på!
Meya är supersäker på ingångarna och klarar både höger-vänsterslalom.

För det mesta. :)

Nej det har jag inte gjort, men ska göra det.

Zelda: Jag ska helst vara nära men hon gör klart hindret även om jag lämnar henne. Förutom om jag byter sida. Då undrar hon var i hela friden jag tog vägen.
Meya: Meya gör för det mesta alltid klart slalomet vart jag än befinner mig. Däremot kan jag inte springa framför henne eftersom hon får för bråttom då.

Zelda:  7
Meya:  8

Självklart! Vi ska förbättra allting, särskilt självständigheten och byten.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[Malin3033]
0

**1. Hur vill du ha slalom (vad har du för målbild just med din hund)?
**Målet är att hon framförallt ska älska hindret och suga till det själv. Ha god attityd och bra fart. Att vara noggrann och att kunna ta alla möjliga ingångar.
** 
2. Hur har du lärt in slalom?
**Jag återkommer med den här senare, annars kommer jag uppnå max-orden då vår slalom-resa har varit väldigt lång. Påminn mig :)

**3. Vad har din hund för teknik i slalomen (skutt, "enbent" etc)?
**9/10 gånger så hoppar hon jämfota, sida till sida. Ibland får hon sådant tryck och fart så att det bara ser ut som om hon slingrar sig igenom, ascoolt!

**4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?
**Jag tar om hela slalomet.

**5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?
**Både höger och vänster slalom. Alla ingångar sitter klockrent på träning men på tävling har jag svårt att lita på henne och det händer att jag hjälper henne för mycket vilket leder till ett misslyckande. Men på senaste tiden har vi jobbat mycket med psyket och har gått kurs för bl.a. Annika Aller och lyssnar på föreläsare i tävlingspsykologi, långsamt låååångsamt har det börja släppa :)

**6. Funkar ert slalom lika bra på både träning & tävling?
**Fungerar bättre på träning, bättre attityd. Förmodligen för att jag litar på henne så galet mycket mera där.

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf? Snabbaste är 2,9 sek Skrattande

**8. Hur självständig är din hund i slalomen?
**Helt självständig förutom vid vissa ingångar på tävling - för att jag inte litar på henne. Hon kan inkallning på slalom om det står framför henne.

**9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?
**Träning: 9
Tävling: 5 (bara för att jag inte vågar släppa henne.. så ondöigt..)

**10. Vill du vara med i slalom-utmaningen, vad ska ni försöka förbättra isf?
**Vi ska se tävling som träning och strunta i allt som heter resultat. Släppa tävlingshjärnan för stunden och få ihop oss som ett riktigt team, även vid slalom.

Är det okej om jag har till 27 juli istället? Efter som det inte är något på slalomet jag vill ändra på träning så måste jag alltså förbättra det på tävlingar. Problemet är att jag inte har några tävlingar föränn i juli nu ;)

Är det okej om jag lägger till en fråga? :)

Vad är du mest nöjd med i ditt hunds slalom?
På träning så kan jag snurra, göra kullerbyttor, framförbyten och bakombyten utan att hon bryr sig det minsta. Jag älskar't! Sedan hennes underbara attityd på träning.

[Malin3033]
0

#1 Enbent behöver inte gå fortare, dessutom är det mera skadligt. Inget jag rekomenderar. Däremot så får du fram ett mera effektivt slalom om hunden söker sig nedåt i slalomet. Hundar som "skuttar" uppåt fokuserar inte framåt och det tar längre tid.

[Malin3033]
0

#2 Jag antog iallafall att det är 12 pinnar som gäller då det är det på tävling :)

tsset
0

#6 Jaså? Jag har för mig att det är tvärtom av någon anledning? Varför vet jag dock inte, satans minne… enbent har alltid känts bäst för mig, beror väl iofs mkt på hur man/hunden utför det och hundens fysiska förutsättningar också. Som med allt annat.

#7 Mja, kan/får ju vara 8, 10 eller 12 på tävling ;) Men 12 känns ju som standard.

BrightGloria
0

Var och tränade mycket slalom idag. Zelda var jätteduktig idag!
Jag tränade på att kunna lämna henne vid slalom och springa till nästa hinder utan henne och det klarade hon superbra! Det gick även jättefort, klarade av framförbyte och bakombyte. + att jag kunde springa på båda sidorna.

Klockade henne på 1.7sek!! på 8pinnar.

Meya var också duktig men hon hade lite svårare med att jag sprang förbi. Men vi klarade alla byten och jag kunde springa på båda sidorna.

Klockade henne på 2.2sek på 8pinnar!

//BrightGloria
- Hemsida

[Malin3033]
0

#8 Det är förmodligen som du säger - olika för olika hundar. Men med tvåstuds så fördelar hunden sin vikt på två ben, när den är enbent så blir vikten bara på ett ben vilket bidrar till större slitage.

Sant… men jag har bara varit med om 8 pinnar två ggr, aldrig 10, de flesta slalomen är ju tredelade nuförtiden så det är svårt att få 10 pinnar.

#9 Vad kul! Snabba töser! Ronja körde 12 pinnar på 2,9 - så jag kan tänka mig att de tar ungefär 4 pinnar i sekunden, inte dåligt för ett gäng sheltiesar! Skrattande

BrightGloria
0

#10 Det är inte dåligt alls. :) Man blir imponerad av vad de kan åstadkomma med sina små kroppar. :D

//BrightGloria
- Hemsida

Upendo
0

Jag vill ha en väldigt säker slalom då Rallybus oftast slarvar med någon pinne i slutet. Sen självklart en snabb slalom och att jag kan skicka honom från alla håll & kanter.

**2. Hur har du lärt in slalom?
**Vi fick lära oss grunderna på en agilitykurs och har övat utifrån det.

Olika, men oftast skutt

Jag tar om hela hindret, rätt ska vara rätt ;)

Vi har inte kommit så långt i våran träning ännu, men vi tränar intensivt med att lära oss höger & vänster.

Bättre på träning

Nej, men ska göra det

Jag ska MÅSTE träna mer på självständigheten med honom då han alltid vill ha matte nära.

En 6:a
Vi har inte tränat slalom så länge ;)

Självklart! Vi ska försöka förbättra självständigheten mest :)

Kan säga att Rally är en Papillonhane på 3 år  :)

Yessica
0

Vill börja med att säga att när jag skriver hur Sting är så är det innan hon fick skadan. Så jag vet ju inte hur det är nu, i och med att vi inte får köra slalomet än. Glad

Ett säkert slalom helt enkelt, där hunden klarar alla vinklar och olika byten. Ha sug framåt till slalomet och kunna klara det själv också.

Sting: Kommer inte riktigt ihåg, har för mig vi började med att locka runt pinnarna. Hon lärde sig rätt snabbt vad man skulle göra inne i slalomet, men hon kunde inte alls ingången. Så fick tillbaka till att träna ingång bara (en port = 2 pinnar) ur olika vinklar, och resten kunde hon ju när hon kom in i slalomet. Så när hon klarade ingången så har hela poletten trillat ner, jättenöjd med hennes slalom just nu!

Pippi: Vi har tränat ingång först noga som Sting fick träna efteråt. Sen när hon fixade det, blev det träning på 4 pinnar tills hon klarade vänster och höger bra. Hon sökte upp mig mellan varje pinne i högerslalom, vänster gick snabbare att lära sig enligt henne. Sen la jag till 8 pinnar och när hon fixade det blev det 12 pinnar. Jag brukar oftast välja 4 eller 12 pinnar, men Pippi klarade inte så bra med 12 pinnar, så då fick hon köra 8 först. 

**Måste kolla på filmerna… Haha! Jaha, det var ju inte så lätt att se.
Sting: Hon växlar mellan studds och enbet. Beroende på tempo och så. Men oavsett studds eller enbet så studdsar hon inte uppåt, eller hur man ska säga. Utan det är fokus framåt.

Pippi: Hon har inte riktigt fått in någon metod än… Det blir lite blandat och ibland i otakt. Hehe.

Tar om hela slalomet om jag känner att hunden är med mig. Blir hunden låg om jag tar om den så kör vi vidare helt enkelt. Glad Har ibland bara tagit tillbaka sista porten om dom missat den.

Sting: Kan höger och vänster och även olika ingångar funkar på henne. Efter våran träning med bara ingång har hon blivit MYCKET säkrare på slalomet!

Pippi: kan höger och vänster. Vi jobbar på svåra ingångar. Men hon gör det mycket bra!

Hmm…

Sting: Det tycker jag funkar lika, om jag kommer ihåg rätt. Hehe!

Pippi: Har nog lite bättre slalom hemma än på tävling. Antagligen för att det blir annat att bara köra slalom mot att komma in i det mitt på banan.

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf ?

Jag har klockat men kommer inte ihåg riktigt. Får klocka om. Får se om Sting kommer upp i full fart i slalomet innan den här utmaningen är slut så man kan klocka henne. Pippi får jag klocka någon dag framöver.

Sting: Klarar det BRA! Men jag har själv inte tränat på att lämna så mycket… Men jag kan börja röra mig åt andra hinder och hon går klart ändå.

Pippi: Går nog lätt ur om jag inte peppar/hjälper henne för hon är inte helt jättesäker än. Så så jättesjälvständig är den inte riktigt än. Det får vi jobba på helt enkelt. Att jag ska kunna lämna längre och längre ifrån.

Sting: 8-9p om jag kommer ihåg rätt

Pippi: 6-7p, hon gör det bra men behöver lite mera träning än.

Ja, jag och Pippi hakar på! Sting kanske inte har hunnit träna så mycket slalom innan utmaningen är ute. Glad Kanske har vi hunnit komma igång, men inte så att jag vill pressa henne…

Pippi vill jag ska kunna köra slalomet även om jag är lite längre ifrån och kanske börjar röra mig utåt. Sen få upp tempo lite och kanske också en bra teknik som hon håller hela tiden. Eller i alla fall att hon lär sig hålla "takten". Flört Jag tror det får vara det vi ska koncentrera oss på.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Jemla]
0

Vad kul att så många svarat! Glad

Sist på träningen klockade vi hundarna i slalomen. Som jag trodde så förlorar vi en hel del tid där… Felix gick på 4,29 i vänsterslalom och 5,01 i högerslalom (att jämföra med bc:na som gick på ca 2,7). Å andra sidan brukar han ha högre fart på tävling än på träning så borde klocka tävlingsfarten också nån gång, men nu vet jag att det finns tid att försöka spara in där!

Vi har verkligen inriktat oss på slalom på sistone när vi tränat, tränat olika svårare & svårare slalomingångar och jag inser att han kan mycket mer än vad jag tror, så jag ska försöka börja utmana oss på tävling! Har även tränat slalomingångar med störning av andra hinder och det har också gått bra! Så jag skulle säga att betyget på Felixs slalom redan har vandrat upp till en 8:a! Glad

Vad är du mest nöjd med i ditt hunds slalom? Hmm, det har nog aldrig hänt (peppar, peppar) att han gått ur mitt i slalomen, så när han väl tagit första & andra porten så är han väldigt säker. Annars är jag väldigt nöjd med att kunna köra slalom från båda håll även på tävling. Linus kunde bara vänsterslalom så det är en väldig frihet att kunna köra både och! Glad

tsset
0

Jag kan väl också ta och uppdatera lite… vi har väl inte riktigt lyckats klocka tiden än, gav oss ut för ett träningspass och satte upp alla 12 pinnar och värmde upp. Sen när det väl var dags så lyckas största klantmatten någonsin att snubbla, mitt upp i alltihopa. Benen trasslade ihop sig och kameran i hand blev för mycket (stativet glömde jag ju såklart hemma!), haha! Och tyvärr missade jag chiefs fortsatta slalom, så vad ha gjorde när jag ramla har jag ingen aning om :/

Så med öm fot gav jag upp det där med att klocka, drog ner det till ett 4 pinnars för att garantera ett lyckat försök för honom, lekte järnet stillaståendes och sen bar det av hemåt…

Ska ge mig på det hela igen så fort det torkat till i gräset, gäller att ha rätt förutsättningar för både hund och matteFlört, så förhoppningsvis har jag en tid i veckan!

[Ebfotograf]
0

Jag vill ha ett säkert slalom, där jag kan springa från vilket håll som helst. Jag ska kunna skicka in honom i Slalomet och att han klarar det perfekt.  2. Hur har du lärt in slalom?

Jag har lärt honom med 2x2 metoden. Har då gått baklänges och visat honom portarna.

Vet inte riktigt, men spring så fort som möjligt .
4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?

Jag tar då om den porten han missade.
5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?

Han kan båda men han är för snabb så han kan missa ibland.
6. Funkar ert slalom lika bra på både träning & tävling?

På träning går det jätte bra. På tävling vet jag inte ännu då jag inte har börjat tävla ännu.

7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf?

Inte ännu, men det kommer jag att göra någon gång.
8. Hur självständig är din hund i slalomen?

Han klarar det jätte bra!
9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?

7:a

Ska tänka på att tävling är helt enkelt en träning. Vi ska också förbättra ingångarna.

Workingdog
0

Jag ska kunna skicka henne en bit ifrån och kunna springa på både höger och vänster sida. Och att hon ska ha ett självsäkert slalom

Men shaping och efter första ingången så kastar jag bollen för att få henne att koncentrera sig på slolomet och inte på mig.

Hon hoppar igenom portarna.
4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?

Jag tar nog om hela slalomet beror på vart i slalomet hon går fel
5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?

Hon kan bara att jag går på höger sida. Och hon vägrar kolla rakt fram

På träning går det bättre och bättre, tävling vet jag inte förens imorgon :)

Inte ännu, men kommer göra det någon gång

8. Hur självständig är din hund i slalomen?

Hon är inte självständig alls, hon undrar bara vad hon ska göra här näst och har då kontakt med mig under hela slolomet så hon nästan missar vissa portar
9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?

3:a

Att få ett mera självständigt slalom, om man nu inte redan fattat det :P Och att hon ska bli säkrare på ingången i början

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Ebfotograf]
0

Idag på morgonen så klickade jag Diablo på 3,6s på ett 12 pinnars slalom!

[Jemla]
0

#15 Hahaha, gott försök iaf! Flört Jag insåg för nån vecka sen att det är en god idé med fotbollsdojjor även på träning då jag lyckades göra en oerhört snygg vurpa. Har dock inte kommit så långt att jag börjat köra med det än, konstaterade bara att det vore bra…! Tungan ute

På tävlingen idag kom jag på en ingång jag helt glömt att träna, så nu har vi mer att träna på… I andra loppet tog han dock en lite klurig ingång helt utan problem, jättenöjd med det! Glad

Upendo
0

Klockade för första gången idag på Rallybuuuuuuus :)
Det var otroligt varmt och han var lite trött, vi körde endast 8-pinnars då vi inte kommit upp i högre pinnar än det.
2,8 var det snabbaste ;)

[Ebfotograf]
0

Klockade Diablo idag på kvällen lite bättre än förut 3,5s

MoaW
0

lite sent nu kanske, men jag hakar på endå Flört

**1. Hur vill du ha slalom (vad har du för målbild just med din hund)?
**Jag vill ha ett självständigt slalom, eftersom jag inte är så snabb vill jag att han ska kunna ta slalom+ ingångar utan att jag går bredvid.

**tror jag använde 2x2 metoden, men har bara kommit till 6 pinnar.

**
**Ingen aning Tungan ute

**
**Tävlar inte

**
**Han har svårt för ingångar från vänster, hoppar gärna över första stolpen. Han har också svårt för när han ska svänga bort ifrån mig ibland, då kollar han upp på mig och missar en port.

**
**Tävlar inte

**7. Har du "klockat" din hunds slalomtid, hur fort går det isf?
**Nej, kan göra det imorgon.

**
**Han var bättre förra året, då klarade han 6 pinnar (av nån anledning har vi fastnat på 6 pinnar) från dom flesta ingångar medans jag stod typ 10m bort. men nu vill han att jag ska följa med.

**
**5 (har dock inte så mycket att jämföra med)

**10. Vill du vara med i slalom-utmaningen, vad ska ni försöka förbättra isf?
**För det första lära in alla 12 pinnar Tungan ute Sedan försöka få tillbaka samma självständighet som han hade förra året + bätte ingångar.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

tsset
0

Nu är det 27 juni imorgon, och ja, inte mycket gjort med detta tyvärr.

Jag tänkte sätta upp slalomet häromdagen men mina slalompinnar har visst skaffat sig sommarjobb, se bild, suck!

Men jag antar att vi inte tänker döda utmaningen redan nu, eller? Flört

EDIT - missa bilden, haha!

[Ebfotograf]
0

Har tränat lite slalom i veckan och så här har vi "uppgraderat"

• Bakom -och frambyte

• Kunna ta slalomet helt själv utan att jag springer bredvid.

• Mer fart

Jag är nöjd med denna veckan, ska kanske träna lite imorgon

tsset
0

#24 Woho, vilka stora kliv framåt ni har gjort! Tummen upp! Skrattande

MoaW
0

Jag hoppade ju på halvvägs in, men har hunnit träna endel Flört

Viggo har gått från att inte kunna slalom alls till att kunna 4 pinnar självständigt. Dock så går det ganska långsamt, men jag skyller på att det är varmt Flört
Dobby har gått från att kunna 4a pinnar självständigt (förra året), till att kunna 4a pinnar om jag går bredvid (i år), till att nu kunna 8a pinnar självständigt.
Men båda hundarna har svårt för när jag står på vänster sida om slalomet, (dom vänder runt mot mig och missar sista porten) så det tränar vi på nu.

[Jemla]
0

Jag är jättenöjd med vår slalomträning, det går framåt hela tiden och jag försöker hitta på nya sätt att utmana oss! Glad Dock har vi en bra bit kvar tycker jag men jag skulle säga att vårt slalom nu är en 8-8,5 kanske (till skillnad från 7 som jag sa när vi startade tråden).

På träningstävlingen i onsdags tog han en slalomingång som vi verkligen har hårdtränat så jag är jättenöjd! Något jag önskar är dock ett lite snabbare slalom… Här ska tränas vidare! Skrattande

Yessica
0

Jag har inte hunnit träna bara slalom då vi lagt mycket fokus på banor och att kunna hoppa över hindrena istället för smita under om man börjar bli trött Flört Men slalom har ju varit med i alla banor, och jag känner väl att hon har en och samma teknik hela tiden nu. Klockat har jag inte hunnit med. Kanske jag kan göra det idag när vi ska träna om jag kommer ihåg. Ingångarna har hon för det mesta fixat! Bara en bana det strulade och det var för att jag inte hann med ett byte som jag tänkt och det blev alltså väldigt tokigt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Workingdog
0

Vårat slalom har blivit såå mycket bättre, Nu klarar hon nästan alltid ingången och hon tar slalomet relativt självständigt men jag måste fortfarande gå minst en meter brevid. Och klockade henne på ett 8 pinnars slalom, Hon körde då på 3.2 sek, Inte så jätte snabbt men det var ändå för över en vecka sen och hon har blivit bättre sen dess ;) Men Nu nöter vi vidare på att hon ska ta det ännu mera självständigt tills hon kan det supersäkert, Sen ska vi börja med att jag går på vänstersida också för det går inte alls när matte är på fel sida :o ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

tsset
0

Världens jobbigaste matte har börjat om slalom-träningen helt från början… kände mig inte nöjd med lyckat 8-slalom 9/10 gånger…Skäms Hade kunnat fortsätta bygga på men av någon anledning föredrar jag att börja om från början om det inte blir som jag tänkt än att hålla på och nöta nöta nöta…

Jag vet inte, kanske korkat av mig? Men, det är ju "perfektion" jag är ute efter och inte 9/10.

Så hej, igår tog vi bara en port på hemmaplan, med ingångar från "alla" håll och både höger/vänsterhandling från både höger och vänster sida(man vet ju aldrig vad som händer på tävling liksom). Trött hund!

Tog samma grej idag och det sitter. Inte så konstigt då vi gjort det ett par gånger förr, men ändå Flört

I natt eller imorgon blir det större marker och alltså högre hastigheter =  svårare ingångar! Glad

Nytt mål alltså = perfektion Oskyldig

MoaW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Viggos slalom träning har verkligen börjat gå framåt, nu tar han 12 pinnar i hyffsad fart (för att vara honom Tungan ute) och självständigt. Har kört med metoden att jag flyttat ut varannan pinne lite, och vi har inte kommit helt till att pinnarna står i en rak linje, men nästan Flört

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

**Jag har antagit utmaningen! Tidigare kunde han slalom, men inte ingångarna och inte självständigt.

**Hunden ska vara självständig, ta rätt ingång, kunna ta 12 pinnar (om inte fler) utan att kräva belöning, ha fokus frammåt och ta det med hyfsad fart. ** 
**Jag har lärt in med Luring och klicker samt placering av belöningspunkt och här började jag med 3 slalom pinnar.
**Jag har faktiskt inte kikat så mycket på tekniken, se på filmen nedan :D
**4. Om hunden går fel på tävling, tar du då om den porten, hela slalomen eller inte alls?
**Jag tar om hela slalomet! För att tydligare visa för hunden när det blir fel och rätt.
**5. Kan din hund både höger- och vänsterslalom samt alla ingångar eller har ni svårt för ngt speciellt?
Ja, nu kan han det. Men när vi antog utmaningen befann vi oss i en återvändsgränd. Jag visste inte riktigt hur jag skulle få honom att gå bättre men nu känns det som att vi lyckats. Vi hade problem med fokuset frammåt, självständigheten och ingångarna.
Nej, tyvär gör det inte det! På tävling slarvas det!
**Nej, har inte klockat. Men är extremt sugen på att göra det!  
**8. Hur självständig är din hund i slalomen?
**Jag skulle vilja påstå att han är väldigt självständig!
**9. Om du skulle betygsätta din hunds slalom idag, vilket betyg skulle du ge (0-10)?
**Han skulle få en 7:a av mig!
*10. Vill du vara med i slalom-utmaningen, vad ska ni försöka förbättra isf?*

[Jemla]
0

Oj, nu är jag tillbaka här! Kommer inte åt sidan från Google Chrome som jag surfar i i vanliga fall, den säger bara att iFokusservern ligger nere (har försökt rensa cookies mm)… Nu smygsurfar jag från Internet Explorer som hänger sig efter en stund, så får vara snabb! Flört

Felixs slalomträning går nu ut på att ytterligare förbättra självständigheten och att kunna ta svårare & svårare ingångar! Skulle även behöva få upp farten på honom, ska testa med olika belöningar… har funderat på att testa använda klöven som belöning vid agilityträningen, måste provas!

Med Robin har det helt klart gått framåt sen jag startade den här tråden!  Skrattande Han är nu snart 16 månader och tar i dagsläget 8 pinnar helt självständigt oavsett om det är höger- eller vänsterslalom, om jag gör bakombyten eller vad jag gör, även när han kommer i fart från kombination! Har lärt in med 2x2-metoden och är jättenöjd, tycker det funkar toppen!

Han är absolut inte färdigtränad men jag känner redan nu att han kommer få ett sjukt mycket bättre slalom än Felix! Glad Ska snart ta och slänga på de sista 4 pinnarna också (har lagt på 2 i taget) för att få ett helt slalom! Nu har vi bara tränat ingångar mellan ca kl tio & två (i vinkel alltså) så ska även träna med svårare ingångar!

Utmaningen för oss är alltså att försöka få ett tävlingsklart slalom innan det är dags för debut! Skrattande

Ronja06
0

(utgår från min Viggo. Min 2,5 år gamla sobla smallsheltie) :)

Självständighet, säkerhet, och viktigt -VIKTIGT, att han fullföljer slalomet, oavsett om jag som så springer åt andra hållet. Just nu på mycket god väg träningsmässigt.

**Började med grunderna 2x2 men stod inte fast vid det till fullo. Slarvade och det grämer mig fortfarande. En blandning mellan "pekmetoden" och 2x2 får man väll säga…

Som typiskt för de flesta smallvovvarna, skuttar igenom portarna.

Vi gör om HELA slalomet. Slalom är trotts allt 1 hinder och inte flera portar. Eller tja, det är så jag ser det…

Yes. Vi hade enorma problem med vänsterslalomet lääänge. Han blev frustrerad, hoppade och bet mig i både byxor och händer för att jag var på "fel sida". Detta gjorde att jag fegade ut i stället för att ta hand om problemet. Var inte jättejätteroligt att få blåmärken och bli frustrerad. Efter jäkligt mycket envetenhet i en vecka förra sommaren så fick jag bort dessa dåliga fasoner från Viggo, vilket gjorde att jag vågade ta tag i problemet. :)

Njae.. Som yngre stressade han upp sig något enormt på tävling. Blev frustrerad, nafsade och bet mig. Idag, efter en hel sommar av tävlingsrutiner, funkar slalom (peppar peppar..) lika bra på tävling som på träning. Men på tävling brukar han ge 110%, snarare än 100%.

Inte direkt. Men 12 pinnars ligger på dryga 2-2,5 sek (om jag utgår från filmer från tävlingar)

I dagsläget inte tillräckligt självständigt. Men otroligt mycket bättre än för ett par månader sedan. Har dock inte tävlat så mycket nu i höst, så inte vågat prova så mycket på tävling än. På träning kan jag stå still och skicka honom och han gör klart slalom själv. Jag kan springa åt sidan från slalomet efter att jag skickat in honom. Målet är att jag även skall kunna "backa"efter att jag skickat in honom och att han fortsätter ha fokus på att "göra klart slalom". :) Idag hoppar han gärna över sista porten om jag vågar att testa gränserna såpass mycket.

Oj.. Hehe, det vågar jag inte egentligen betygssätta. Men kanske en 8:a? Är rätt så nöjd med hans utveckling på bara 1 månad såå.. :)

Mvh Emelie Förlägen