Lite mer fokus, tack
Hej!
Om ungefär 2 månader så åker jag och Diablo till vår agilitydebut, men är lite orolig hur det kommer att gå. Han är väldigt snabb och kan alla hindrerna, men när han får syn på någon "speciell" hund så sticker han ibland. Han vill ju såklart hälsa. Men om han springer ut från banan så blir han ju diskad och det vill vi ju helst inte att det ska hända på det viset.
Hur ska jag träna agility bland andra hundar? Ska jag agera på något annorlundare sätt?
Jag ska börja träna med andra hundar som vi känner, så då är det mer lek. Det blir ju väldigt bra träning för Diablo att han ska fokusera på mig och hindren inte hundarna. Sen i mitten av Augusti och även September så ska vi åka på träningstävling för att se och tävla innan den riktiga tävlingen i Oktober.

Pippi var exakt lika dan förut. Dom två första tävlingarna var hon på väg av planen. Men jag hann få tag på henne = såklart disk ändå, men visade direkt för henne var hon skulle vara alltså. Det hade ändå inte gått så strålande i början. Haha! Men hon vande sig snabbt. 3e tävlingen inget tittande mot någon annan hund när hon väl körde. Så är det även utanför ringen. På tävling är hon mycket coolare med andra hundar. Går man på promis hemma och möter en hund blir hon oftast helt galen. Tror att på tävling är det inte hennes revir och det är för mycket hundar för att vakta på alla.
Tänk på att låta honom lyckas! Åk runt och träna tävling som du ska göra. Det är bara att träna på! Men var också noga med att säga till att det inte är okej att göra som han gör direkt. Så småning om när motivationen ökar och så även koncentrationen kommer det lossna. Tro mig, det handlar "bara" om att träna!
OCH viktigast av allt, tänk inte tävlingarna som att du ska dit och plocka pinnar. Utan gör vad du kan för att få honom att stanna på planen. Strunt i om ni blir diskade. Okej, du ska såklart inte använda våld. Haha! Men du förstår nog vad jag menar. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#1 - Diablo är ju jätte mycket lugnare på tävlingar, för vi ställer ut honom 1 gång per år. Hoppas att det är likadant på agilityn
Hundarna vänjer sig med tiden.
Lek lek lek! Träna massvis på att behålla kontakten på plan, det ska vara du och han, ni två, inte alla andra.
Så åk iväg och träna ihop med andra, men träna på att behålla kontakten. Sätt inga krav på honom, försök inte få till en massa svåra kommandon utan ALL fokus på att lära honom att det är kul MED dig trots att andra hundar är i närheten.
Det kan du träna närsomhelst, visst är det bra att göra det situationsbundet så du tränar på plan också men du tjänar mycket på att "bara" åka iväg och titta på när andra tränar och träna kontakt/leka för er själva där.
För hinderna kan han ju, och när han väl vet att "hos matte är det roligast i världen" så kommer han göra vad du ber honom om även med andra hundar med, speciellt då han tycker om att köra agility