Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: övrigt
Läst 1449 ggr
tsset
0

"Baksidan" med hundträning...

Hela det här tänket kring hundträning har verkligen satt sig hos mig nu, jag tillämpar det gärna överallt.

Kan jag inte något till 100% utan bara till 95% så kan jag det inte. Gör jag inte rätt varje gång så kan jag det inte. Jag skriver listor över allt jag ska lära mig eller göra och styckar upp alla "moment", ska jag minnas något baklängeskedjar jag och jag blir allt mer känslig för hur jag blir belönad/bestraffad för något! Tänker även i termerna "negativ bestraffning" och "låg belöningsfrekvens" osv. "Men jag gjorde ju bara rätt 5 av 10 gånger!". "Vi kan ju inte sluta när jag gjorde fel, vi måste sluta på topp!"

I "det vanliga livet" ger detta en hel del bekymmer, iaf tankemässigt.
Jag minns inte sist jag inte applicerade dessa tankar till proven, och jag har gått från att säga att jag känner mig säker till att jag inte kan. Även om jag båda gångerna kanske kunde det till 95%.
Jag tar snart mitt körkort men känner mig jätteosäker på om jag kan det även om körläraren än mer än nöjd och det faktiskt blir rätt 19/20 gånger… men det är ju inte 100%!
Alla inhandlingslistor memoreras baklänges, och jag får ofta kommentaren "men varför kommer du ihåg det sista men inte det första? Det var ju viktigast!" när det händer att jag glömt något. Vilket också gjort att jag lägger det viktiga sist i memoreringslistan för att få högre chans att minnas det viktigaste och allt det innan.

Ignorerar störande saker och belönar sånt jag vill ha mer av, vilket förändrar beteendet hos en hel del utan att de är medvetna om saken… räknas det som manipulation?? Obestämd

Men! När jag väl lärt mig något på mitt/rätt sätt och till hundra procent - då sitter det! Hur tokigt är inte det?Skrattande

Hur är det, har er hundträning påverkat ert "vanliga liv" och era tankegångar något? Hur då? :)

Katti
0

Absolut i mitt sätt att uppfostra mina barn! Nu är timmen sen och jag ska upp tidigt imorgon, så det blir ingen lång utläggning, men jag är mycket mer konsekvent än alla jag känner. Har jag sagt nej då är det nej. Barnen får aldrig något för att de tjatar. Jag mutar inte om de inte sköter sig, men funkar allt fint kan jag helt oförhappandes komma med lite fika eller liknande.

Dock har jag inte börjat klickerträna dem ännu Skrattande.

tsset
0

#1 Haha, kanske är dags snart? ;) Tror det skulle gå utmärkt!

Min senaste körlärare hade faktiskt ett "klick" på mig… så fort jag gjorde helt rätt sa han "då går det bra". Vilket jag också tänkte på medans jag körde, suck!

Mutor har jag också slutat med, och varenda gång jag går förbi en mamma med sin skrikande unge på ica tänker jag hur bra det gått om hon INTE belönat skrikande med "här, ta en godis tills vi har handlat färdigt"…

Cerrolyn
0

#1 & 2

Håller med precis, mina barn VET att tjat lönar sig inte. Om de tjatar om något så säger jag bara "Nu tjatar du." Till svar brukar jag få "Förlåt mamma". Till och med min man har fått befara "baksidan" när han gör något hemma (han ÄR duktig på det) så säger jag "Vad duktig du är" så får han en puss. (Oskyldig)

**MVH Cerrolyn