Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
Hannasjessie
0

Vänja sig vid täcken/sele

Min Jrt är så himla rädd för täcken/selar. När man ska ta på henne det så darrar hon som ett asplöv… hon blir lovrädd om man sätter på henne det. Sen på promenaden gnider hon sig på marken och stolpar för att försöka få av sig det.

Hur ska jag få henne att känna sig bekväm och säker i täcken och selar?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
0

Se till att ha super kul när hon ha det på sig så hon dels glömmer det och dels kopplar det till något kul.

**MVH Cerrolyn

Hannasjessie
0

Som tillexempel? Det är så svårt när hon får panik när täcken och selen kommer fram :/

| - Russellbus.se

AnneN
0

Klickertränar ni henne? I så fall kan ni klicka in det att hon ska ta på sig täcke/sele då ni håller fram det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hannasjessie
0

Ja jag klickar med henne i bland. Hur klickar man in det?

Jag tänkte också på en till sak, om man är ute med täcke elle sele på sig och hon försöker dra av det på backen vad ska jag göra då? Jag kan ju inte fya henne?

| - Russellbus.se

Cerrolyn
0

Varför kan du inte fya henne då? Hon gör ju något som hon inte ska.

**MVH Cerrolyn

Hannasjessie
0

Kanske, men jag har inte vetat om jag ska göra det… När hon har sele kryper hon in i buskarna så fort vi kommer ut

| - Russellbus.se

AnneN
0

#4 Nu har jag inte själv klickat in det, men hört bekanta som fått klicka in sele, täcke, halsband.

Så här har de gjort:

Lägg selen/kopplet på golvet, börja klicka/belöna för att hunden tittar mot föremålet, utöka sedan till att hunden ska röra sig mot föremålet, sedan att den ska röra vid det, helst med nosen.

Då hunden klarar det utan problem så håller du upp selen/täcket så att hunden har möjlighet att sticka igenom huvudet. Klicka för att hunden tittar på föremålet, sedan för att den rör vid det med nosen och utöka allt eftersom i hundens takt tills ni kommer så långt att hunden frivilligt utan tecken på osäkerhet/rädsla kryper in i selen/täcket då du håller upp det.

Sedan kan ni även göra så att varje gång hunden ska ha täcket/selen på sig så hittar ni på något lite extra roligt tillsammans, då förknippar hunden det tillslut med att det är något roligt på G då selen/täcket plockas fram.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hannasjessie
0

Jag har börjat klicka in det nu med sele. Hon bara skakar och ser ut som hon skulle vilja fly… Hon stack med världens fart iväg när träningen var klar… Jag har så Dåligt tålamod känns det som…

| - Russellbus.se