Lydnadsklass 2 - funderingar
Halloj!
Sitter nu och kollar igenom reglerna för 2an inför våran start om en vecka. Då dök några funderingar upp ang bedömningarna i vissa moment.
Rutan
Det står såhär: "För erhållande av högsta betyg ska hunden befinna sig helt inom rutan och föraren får ej ha gett mer än högst 2 kommandon sammanlagt."
Min fundering: Om hunden är långsam in i rutan men står med alla tassar innanför och jag bara sagt rutan + stanna ska hon ha 10p då? Eller får dom dra för att hunden är långsam? Tänkte eftersom det inte står i reglerna.
**Apportering
**Det står såhär: "Momentet börjar då tävlingsledaren beordrar föraren att kasta föremålet och slutar då hunden avlämnat föremålet."
Min fundering: Kan jag då säga "sitt kvar" INNAN tävlingsledaren kommenderar mig att kasta föremålet utan att få avdrag för det?
Hoppas någon kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Rutan - Ja, fast ett tveksamt ja. Har för mig att jag läst i någon bok vad som kan ge "allmäna avdrag" för olika saker men precis som du säger står det ju inte skrivet i reglerna… Men sett till vad som står så står det ju faktiskt ingenting om Farten in, och det brukar ju vara utskrivet annars att "vikt ska läggas vid farten" blablabla… Testa och se helt enkelt! 
Apporteringen - Säger du det innan så ska det ju inte vara något problem alls, det ingår ju inte i momentet så det bör väl gå under samma grej som att be hunden sätta sig i utgångsställning, det ingår ju inte som kommando till momentet då det inte påbörjats. Men kanske att de drar på helhetsintrycket?
Och annars får du lite(=väldigt) snabbt se till att lära henne att INTE springa efter sånt matte kastat förrän matte sagt "apport" 
Psst, du har PM! ^^
Rutan:
Farten har alltid betydelse men i vissa moment har den större betydelse. Om Hon t ex travar/långsamt galoppera och du sagt rutan + stanna och hon är innanför och står still så gissar jag att betyget kan vara allt från 8 till 9,5.
Appotering:
Det är super viktigt att veta när momenten börjar och slutar i de olika momenten, så det är jätte bra att du läser dem nu. Säger du det innan och helst då när ni ställer er på anvisad plats så kan det aldrig bli något missförstånd heller.
Men som Tsset säger, jobba nu på att hon aldrig få springa från mattes sida om hon är i utgångspunkt.
**MVH Cerrolyn

Dom flesta domare prioterar farten till rutan. Så jag har fått nerdrag av att Leah har travat in.
Appoteringen får du säga sitt kvar / stanna. Har alltid gjort det, och jag av någon borde fått det eftersom jag har en hund som älskar apporten och mer än gärna tjuvar. Så jag har ett ganska hårt komando.
Undrar vart listan över de där avdragen finns? Vet att jag läst de i någon bok som sagt men vore kul att ha så man på ett ungefär vet vart man ligger poängmässigt… men det kanske är såna där domarhemligheter? 

Tack för alla svar!
Nu har jag inga jätteproblem med farten till rutan. Oftast galopperar hon ut i alla fall! Men blev bara fundersam över hur det stog. Men jag tänker som er. Det bör egentligen ge avdrag då dom vill ofta ha höga farter. Haha!
Precis, apporten försöker jag verkligen lära henne att inte hämta den innan jag sagt apport. Men hon älskar den och är så himla snabb, och när hon väl är på väg ut till den så går det inte att hejda henne. MEN en gång blev jag riktigt arg, fick tag i henne/pälsen precis innan hon var för långt borta. Visst hon blev "ledsen". Men nästa gång satt hon snällt kvar. Ska träna vidare på det, men då vet jag i alla fall att det är OK att säga det innan i alla fall. Annars tar jag det avdraget så hon får lyckas på tävlingen i alla fall! Tills jag vet att hon klarar det. Ska nog träna med koppel på. Så ifall hon tjuvar så kan jag trampa på det och stoppa henne utan att dra henne i pälsen. För det är inge kul att göra.
Tack igen för bra svar!
Ha en bra dag!
Nej det är inga hemligheter och efter hand så lär man sig dem. Några exempel är: dk, dåligt tempo, griper apporten dåligt, slår i hindret, tränger, luft, steg.
Ja listan kan göras lång.
En tanke som du skulle kunna göra.
Ha henne i koppel eller helst utan. Kasta många apporter/leksaker eller vad som helst. Hon får INTE hämta någon av dem och du säger då inte "apport" heller utan är helst tyst. Beröm när hon sitter kvar. Flytta er ca 1m från det stället och ge henne frikommando dvs vill hon hämta något då så får hon. Plocka sedan upp alla sakerna och gör en tävlingsappotering. Vem vet, det kanske funkar.
**MVH Cerrolyn

#6 Det ska jag prova. 
Ha en bra dag!
#6 Tänkte mer eftersom att de faktiskt inte finns utskrivna någonstans för allänheten så att säga… jag kan iaf inte hitta dem… Vore kul att kunna gå igenom och se vilka avdrag som görs för vad, jag har då ingen lust att upptäcka själv utan vill se så man vet vad man ska undvika redan innan 
Ska se om jag kan hitta den där boken, sen blir det väl till att skriva av och plugga på.
Igentligen så är det lätt.
Det står i reglerna vad som krävs för högsta betyg så allt annat ger avdrag, hur mycket beror lite på domare till domare.
**MVH Cerrolyn
Har skrivit några gånger åt dommare i klass 2 där bedömmer de ofta farten in i rutan och även i från vilket håll hunden går in, de brukar vilja att men spesar detta så att föraren får veta.