Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 3448 ggr
Hannasjessie
0

Slalom, lite hjälp

Jag försöker backa lite i slalomträning då jag känner att metoden inte funkar. Läste lite i artikeln om inlärningen och jag har börjat köra metod 2. Jag kör med vanligt godis då hon inte är så leksaks intresserad i värmen.

Jag har kört med 2 pinnar ett tag och hon verkar hitta porten bra och rätt.

Jag testade idag att ha 4 pinnar, men efter första porten så kollar hon bara på mig/godiset och ser inte vart hon tar vägen. Hur ska jag göra för att få henne fokusera frammåt? :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

tsset
0

Du skulle kunna öka avståndet mellan varje par pinnar, så du får två ingångar att träna på så att säga. Gör första, belöna, gör nästa, belöna, snart får hon in det där att "nu ska vi fortsätta på nästa port för det är där jag får belöning nästa gång" som jag antar är vad du vill ha, och hon tar den själv om du väntar ut henne, väntar med belöningen. Kanske peppa lite också, nu vet jag inte alls hur du gör för att få in henne i porten, om du visar eller lockar eller väntar ut henne så gör det du gör annars. Fast jag skulle rekommendera att låta henne tänka så mycket som möjligt själv! Så du får slalomet självständigt. Dock måste hon ju ha ett hum om vart hon ska! Därför råder jag dig att sätta upp två ingångar och träna efter varandra, och sedan när hon tar båda för belöning kan du börja sätta ingångarna närmare varandra för ett helt slalom :)

Du kan också vara noga med att belöna allt hon gör framåt efter porten - allt framåt är ju rätt, eller hur? Belöna! Och begär sedan mer och mer, öka kraven allteftersom hon klarar av dina kriterier för belöning. En klok belöningsplacering är heller aldrig fel, belöna henne när hon tittar framåt, alltså direkt när hon kommer ut ur porten och är vänd mot nästa. Kanske även kasta belöningen ditåt för att skapa en förväntan på belöning framför henne istället för hos dig :)

[IsabelleA]
0

Min hund har ett ganska säkert slalom, han hittar ingången och tar för det mesta alla ingångar. Jag körde bara med två pinnar (en ingång) under två träningspass. Alltså inte alls mycket. Han hittade inte ingången efter dessa två träningar men jag hakade inte upp mig på det utan jobbade mer på att få honom att veva snabbt och rätt. Så när jag hade två pinnar uppe ( en ingång) så satte jag upp EN till pinne två meter från fösta ingången och gav belöningen bakom denna pinne. Sedan minskade jag avståndet varteftersom han började lära sig. Sedan när jag hade tre pinnar med normalt avstånd började han bli säker på både ingång, fart och hur man gjorde. Jag la då till en till pinne och ökade svårighetsgraden.
Här i filmen kan man se hur slalomet sitter idag: http://www.youtube.com/watch?v=qu6gLZjNy28&feature=player_embedded

Hannasjessie
0

Jag kör på 6 pinnar just nu och jobbar mest på att hon ska klara det, farten tar vi senare då hon har mer fokus. Försöker få henne att vilja köra frammåt och inte kolla på mig.

| - Russellbus.se

[IsabelleA]
0

#3 Men då har ni ju kommit rätt långt i eran träning Skrattande Lycka till i fortsättningen!

Hannasjessie
0

Det går superbra nu! :D Tränade förut, hon har farten nu, äntligen! :D

| - Russellbus.se

[IsabelleA]
0

#5 Vad roligt! Det är så himla kul när det går bra! Skrattande Jag bara älskar när man ser framstegen, för då vet man att man kommer nånstans i träningen.

Hannasjessie
0

Ja visst är det kul! :)

Ska klocka henne på 6 pinnar idag, ska även filma och göra en film, kanske kan visa den här om jag kommer ihåg :)

| - Russellbus.se

[IsabelleA]
0

#7 Ja det hade varit roligt att se film! :D

Hannasjessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, här kommer filmen då! :D Jätteglad för att det går såå braaa! :D

| - Russellbus.se

[IsabelleA]
0

#9 men gud så duktiga ni är! Det där går ju galant! Skrattande *applåder* till er!

Yessica
0

Tips! Så ni kan bli bättre! Hoppas du inte ser det som negativ kritik.

# Kör inte tillbaka direkt, det kan få en hund som vänder och tar om slalomhindret om man har otur. Välj ett håll och kör åt det. Vill man byta vinkel, byt sida då bara.

# Hunden gick fel en gång i början (0.35), men då tog du slalomet tillbaka bara och då blev det högerslalom istället för vänsterslalom (som det gjorde fel). I det läget hade det verkligen varit bättre att ta om från början. Glad

# Hunden gick fel igen (2.13), där tar du tillbaka hunden två portar (som den alltså går igenom) och så får den vända I slalomet och gå tillbaka. Hunden förstår inte vad den gjorde för fel här och det blir bara förvirring med vad man menar.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannasjessie
0

Det är alltid bra med kritik, det är ju det som gör en bättre! :)

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Måste försöka träna in mer självständigt nu känner jag. Stannar jag så stannar hon…

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Finns det något steg för steg metod? Hon förstår hur hon ska göra, men inte självständigt. Kanske bara att nöta och nöta tills det kommer?

Det är så svårt att förklara…

| - Russellbus.se

tsset
0

#14 Jag har gjort som så att jag stått still från början faktiskt, också har han fått leta upp slalomet och lista ut vad han ska göra genom shejping då. Jag har alltså börjat stilla ståendes 4-5 meter bort på olika ställen runt om slalomet. På så sätt har han inte påverkats av mina byten då de var med från början och inte heller har det blivit svårt att fullfölja när jag började röra på mig.

Skulle föreslå att du gör det lätt för henne, ställer dig en bit bort och inväntar minsta ansats mot slalomet. Så hon får ta det självständigt, kanske två eller fyra pinnar till att börja med?

Alternativt så kan det lösa sig av sig självt genom att du belönar ifrån dig själv, nu söker hon sig ju hela tiden till dig då hon får belöningen hos dig. Om du istället börjar kasta godiset framåt när hon får belöning eller har en skål med godis några meter framför slalomet som du belönar henne till så kommer hon nog få bättre självständighet, släppa lite av kontaktbehovet med dig och hennes fokus ligga mer framåt då det ju är dit belöningen finns.

Testa också att sätta hinder framför! Det i sig kan ju vara en belöning för hunden och är ju lite tanken på banan - gör du rätt så får du gå på nästa hinder. Det blir liksom självbelönande. Och vet hunden att "jag ska vidare efter detta hinder" så vill hon inte lika gärna avsluta och belönas som hon gör nu iom att hon söker upp dig.

Ibland kräver man all uppmärksamhet och fokus på en själv som förare och ibland är det det sista man vill ha, visst är det roligt! xD Just här vill du ju förmodligen ha fokus framåt och inte ögonen på dig, som man annars gärna vill :) Uppmärksamheten ska du ju dock ha kvar, du styr!

Hannasjessie
0

Jag har börjat köra med att jag står någon meter från slalomet, sen får jag väll utveckla det. Men det går fint! Hon är så snabb att hon inte hinner kolla på mig innan hon svänger :)

| - Russellbus.se