Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettbruks-lydnad
Läst 6132 ggr
Elcyion
2010-07-04 16:51
0

Lydnadsböcker

Satt och kollade efter intressanta hundböcker, och hittade två som verkade bra om brukslydnad. Är någon som har läst dem? Två verkar onödigt mycket till att börja med.

Lyckas med din hund i brukslydnad - okänd författare

Lydnadsträning i teori och praktik - Cecilie Køste Morten Egtvedt

Är fortfarande inne på att skaffa schäfer, och sitter just nu och läser på om olika saker jag kan träna med en ev. schäfer.

Jag har alltid tyckt att lydnande  har sett tråkig ut, sen såg jag Carrolyn´s (rätt stavat?) film om hur hon tränade in inkallning med läggande och ställande. Det såg ju kul ut Skrattande

Lydnadsträning i teori och praktik verkar väldigt bra, men kostar 500:- :S Känns lite häftigt när jag inte ens har någon hund. Men OM den finns på bibblan, är det en bra bok för att få en överblick av de olika momenten, eller är den mer tungläst (mycket information) så som mentalitetsboken?

Lyckas med din hund i brukslydnanden hade ett "bättre" pris, hade lite problemlösningar och verkade bra den också.

Tänker leta efter dem på bibblan, men vilken ska jag sikta in mig på först och främst?

Sen får ni gärna komma med förslag på andra grenar jag kan läsa på mer om. Krav: Ska till större delen kunna tränas utan figurant och inte kräva för mycket utrustning (som blir svår att ta med sig på promenad/i väskan).

Det jag ska kolla vidare på är uppletande (mest för aktivering).

Medarbetare på jack russel terrier

Cerrolyn
2010-07-04 17:44
0

En "bok" jag tycker du då ska införskaffa dig eller ladda hem från nätet är tävlingsreglerna. Jag har dem på pdf om du vill ha dem. Jag har även skrivit om lydnad och bruks (enligt reglerna) här bland artiklarna.

Och lydnad ÄR kul. HÄR är ett elitlydnadsprogram. Inte den bästa, men men…

Jag vet ingenting om de böckerna du skrev om, men det är ju inget fel i att läsa båda.

**MVH Cerrolyn

Elcyion
2010-07-04 17:51
0

Jag kan tyvärr inte se din film. Har inte windows media player 11 :(

Är boken för tjock, och har för mycket innehåll tröttnar jag om jag inte har praktisk nytta av det (tex har en hund jag tränar lydnad med).

Tanken var mer att få en överblick av alla momenten, lite hur de kan tränas in osv. Men ska kolla på tävlingsreglerna :)

[Malin3033]
2010-07-04 23:59
0

Lydnad i teori och praktik är som min bibel. Ingen bok man sätter sig ner och läser igenom hela. Utan mera en bok, som är förvisso lite tyngre men ändå väldigt, otroligt lättläst som man slår upp då och då för att kolla särskilda moment. Första halvan handlar även om allt innan själva träningen av lydnadsmomenten. Vilket man har stor nytta av när man har en liten valp.

Den är ju bra att ha innan hundköpet, så hinner man smälta allt innan hunden väl kommer.

Elcyion
2010-07-05 22:04
0

Nu har jag varit på biblioteket, och inte en ända bok om brukslydnad fanns det på någon av våra bibliotek Skrikandes

Jag vet inte hur det ser ut på andra bibliotek, för systemet ville inte samarbeta. Men har lagt som förslag att de ska köpa in Lydnadsträning i praktik och teori. Men bibliotikarien verkade tycka att den var lite dyr… Oskyldig

Hannasjessie
2010-07-06 01:24
0

Det finns en bok som heter: Med sikte på 10:an som jag funderar på att köpa :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Yessica
2010-07-06 01:47
0

Med sikte på 10:an har jag. Jag tycker den var bra! Det är en lydnadsbok alltså, där man går igenom momenten i lydnadsklass väldigt bra. Brukar gå tillbaka till den ibland och kika.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
2010-07-06 14:24
0

Den är bra, men om man redan har tränat in en del moment så faller boken lite tycker jag. Jag upplever att den är skriven på så sätt att hunden inte kan någonting i början. Men den är lättläst och lätt att förstå, jag rekommendera den.

**MVH Cerrolyn

Elcyion
2010-07-06 14:56
0

#7 Med andra ord en bra nybörjarbok?

Cerrolyn
2010-07-06 20:41
0

Japp

**MVH Cerrolyn

Tokryck
2010-07-08 14:29
0

Maria Hagström har gett ut en ny bok. Från valp till stjärna heter den. Jag har läst lite mindre än hälften och det jag kan säga redan nu är att den är mycket läsvärd! Rekommenderas!

tsset
2010-07-08 15:54
0

lydnadsträning i teori och praktik är precis vad den heter - teori och praktik. Mycket mycket info om egentligen allt rörande hur hundar/man lär sig, och hur hela tänket bakom ligger. Dessutom genomgång av varje moment och ett eller flera sätt att lära in det, byggt på deras tankar och den tidigare teorin då.

Otroligt stor men så innehållsrk och verkligen värd pengarna! Rekommenderas verkligen.

Dock kan något "mindre" fungera mer än väl tills du vet hur framtiden blir ;)

Yessica
2010-07-08 21:29
0

#7 Sant. Men har man kört fast eller inte lärt in alla moment än så kan man ta den boken lite till hjälp också. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

MiaMaria
2010-07-14 15:23
0

En bok som jag tycker är bra är Tävlingslydnad av Inki Sjösten, med dvd till. Den förklara lätt o bra alla moment (utmärkt för en nybörjare som jag…) o grundläggande hur man tränar de olika momenten

Elcyion
2010-07-26 22:20
0

Nu har bibblan köpt in lydnadsboken från Canis Skrattande