fin för utställning
I söndags ställde vi ut våran schäfer hane för första gången. Såg flera som hade en flaska ( såg ut som typ en såndär sprutgräddes flaksa ) med som nå moss som dom sprutade ut över hela hunden och sen masserade in i pälsen . Funderar på om de är någon sorts pälsglans eller nå sånt ? NÅgon som vet o vart det går att köpas ?

Det är emot reglerna att använda sådant på utställning och blir man påkommen kan man bli diskvalificerad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Men de som använde detta sprutade på de innan hundarna gick in i ringen. Så dommaren såg ju detta. ?

#2 Då ska de egentligen diskvlificeras eftersom det är emot reglerna att använda preparat i pälsen.
"Hund vars päls, nos eller hud har behandlats
med ämne som förändrat dess färg eller
struktur, får inte delta på utställning."
Bifogar dopingreglementet som pdf
_**/Mvh Anne

Ja men i schäferringen får man ju tydligen göra allt ändå. Det står ju också att man inte får påverka hunden utifrån ringen… Hur många springer inte runt och lockar på sina hundar när de springer…

#4 Ja men varför är det ingen som anmäler det då?
_**/Mvh Anne
#4 ja just ? sluta hänga ut schäfern endast . Finns säkert fler raser där de förekommer. Och om du inte har schäfer o ställer ut så berör det ju inte dig något heller.
För Shelties så sprejar man ofta vatten i pälsen för att kunna fluffa upp den och det verkar helt OK.

#6 Nog för att jag faktiskt har schäfer och jag tycker inte att det är ok att påverka hunden så mycket utanför ringen och de är bara i schäfer ringen JAG har sett de, men du kände dig tydligen träffad….
Det händer att folk lockar på sina hundar i alla ringar. Men jag har sett det mest i schäfer-ringen.
Man kan tolka det på lite olika sätt. Det med att man inte får påverka hunden päls/nos/hud.
Egentligen får man då inte duscha hunden innan heller? För då påverar man ju pälsen.
Man kan oxå tolka det som att vissa preparat är ok. Det finns ju torrschampo tex. Sen en "pälsglans" där pälsen inte blänker utan blir mkt len och "fluffig". Där påverkar man ju inte pälsen mkt mer än om man duschar den med balsam?
Detta är utifrån vad jag tycker..
Ps. Jag vet dock inte vart det går att köpa. Jag köpte ett för många år sen på nån djurbutik. Men jag har inte sett att det finns nu.
Nån internet-butik har säkert :)