Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2765 ggr
Hannasjessie
2010-08-12 00:17
0

Inkallningsproblem

Ja, som rubriken lyder. Jag har en JRT på 2 år. Vi har haft inkallningsproblem hela henne liv tror jag. Hon är min första hund och jag va 13 år. Jag visste inte att man skulle göra si och så. Så vi gjorde fel och nu vill hon inte komma nära oss när hon kommer. När vi hade brottom och vi skulle åka någonstans och hon aldrig ville komma in så försökte mamma/pappa få tag på henne genom at "jaga". Så det är starten till allt.

På agilityplanen fungerar det bra. För då har man ju alltid gott godis med sig. Men hon kan absolut inte komma om man inte har godis osv. Kommer inte alls. Bara stirrblickar på en. Sticker såklart efter andra hundar om hon ser dom.

JRT kan ju va ganska självständiga och vilja klara mycket på egenhand eftersom dom är jakt hund.

Men det är så jobbigt för att hon har rymt ett antal gånger hos släkt vi varit hos. Och alla bara suckar att man inte ha någon pli på hunden. Då blir man ju lite ledsen. Iallafall jag som inte är så gammal som tar åt mig lätt. Känns som allt vart fel. Har t.o.m blivit så ledsen och nästan gett upp hoppet för henne. Men agility började så har modet ökat. Men det vore skönt att ha en hund som kom på inkallning och vilja vara nära mig osv.

Det är ju tråkigt för henne att inte få springa av sig. Men sen kan hon få så kallade "JRT-Ryck". Då får man inte kontakt med henne eller någon kontroll. Det slutade med en rejäl utskällning på mig som gjorde mig ganska upprörd. Speciellt när dom ber en avliva sin hund…

Ja, det var ju en ganska lång berättelse. Någon som kan hjälpa mig så vi kan få en roligare och lyckligare vardag?

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Cerrolyn
2010-08-12 01:12
0

Jag hade börjat med en långlina eller spårlina och godis. Gått ut och tränat.

Vänd dig om och prassla med något intressant, kommer hon så belöna med en godis och låt henne gå igen. Sedan kan du börja säga hennes namn, när hon kommer så godis.

När ni ska gå in tar du linan och säger "Nu går vi in" eller liknande så hon vet att nu är det roliga slut. Se alltid till att du är roligare än allt annat.

**MVH Cerrolyn

[Driva]
2010-08-12 10:24
0

Om det var jag skulle jag gå en vardagslydnadskurs eller en inkallningskurs hos en hundklubb eller liknande. Då får man tips och råd och någon utifrån kan se och säga vad man bör och inte bör göra.

För ibland blir man hemmablind och då ser man inte kanske uppenbara saker man gör eller saker man kunde göra annorlunda :)

Sen skulle jag nog öva mycket kontaktövningar, eller bara göra saker med hunden, som den tycker är kul så man får upp ett förtroende.

Mistle
2010-08-13 13:34
0

Tänk på att hon ska tycka att du är den roligaste i hela världen! Hon måste vilja vara med dig. Du ska slå roligheten som hon ser i att springa för sig själv.
Jagar ni henne så är det roligt, det är ju en lek, som hon dessutom vinner.
Struntar ni i henne så är det inte lika roligt, dock så tycker hon nog fortfarande att det är ganska fantastiskt att bara få springa runt.

Ta på henne en långlina (säkerthet) och träna med den. Visar hon intresse för dig så är det party!
Ropar du på henne så belöna minsta lilla intresse från hennes sida, kräv inte att hon ska komma enda till dig, utan belöna bara hon visar ett intresse, kraven höjer man efterhand.

Du kan heller inte kräva att hon ska göra det utan belöning, än.
Det kommer efterhand när hon vet vad det är som gäller.
Då är det dock ändå fortfarande bra att belöna ibland, så att hon inte vet att "det här lönar inte sig" utan mer att "det kan komma något gott".
Variera belöningen så att hon inte tröttnar. Ibland är det helfest och ibland lite mindre fest. Det bygger förväntningar.

Lycka till!

sighni
2010-08-15 13:47
0

Min saluki kunde få för sig att göra egna utflykter när vi gick långpromenad. Jag började göra olika aktiveringsövningar under promenaderna och det problemet försvann. Hon tyckte det var kul och ville inte missa något så hon höll sig till mig. Dessutom fick hon belöningar t.ex. godis. Det kan vara värt att prova.

tsset
2010-08-15 18:28
0

Kommer hon inte utan att du har godis så är ditt godis en muta, inte en belöning. Värt att tänka på!

Två steg bygger jag mitt lösgående på. Steg 1 = inkallningssignal - för att kunna hindra hunden om något oväntat händer, men den ska inte behövas annars. På 10 långturer kan jag behöva kalla in 1 gång. Steg 2 = följsamhet - det jag vill att hela lösgåendet går ut på, att följa mig och hålla koll på vad jag gör då det är mest värt i hela världen.

Steg 1 - Att befästa en inkallningssignal kan du börja med redan idag, nu. Eller börja imorgon för att få en fräsch start. Välj ett ord som du inte använder annars, och säg det i samband med att hunden får en GOD godis. På morgonen säger du ordet var tionde sekund tills du ser att hunden förstår principen. Meningen är inte att du ska sitta och ha hennes fulla uppmärksamhet hela tiden utan när hon förstår så utökar du tiden. Säg var 5e minut, var 7de, var 3dje osv. variera så hon inte listar ut minutmängden. Säg det när ni är på promenad, när ni är inne osv.

Målet för dagen är att ordet ska få det att vattnas i munnen på hunden, den ska känna smaken bara av att du ropar och därför komma till dig. Därför behöver bitarna såklart vara små också, så hon inte blir mätt ;)

Sätt inte in några krav i denna fas, inga avståndkrav eller störningar eller något. Fäster du ordet med det goda tillräckligt väl och det goda verkligen är SÅ mycket värt så kommer du inte behöva göra det alls!

Steg 2 - följsamhet bygger på att hunden håller koll på mig och att JAG är intressant och värd att följa, utan att jag ska behöva be om det hela tiden med en inkallningssignal.
Att börja i koppel på de vanliga promenaderna är utmärkt. Om du byter håll utan att säga något - följer din hund med då du vänder eller reagerar den först då kopplet spänns?
Minsta lilla antydan till att följa åt ditt håll belönar du hos dig. Belöna med något som är SÅ mycket värt och variera dig! I början kan det vara okej med att kopplet ger henne uppmärksamhet om att du byter håll men målet är att det ska funka ändå.
Gör det svårare genom att gå på en plats med mer håll att gå på - en stor öppen äng är utmärkt. Gör det sedan svårare med en långlina = större avstånd, och sen i en inhängnad. SEN lös!
Tänk på att du vill att din hund ska fixa de störningar ni kan träffa på - miljöer, vilt, folk, hundar osv. Innan dess ska din hund inte släppas! (ett bra sätt för det är skvallerträning)

Därtill kommer ditt värde. Att belöna på olika intressanta sätt när din hund följer är ett sätt, att göra promenaden rolig är ett annat. Genom att träna under promenaden om hunden gillar det, spåra, söka, leka tafatt osv….se till att DU ger startsignalen, du inbjuder till att göra något kul, DU är källan till allt gott i världen!

Tänk på att det du har inte är en belöning om du måste visa det för hunden innan den gör något - då är det en muta. Hunden ska göra vad du vill utan att veta vad du har denna gång! Belöning ska den alltid få för utfört arbete, men efter inlärningsfas behöver det inte betyda varje gång utan kan vara varannan, eller efter två olika kommandon, eller belöningar med olika värde. Tänk också på nyttan du har av att ha olika former av belöningar! Skapa och använd fler än godis, det tjänar man massor på då man kan belöna hunden när man inte har "något" med sig, man kanske inte har det bästa men man har ändå något - och det lilla kan vara tillräckligt för att underhålla beteendet. Får man ingenting för det för många gånger låter man ju bli tillsist…

Sen - visst går det att bygga lösgåendet på en välfungerande inkallningssignal. Men personligen njuter jag mer av promenaden om hunden fölljer mig än om jag hela tiden måste kalla in hunden.