Hjälp med slalom?
Behöver lite hjälp med hur jag kan träna in ett mer självständigt slalom. För i nuläget måste jag gå tätt bredvid slalomet medans hon kör. Då kör hon bra och snabbt. Men om jag går 1-2 meter ifrån slalomet så går hon en port och sen stannar upp och kollar på mig. Har även försökt med shaping och få henne att söka upp slalomet och ingångarna själva. Men hon gör den första porten sen kommer hon tillbaka till mig igen och undrar vad hon ska göra. Hon är väääldigt kontaksökande och vill ha kontakt med mig hela tiden. Och att få henne att gå slalomet själv med mig bredvid har tagit ett litet tag så just slalomet är hon inte så snabb att lära jämfört med allt annat 
Börja med färre pinnar då, det skulle jag ha gjort. Sedan är det bara att nöta och nöta och nöta. Men sammtidigt som du tränar, backa ett steg från slalomet med jämna mellanrum då. Pröva att ställa högre krav, testa att "skicka" henne på slaomet. Fungerar inte det? Minska avståndet mellan dig och slalomet och testa skicka igen. Håll lagom avstånd och tänk hela tiden på vad hon klarar av. För vi vill ju belöna rätt beteende, så då måste du alltid se till att hon klarar av det. För både hennes och din skull.
Hoppas jag var till någon hjälp.
Tror det står lite bra tipps i denna tråd också: http://tavlingshundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4d56d619-3737-41c9-b40e-346f67f70525&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Okej tack. Ska träna lite idag och då ska jag pröva det du skrev först :)
Jag har kommit så långt att jag kan ställa mig i slutet at slalomet och hon kan ta det iallafall, klara ingången gör hon också! :D
Mvh Hannasjessie. :)
#4 Men oj så duktiga ni är då!

Jag tränade idag på 8 pinnar och det gick att jag var iaf en meter ifrån slalomet. En förbättring från igår
Och klockade henne på 3.2 sek 
Härligt! :D
Mvh Hannasjessie. :)