Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 3737 ggr
Workingdog
0

Hjälp med apporten.

Hejsan. Jag skulle behöva lite hjälp med att lära in Apporten. Jag har börjat med att klicka in det. Att hon först ska nosa, sen stoppa in den i munnen och sen hålla den längre osv.. Men på över en månad eller nästan 2 månader har jag bara kommit till att hon ska ta in den i munnen. Hon håller den 1 sekund max. Hon vägrar hålla den längre. Jag har väntat ut henne flera gången men hon gör det inte. Och om hon skulle råka göra det så tuggar hon. Vilket jag inte belönar då jag inte vill ha tuggande. Någon som kan hjälpa med hur jag kan lära in det på något annat sätt? Hon är ingen hund som direkt gillar att bära på saker mer än några sekuder tyvär. Det brukat oftast bli lättare då. Men jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Hannasjessie
0

Så är det med min hund med. Hon håller i någons sekund och sen släpper, vet inte heller vad jag ska göra :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Workingdog
0

A och det blir ju lite irreterande efter 2 månader med samma visa ;) Och jag har prövat ställa högre krav men hon totalvägrar :O :P

/Mvh Jennifer

[Ebfotograf]
0

Så här gjorde jag med Diablo:

Efter veckor efter veckor med träning så tröttnade jag på att bara höll den 1 sekund eller sprang i väg och tuggade på den. Då fick jag ett tips att jag kunde börja leka med apportbocken, och banne mig det funkade! Bocken blev mer intressant, om ni har någon klicker. Klicka gärna då vet hunden vad den har gjort rätt fast hunden ska fortfarande hålla kvar bocken tills du tar den, då ger du godisen.

Jag är så dålig på att förklara, men det är en kort förklarning. Hoppas att ni förstår.

Här är mitt gamla inlägg, finns några bra tips där också

Läggande & Apportbocken

Workingdog
0

#3 jo men der är det att hon inte är av en sån lekhund. När jag tar fram klickern så testar hon massa saker. När hon har fattat att hon ska ta den i munnen så gör hon det. Men hon håller inte kvar den. Utan hon tycker att hon har hållt den och det var ju det jag skulle göra. Och om jag ska börja leka med bocken så är jag 98% säker på att hon kommer börja tugga. Då hon gärna går och lägger sig med sina saker och tuggar. Så det med lekandet tror jag inte på med Tyra. Och när jag klicker så slutar hon med det hon gör och inväntar godisen.. :/ Men tack för tipset. Ska kanske pröva det ändå och så får vi se hur det går :)

/Mvh Jennifer

Hannasjessie
0

Får se om det funkar för oss! :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

tsset
0

#4 "Och när jag klicker så slutar hon med det hon gör och inväntar godisen.. :/"

Ja? Det är ju precis det hon ska göra! Klicket avslutar ju beteendet på ett sätt, då du säger att DÄR var rätt och NU får du belöningen/godiset.

Så hon gör helt rätt i att sluta när du klickar!

Något du skulle kunna göra är att ge henne apporten och sedan vänta med klicket så länge du kan så du hinner klicka innan hon börjar släppa. Den tiden förlängs sedan. I början blir det småååå ökningar, vi snackar tiondels sekunder. Men så fort hon förstår att du vill att hon håller kvar kommer tiden ökas snabbare.

Steg för steg! Du kommer inte få minuter direkt utan förälng steg för steg.

Workingdog
0

#6 Jo jag vet att det är det som är meningen, Men jag menade då att det funkar inte då med metoder som #3 sa, att jag skulle klicka och hon skulle hålla kvar den tills jag tog den. Men jag ska pröva med pyttesmå ökningar igen, då det inte funkade förra gången :P. Men det är det att jag tror att hon inte gillar apporten. För innan jag tog apporten så började jag med en penna, och en penna, en pinne och andra saker kan hon hålla fast men inte just apportbocken. Men jag ska pröva alla tips ikv :)

/Mvh Jennifer

tsset
0

#7 Förmodligen gör du en för stor grej av att det är just apportbocken och din hund känner av att det är något speciellt runt just detta. De känner av mer än man tror! Gå tillbaka till det andra du har gjort samma sak med, byt då och då, ta kanske varannan gång, och släng in apportbocken mitt upp i alltihopa. Kan gå ;)

Workingdog
0

#8 okej tack ska testa det efter promenaden :)

/Mvh Jennifer

Elcyion
0

#8 Läste i någon bok att vissa hundar inte tycker om att hålla på med en metall apportbock. Nu håller jag inte alls på med sådant, men kan det kanske vara en grej? Att hon tycker materialet i pennan/pinnen var ok, men inte materialet i bocken? Bara en chansning.

Medarbetare på jack russel terrier

Workingdog
0

#10 Men är inte det samma material i pennan som i apportbocken, både är ju gjorde av trä. Jag använder mig inte av apportbock i metell, för jag har för mig att det kommer i 3an? eller i 2an. :)

/Mvh Jennifer

Elcyion
0

#11 Såg inte att du hade skrivit någonstans om vilket material i bocken det var. Som jag skrev, jag är helt novis på det, och har aldrig tränat apportering.

Workingdog
0

#12 Okej, nej jag gjorde inte det :p Men i klass 1 så har man träbock så det är det jag tränar :)

/Mvh Jennifer

Cerrolyn
0

Ceasar har inga problem med att ta eller springa/hoppa med en träapport, men metallen HATAR han. Vad han däremot ÄLSKAR att bära är kottar… Så en dag tog jag en kotte, träapport och metallen och varvade dessa. Så här håller jag på nu, när han varit duktig med metallen så får han sin älskade kotte. Jag tycker nog att det går bra. Men då jag vet att han gör det för att jag kräver det av honom men att han inte gillar det så är jag inte ute efter några 10or (vi har fått en 9,5 på metall+hopp) utan jag nöjer mig med 8-9 vilket är det vi brukar få.

Du har fått massor med bra tips här. Tyvärr så har jag inga nya.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
0

#14 det med kottar var väldigt bra då Tyra också äälskar kottar, EN skog med kottar är ett paradis för henne :D Så det ska vi pröva,

Jag tränade och varva med pinnar och en penna, gick iaf lite bättre än igår :D Så jag fortsätter med det :D

/Mvh Jennifer

Cerrolyn
0

Kanon

Varför inte lära in kommandot med kotten då och sesdan sänka kraven och gå tillbaka till apporten.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
0

#16 Jo det kan man förståss göra, men hon tuggar gärna på kotten. Men jag får testa, om det inte går så fortsätter jag med pinnar :)

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

Äntligen så funkar det :D Gjorde som tsset sa och gjorde varannan gång pinne och penna och sen slängde in bocken. Det gick suveränt :D Och upptäckte att om jag släpper håller hon den några tiondelssekunder längre än om jag håller kvar för då början hon tugga, så nu håller hon den i ca 2 sek :D Och tappade den på golvet och bad henne hämta den och hon tog upp den och kom med den :D Ska nog filma och slänga in hära någongång:D Tack för alla tips och hjälp jag fått :)

/Mvh Jennifer

Elcyion
0

*dansar* Vad kul att läsa Skrattande

Workingdog
0

#19 haha, själv blev man överlycklig och Tyra underade nog vad matte höll på med. Men hängde på och var glad hon med :P

/Mvh Jennifer

tsset
0

#18 Kul att höra! :D Släpp nu för guds skull inte glädjen kring apportbocken, den behövs! :) Och förläng hålltiden sakta sakta.

Cerrolyn
0

JA film… Tungan ute

**MVH Cerrolyn

Workingdog
0

Ska ta och filma om ca en kvart då jag ska köra ett litet pass apportering :)

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer en liten film. Hon håller den inte så länge som hon gjorde tidigare idag för nu var hon väldigt uppspelt och ville träna då vi har haft en liten vilodag förutom apporten, Så hon fick bara hålla den en kort stund. ( Om det ser ut som att jag klickar när jag tagit bocken så är det för att ljudet är lite efter ;P )

/Mvh Jennifer

Cerrolyn
0

Jag tycker att du är lite för snabb med att klicka. Annas ser det bra ut tycker jag.

**MVH Cerrolyn

Workingdog
0

#25 Jo jag vet men hon skulle inte hållt den längre än sådär då hon var så uppspelt. Men ska ta liite längre nästa gång då hon är lugnare :)

/Mvh Jennifer

MiaMaria
0

Underbara tråd!!

Ska precis till att lära min "anti bärande" vovve att hålla apporten, tänkte gå genom lek o klicker så här har jag mkt hjälp!