Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2050 ggr
saandrra
0

Skaffa hund - igen?

Jag har tänkt på en sak, att skaffa en till hund, en alldeles egen hund. Jag har ju familjens hund, Wille, som jag tränar och ev kommer börja tävla med sen. Men jag skulle vilja ha ännu en att träna, och sen börja tävla. En hund som jag ska sköta själv.

Men såklart så säger ju mina föräldrar,
"Nej, vi har ju redan en hund, du får ju träna så mycket du vill med Wille." osv, ni kan nog föreställa er föräldrar! ;p

Men jag skulle ändå vilja ha en, det känns som det är en perfekt tid att skaffa en hund nu, sommarlovet. Men det är ju som inte planerat eller något, och jag vet faktikt inte om jag kommer ha råd detta lov heller. Men isånnafall blir det tills nästa år, eller så.
Wille är ju nu 9 månader.
Men jag skulle kunna tänka mig att ta en hund på foder. Alltså inte en valp, en hund på 1-1,5 år skulle vara bra, en hund som lärt sej grunderna, vara rumsren.
Det hade ju varit helt suveränt om en kennel hade så, här i närheten. Eller att jag skulle få prova på att ha hund i en månad eller så, bara för att se hur det är att ha 2 hundar att sköta. Och sen ev bli fodervärd åt den hunden och senare köp.

Men är det helt idiotisk idé? eller vad tycker ni?
Jag är 15 år.

Skriv för&nackdelar med att få en egen hund vid min ålder, ja skriv allt ni kommer på, allt uppskattas! :)

/Sandra www.tokhunden.blogg.se

Workingdog
0

Om Wille bara är 9 månader så bör du inte skaffa hund nu. Jag tycker att det ska gå 2-3 år mellan hundköpen då din hund fortfarande är valp och kommer vara det fram till 2 årsålder, Han kommer komma upp i trotsåldern och allt möjligt. Så jag tror att det kommer bli för mycket med 2 unga hundar.

Jag är 13 år och har en egen hund som fyller 3 i år. Jag tränade mycket första året sen la jag det lite på hyllen, men tränade lite då och då. Idag så tränar jag varje dag och har fått hem en liten valp som både jag och min mamma kommer träna. Så det är halva min hund. Så åldern tror inte jag att det är några problem om du har ett stort hundintresse då en hund lever i måånga år. Nackdelen är väl att du börjar gymnasiet i höst? eller nästa höst. Vilket gör att det kommer nog bli lite mycket med en unghund och en ny hund som du måste lära känna och jobba med osv.. Och spec en hane blir ju lite trotsig oftast vid 1 års ålder. ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

saandrra
0

Nä, okej. Jag har tänkt på det också lite, men inte så mycket faktiskt.. Jo han börjar ju komma i den åldern nu, börjat ingronera en när man ropar in han å så.

Jag börjar nian nu, så det är nästa höst gymnasiet blir.
Jo, de förståss.
hehe, ja homonerna i dem ;))

Cerrolyn
0

Hur du än vrider och vänder på det så är det ju dina föräldrar som ska känna att de orkar ta det ansvaret eller ej. Och om Wille nu är så ung så tror jag att det är för tidigt att börja prata om det. Vänta till nästa sommar MEN var smart… Gör ALLT du kan med Wille så de SER att du kan och vill.

**MVH Cerrolyn

saandrra
0

Jo, det är ju så. Och det lär ju ej bli att jag kommer få skaffa en hur mycket jag än vill och så men det är ju alltid värt ett försök, eller hur? dom är ju så underbara! Men jag kommer iallafall bo hemma i 3 år till, tills jag  fyller 18, men de kanske blir att man bor hemma längre också. och vill dom inte ha en till hund in i huset, ja då får ja helt enkelt aceptera det då.
Ja, precis, de ska jag göra!

Hannasjessie
0

Jag är 15 och har familjens hund. Men man kan beskriva det som min eftersom det är jag som har koll på allt, tränar, tävlar och sköter om henne. Hon är 2 år i år. Kan ville också ha en till hund nyligen, men när jag tänker efter är det bättre att köpa egen hund när man är äldre.

Om din hund bara är 9 månader tyvker jag absolut inte det är nödvändigt med en till hund

Håller med Workingdog om att det ska gå 2-3 år innan nästa hund.

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

vallhund
0

Att ha en hund på foder innebär inte att man har en hund för att prova på. Det innebär att man har hunden som sin egen o att uppfödaren har rätt att avla på den.

2 kullar för en tik på helfoder sen övergår den i din ägo vid senast 5 års ålder, ca 7-9 parningar för en hanhund som sen övergår i din ägo senast när den fyller 7 år.

Fö håller jag med föregående skribenter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Jemla]
0

Jag skaffade min andra hund när jag var 15 år och det var inga problem. Mamma har haft ett antal hundar innan och kunde hjälpa till med alla funderingar. Jag ville ha en till hund att träna & tävla med och jag cyklade runt och delade ut tidningar för att få råd att köpa en hund (de pengarna räckte dessvärre inte särskilt långt men mina föräldrar insåg att jag verkligen visste vad jag ville). Flört

Så jag tycker inte att det är något fel med att en 15-åring skaffar en till hund om man verkligen har intresset, men håller med övriga om att jag skulle vänta ett par år om den första hunden bara är 9 månader… Därmed inte din ålder som är för ung utan din nuvarande hunds.

Du skriver att du vill ha en alldeles egen hund, men för mig vart det ingen skillnad mellan hund nr 1 (som inskaffades endast som familjehund) och hund nr 2 (som skulle bli min tävlingshund). Hund nr 1 var familjehund innan jag började träna & tävla med honom och då övergick han till att vara min hund, både i att det blev mig han avgudade och att vi senare skrev över honom med mig som ägare.  Hund nr 2 hörde ju också till familjen, eftersom han ju bodde med oss. Familjen gosade/rastade/pysslade lika mycket med båda hundarna och jag tränade & tävlade med båda… Glad

Om jag var du skulle jag satsa på att verkligen ta hand om och träna (och tävla?) med Wille! Då kommer du dels att upptäcka hur stort ditt hundintresse verkligen är och du kommer att lära dig massor som du sedan har nytta av när du någon gång skaffar din andra hund!

Lycka till!  Glad

[Ebfotograf]
0

Jag tycker att du ska vänta för dig själv och framför allt din nuvarande hund. Sattsa på den hund du har! Du kan komma långt om du bara tränar. Om du vill skaffa en till hund så ska hunden vara 2-3 år innan den andra hunden kommer.

Min hund är snart 2 år och kanske i höst nästa år så kanske jag ska skaffa en till hund och då är han 3 år. Man ska vänta några år innan man skaffar en till. Jag är då 15 år men jag har ett väldigt stort hundintresse och har levt med hundar i många år. Din ålder är inte för ung utan den nuvarande hundens ålder.

saandrra
0

Tack för svaren allihopa!
Uppskattas, och jag har nu tänkt och tar åt mig av det ni har skrivit. Jag kommer inte att skaffa någon hund till, iallafall inte de närmaste åren. Ska sattsa rejält med Wille på engång.
Det kommer bli bäst så!

Tack igen! :)

[Jemla]
0

#9 Härligt! Lycka till och hoppas ni får det roligt tillsammans, du & Wille!! Glad

saandrra
0

#10 Tack tack! Skrattande