Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 2241 ggr
[Ebfotograf]
0

Inkallning

Hej!

Jag har problem med inkallning med inkallning med min 2åriga hanhund. Vi tränar på inkallning nästan varje dag för att få det att fungera. Men när det är annat som stör som t.ex - lukter, andra hundar och människor. När han väl har fått in siktet på "bytet" så att säga så stannar han inte och kommer inte tillbaka när man står där och fånar sig för att få honom att komma springandes tillbaka eller stanna :/

Behöver jag bli roligare? Hur får man honom mer fokuserad och mindre ofokuserad? Mindre intresserad av lukter och hundar?

Vi har inte kastrerat honom ännu men har tänkt göra det i slutet av nästa månad det är bara att vi ska debutera den 10 Oktober i agility och då vill jag gärna att han ska vara på planen och sånt.

Några jätte bra tips?? Jag har möjligheter att träna med andra hundar, gjorde det igår..

Cerrolyn
0

Nu är det så att mellan 18 månader och 2 år så blir de ju mentalt könsmogna (tonåringar) och då kan man ibland få "skrika halsen av sig" utan att de märker något.

Men jag hade kört med långlina på honom och stampat med foten på linan och ev halat in honom. En annan tanke (eller kombinerad) är att du strax innan du släpper honom leker med honom och är super kul. Släpp honom sedan och kalla in efter bara ett par sekunder, och då en super belöning.

**MVH Cerrolyn

[Ebfotograf]
0

#1 - Ska prova det tipset idag! :)

tsset
0

bästa tipset är att göra det så lätt som möjligt för honom - han ska helt enkelt lyckas! Funkar det i vissa situationer (de sk. störningsfria) men inte i andra (alltså de du nämner - när det är dofter, andra hundar osv.) så har du gjort övningen för svår.

Ligger ni på "steg 7" när ni tränar ensamma och störningsfria får du gå ned till "steg 1 och 2" när ni byter miljö och krav och jobba er uppåt sen, detta för att han nu har nya utmaningar.

Kan du släppa honom och få en klockren inkallning hemma så sänk kravet till att han kommer när han är i koppel t.ex.

Dock betyder det inte att du börjar om helt i varje ny situation och med varje ny utmaning - är det något hunden redan lärt sig så kommer den "komma ihåg" det och stegen blir snabba repetitioner snarare än nyinlärning :)

Och ja - ju roligare och mer värd du är desto lättare kommer träningen att bli :) Betyder du tillräckligt mycket kommer du tillsist betyda mer än lukterna. Det sänker inte lukternas värde, de är fortfarande spännande, men du är mer intressant och därför mer värd.