Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2548 ggr
tsset
0

Linförighet/fritt följ

Vi tar en till va? ;)

Linförighet/fritt följ("alla" klasser), direkt ur huvudet så har jag missat något - säg till!_
Hunden ska följa föraren på förarens vänstra sida med huvud/bog i jämnhöjd med förarens knä. Ska testas i halter, vändningar, vändningar på stället, sidoförflyttningar, vanlig marsch, språngmarsch, långsam marsch. Hunden ska utan kommando inta utgångsställning vid halt.
_

Hur har du lärt in lf/ff?
Hur vill du ha lf/ff?
Huvud eller bog i höjd med knät?
Vad är för långt ifrån, vad är för nära?
Hunden klistrad vid benet eller luft emellan?
Skillnader på bruksutförande och lydnadsutförande av momentet?
Hur ser ett perfekt lf/ff ut? (länka gärna!)

Lite frågor att utgå ifrån så ser vi vart vi hamnar sen! Ställ gärna egna och håll tråden i liv!

tsset
0

Jag kan väl börja i en ände och säga att det här är jäkligt snyggt i position och hundens uttryck är ju heeeelt…

http://www.youtube.com/watch?v=bpvOoEODDvQ

Fast, det är delvis också väldigt tajt om man tittar på detaljerna, jag tycker hunden går alldeles för tryckt mot benet för min smak.

Hunden ska följa, inte stödja sig på benet! Lite mer luft vill jag ha, så nära det går utan att hunden stöter i benen för att beskriva det väldigt svävande ;)

Nikkis
0

Hahah du, förlåt mig men att ens kritisera den 100p (!!!!!) lydnaden (FF) känns lite…… Ja… Utan att mena ngt illa, men gör det bättre själv.Oskyldig
Det är ytterst få som får hela 100p!

För att vara en IPO lydnad dessutom så är det GRYMT BRA!!!! Bland det bästa jag sett! (Har sett videon tidigare)
Eftersom majoriteten av IPO hundarna i lydnaden går som några jäkla ostbågar och föraren knäar hunden i varje steg eftersom den tränger nåt så djävulskt. Skrikandes

Nej, Mia's Lydnad(FF) är verkligen av högsta klass och är precis så fotgåendet ska se ut i mina ögon. =)
Hunden har 110% fokus på föraren, den är dessutom FULLT medveten om varenda cm av sin kropp och styr den därefter och håller Exakt tempo.
Att den till råga på det är så glad och dansar sig fram, värmer mig i hjärtat.
Guld värt!

Kan också bidra med en annan film där Lydnaden(FF) likaså är av högsta klass i mina ögon. Länk

Jag återkommer för övrigt strax med svar på dina frågor i huvudinlägget. Tungan ute

Nikkis
0

Men det var då självaste F*N då!

Länkade till Fel film, Denna skulle det vara! LÄNK

(Låter den andra vara kvar iaf, även om det blev fel.)

tsset
0

#2 Haha, det är just för att det är så himla snyggt som jag letade "fel" i filmen, något steg måste ju se halvdant ut annars är det en robot och ett tag var jag fundersam! ;) Sen är det främst lite för trångt i förflyttningarna mellan momenten, så kan väl inte klaga på just momentet i sig…. Och vi pratar några cm, det var det enda! (plus att jag tycker hunden har väldigt stora rörelser med höger bak? Troligen för att inte råka bli trampad på…? Inte för att det påverkar betyget men…)

Men poängen var dem utan tvekan värda! Och självklart är målet att göra det lika bra eller bättre själv, satsar man högt kanske man kommer halvvägs eller hur? ;)

Och din film i #3, där var ett riktigt snyggt exempel på språngmarschen! Så ska det se ut! Lite ojämt trippande som jag ogillar i båda filmerna. Helst vill jag ha det jämt, jämnt flytande steg utan småstudsande, men å andra sidan är det nog något man får offra om man är ute efter den där exakta positionen…

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådääär, nu ska vi se här.

Haha, shit kommer knappt ihåg, var ju ett tag sen.
Men jag började väldigt tidigt med kontaktövningar och ingångar (Nero var typ 9 veckor, när han var 11 veckor så "tränade" vi för privatinstruktör en gång i veckan, hehe).

När det satt så började jag avancera smått, då ökade jag successivt lite på tiden på att bihålla kontakten, sedan förflyttningar på stället, ett - två steg framåt. "Fot-sitt-fot-sitt" osv osv…

Belönade alltid såfort han gjorde rätt och När "det gick som bäst" och var som roligast.
På "den tiden" så klickade jag inte, så allt utfördes med lek och boll, godis ibland.
Sedan har det hela liksom kommit av sig självt. Kraven har ökat, belöningarna "minskat" då jag började kedja ihop allt längre "program" osv.

Sen har vi ju självklart haft en del bakslag då Jag gått lite för fort fram!
Så då har jag vackert fått backa ett steg eller två och göra om, göra Rätt!
Man lär så länge man lever, eller nåt sånt.Cool

Hur vill du ha lf/ff?
Jag vill ha Glädje! Det ska vara KUL i absolut första hand!
Jag ser faktiskt hellre små "Kängru-skutt"/trängningar då och då(men fortfarande bibehållen position!) för att hunden är Glad och Lever, än att den bara "svansar" efter helt låg som ngn jäkla robot vars batterier håller på att dö ut.

Man ska också se att förare och hund har ett gott sammarbete, ett band liksom.

När detta finns då kommer "perfektionen" in och det är då givetvis att hunden ska med full fokus följa förarens minsta rörelse.
Ha god kontroll(Vetskap!) om sin bakdel och Veta sin korrekta position.
Helst inga trängningar.

Det vore alltså det "Ultimata" tycker jag.

Men Jag kanske uppskattar mer liv och glädje framför perfektion med min egna hund Nero.
Eftersom han i övrigt är en relativt hård och självständig hund som egentligen inte tycker att lydnad öht är sååå värst skoj…
Han kan därmed i ett ögonblick brista i sin koncentration vid vissa störningar.
Så Jag har verkligen fått jobba med att få honom att tycka om Lydnad och utföra det Bra.
Vilket gör att jag inte heller kan gå in och pilla allt för mkt på momenten med för höga krav, för då ber han mig fara och flyga.Oskyldig

Så det är väldigt individuellt anser jag.

Med MIN hund(Nero) är det en stor bedift för Mig/Oss att utföra ett helt LF/FF med följsamhet men med en del trängningar.
Jag ser hellre att han tränger en aning(vilket han också gör!) än att han släpar efter och inte alls är med!
Jag har alltså fått dra upp honom i väldigt mkt drift för det, så jag har hellre foten på gasen än bromsen på just Honom.

Medans jag med gammelmannen t.ex kan verkligen gå in och pilla huuur mkt som helst för att uppnå "perfektion", eftersom han har Helt andra drifter i sig och en helt annan typ av sammarbetsvilja än Nero.
Så gemmelmannen får jag dämpa en del. =)

**Huvud eller bog i höjd med knät?
**Det spelar faktiskt ingen roll, eller det beror på hunden - dess storlek och fysik.
Nero får gå med bogen vid mitt knä, och tur är väl det för han är rätt stor och lång, och dessvärre inte Helt medveten om att han har en röv, haha!

Fast vid närmare eftertanke så är nog bog mot knä kanske "snyggare"….?
Kanske inbillar mig, men då har hunden liksom det fria utrymmet för sitt huvud att verkligen Söka full kontakt!?

**
**För långt när det är flera dm's glapp mellan hund och förare.
För nära när hunden tränger som ett as och får sig ett knä i varje steg och föraren liksom "haltar" sig fram då hunden helt enkelt är i vägen för förarens ben.

**
**Hmm… Alltså det ultimata vore ju liksom sådär på gränsen, liiiiie luft mellan men ändå att hunden (nästan?) snuttar vid förarens ben.
Svår fråga faktiskt, haha!

**
**Stora skillnader!
Jag tycker att hundarna i brukset har en HELT annan Power än Tävlingslydnadshundar.

Lydnadshundarna är oftast mer döda än levande, såååå tråkiga liksom.
Medans brukshundarna har just den här Powern att de bara "Lydnad- TJOOHOOO SÅÅ KUUUUL".

Men det är ju också stor skillnad på brukset och lydnaden.
Lydaden är ju inget annan är ren perfektion på millimetern som räknas.
Medans det i brukset mer är att bara hunden Gör det den ska och gärna med driv.

Ett bra exempel är att Lydnadshundar körs med handbromsen i, medans brukshundarna har gasen på pedalen.

**
Hur ser ett perfekt lf/ff ut? (länka gärna!)**
Tycker att din film med Mia's 100p lydnad och min film med Satoris Miro är ett mkt bra exempel på fin utförd lydnad(FF), samspel och glädje!

Nikkis
0

Hahah vissa är tydligen helt "felfria". ^^

Jag tycker att hunden antigen var väldigt stor för sin ras eller att Mia är ganska så liten.
Jag tror att hundens stora steg bak beror på att Mia uppenbarligen har kört Otroligt mkt bakdelskontroll med hunden.
Man ser på filmen hur den är SÅÅ beredd att förflytta baken i exakt samma sekund Mia gör det.
SÅ snyggt.

Asså Miro's lydnad ger mig gåshud, haha! Sprången är helt otroligt fantastisk, likaså läggandet och alla andra moment om det också får kommenteras i denna tråd…?^^
Asså man får inte glömma att IPO-hundar ligger i SÅÅÅN Otrooolig högdrift, så jag tycker att det där småskuttandet är helt OK, för den bibehåller ändå sin superba position. WOOW alltså.

Men jag ser hellre som sagt en gasad hund än en bromsad hund, för jag tycker att det ger ett bättre helhetsintryck.

Nikkis
0

Ett litet tillägg ang. Miro filmen.
Jag tror att hundens små-skutt delvis beror på att den är SÅ otroligt beredd på att göra en halt.
Observerar man hur den rör sig och att den sätter sig ner på typ en halv milli-sekund.
Näe, fan så grymt, Love it. haha. x'D

Denna kommentar har tagits bort.
destroyed
0

Jag började med att ha sindra sittandes i utgångsläget och sen ta ett steg framåt samtidigt som jag lockade med henne. sen utökade jag det till ett par tre steg åt gången. Jag går korta distanser hela tiden för att få med henne vid min sida. Men dock så har hon börjat rusa fram så att hennes bakdel är bredvid mina knän.
Hur vill du ha lf/ff?

Jag vill ha det precis vid sidan, tittandes på mej utan några rusningar framåt eller bakom. Jag vill även ha den där kontrollen att min hund vet att jag visar hur vi ska gå inte att hon måste kolla runtomkring och känna efter själv. Jag älskar hennes drivkraft att hon verkligen vill framåt och väntar på nästa grej och den vill jag aldrig dämpa men hon måste veta att jag ger tecknena inte hon.
Huvud eller bog i höjd med knät?

jag har lärt in bogen i höjd med knäet och det funkar jättebra då när sindra väl vill titta på mej så kan hon se mej. För det viktigaste för henne är att se mina ögon. annars så fjantar hon ur sig.

flera dm ifrån benet tycker jag är för långt ifrån. Jag vill nästintill nudda min hund varje gång som jag tar ett steg. självklart ska jag inte behöva kliva på henne men nästan:P

lite luft emellan annars kan man knappt gå..

Jo dte tycker jag, som nikkis säger lydnadshundarna ser mer eller mindre ut att vara uttråkade medans brukslydnad så finns det lite mer glöd i hunden och just en extra drivkraft vilket gör att det är roligare att kolla på.
Hur ser ett perfekt lf/ff ut? (länka gärna!)

Tycker era filmer är bland de bästa jag sett förutom att jag inte vill ha hunden alltför skuttig som några är..

tsset
0

Hörredu slarvmaja, du har ju glömt att svara på dina egna frågor! Plus att du bara läst och inte svarat… dummer.

Ja, få se nu…

Jag har egentligen två fria följ där jag vill att det ska se ut på olika sätt, beroende på vad det ska vara till.

Ett som vi haft länge som sitter helt, där han ska ha blicken framåt och ha mer av ett lugn i kropp och själ - för jaktlydnaden då, där lugnet för honom och oss är viktigast. Lugn koncentration. Och blicken framåt så att han ser vad som händer, var fåglarna rasar ner osv. Inte några exakta krav på närhet och position. "Vid benet typ" är kriteriet. Går som "här".

Också ett som vi bygger upp igen just nu, vilket på ett sätt är raka motsatsen till vårt andra fria följ. "Fot" ska vara med ögonkontakt och med fart! Kontaktsökande och lite av en dans. Också en exakt position/avstånd osv. Och gångstil! Självklart tänkt för allt annat fot vi springer på, lydnaden i första hand.

Ska väl lägga till här att båda görs med glädje och vilja! De passar bara olika bra för olika ändamål. Nikkis sa något förståeligt som jag också tänker använda - till "fot" har jag hellre foten på gasen och till "här" har jag hellre foten på bromsen (för att sedan kunna åka utav bara den, men det är ett sidospår).

Jag vill ha bog vid knät. För långt är för mig när jag kan (alltså högst personligt!) vinkla underarmen rätt ut med armbågen mot kroppen och ingen del av hunden finns under underarmen under hela momentet. För nära är när hundens kropp skrapar mot förarens kropp. Päls/byxben är helt ok!
Jag vill alltså ha liiiite luft, men inte någon större mängd.

Hur det perfekta ser ut har jag redan babblat om, det där ovan fast lite mindre tajt och lite snyggare gång och så är jag inte så förtjust i nästansättanden hela sträckor, blir ju nästanräkstjärtar av allihop Flört

Just nu lär jag om "fot", och på 3 träningspass har vi kommit längre än tidigare då vi körde på det som verkat vara "det vanliga" idag och ju faktiskt kändes klokt då. Ingång/utgångsposition och förflytta här, steg där blablabla. Nu går jag bara, och jäkl.. vad bra det blir! Är jag en lika duktig tränare som under de tidigare 3 passen behöver vi bara 8 kanske 9 pass till så sitter hela fria följet kunskapsmässigt med förflyttningar, vändningar, svängar och hela kitet! Glad

Sen ska det knytas ihop och testas tillsammans osv och då är det bara ett problem kvar - mattes motivation till att utföra momentet som man ska(=utan ställande/sättande/läggande under gång), haha!

tsset
0

#6 Jo, bakdelen är ju där den ska och när den ska! Det jag tänkte på är främst högersvängen vid ca 1:10, där hunden tar rejäla kliv med höger bak, blir liksom ingen harmoni i stegen och hunden verkar vara för nära föraren med baken. Jämför med högersvängen i miroklippet vid 0:50 nånting där hunden har en bättre placering av sin högertass och det är ett jämare flyt i det hela. Hade alltså velat ha Mias hunds tass några cm ut så gången hade fått bättre flyt - å så petigt av mig, haha! Men för mig är det viktigt att rörelserna ser flytande ut, nu ser det mer ut som att hunden undviker att få förarens fot på tassen.

Jahaja, det fanns visst en hopplös perfektionist i mig Förvånad

---

NY FRÅGA!

Hur vill ni ha vändningen helt om? Varför?

Och vilka finns det nu igen… Hunden på insidan - åt vänster alltså, hunden på utsidan - åt höger alltså, eller ha hunden att svänga runt dig åt höger på utsidan medan du svänger vänster på insidan (som har ett så mycket bättre namn, vad tusan heter det?)? Blev det där rätt nu? Obestämd

Cerrolyn
0

Tyskasvängen brukar man kalla det i rallylydnad i alla fall.

Exempel (inte det bästa…)

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Hur har du lärt in lf/ff? Knappt så jag minns det, men jag började om för ett tag sedan för att få det bättre och då med leksak som jag belöna med på hundens utsida. Till exempel så här.
Hur vill du ha lf/ff? Jag vill ha full fokus och koncentration.
Huvud eller bog i höjd med knät? Bogen vid mitt knä.
Vad är för långt ifrån, vad är för nära? Ceasar har innan haft mycke luft (<20 cm) och nu tränger han något (på träning). Jag tar hellre det just nu än luften.
Hunden klistrad vid benet eller luft emellan? Helt klistrad vill jag inte men ca 5 cm luft mellan.
Skillnader på bruksutförande och lydnadsutförande av momentet? FF är FF och inget annat dvs jag ser ingen skillnad på det.
Hur ser ett perfekt lf/ff ut? (länka gärna!) Hittar ingen länk
Hur vill ni ha vändningen helt om? Varför? Med Ceasar har jag den klasiska att vi vänder åt höger. Men med nästa hund så funderar jag på den tyska svängen för jag tycker att den är snyggare.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#12 Ja så var det ja! Visste att det var något med ett land i namnet men det kommer man inte långt med…  håller med om att den är riktig snygg när den utförs bra!

Nikkis
0

Svar på Helt om frågan;

Det är lite olika faktiskt. Men jag får nog erkänna att jag är väääldigt svag för den Tyska svängen Om den utförs snyggt! *Dreggel*

Men jag kan samtidigt också tycka att en helt om till *Hmm vad blir det nu?* vänster är snygg som fan Om det också utförs snyggt, av hunden dvs.
Ja men Miro har ju dödssnygga vänster heltom svängar! Preciiiiis sådär Jag skulle vilja ha det.

Men att jag och min egna hund däremot Inte har något av dessa är en helt annan femma, hahaha.
Fast jag ska faktiskt försöka lära in den Tyska, men han är ju smidig som ett kylskåp med öppen dörr, så ja vi får se hur det blir. Han behöver nämligen rätt mkt svängradie.

Cerrolyn
0

Filma och visa oss Skrattande

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Det ska jag faktiskt ta och göra.Tungan ute

Har faktiskt testat lite idag, han är inte så korkad som han ser ut, haha.

Men jag kan inte träna ordentligt nu då Nero tyvärr skadat sig.
Nu i torsdags fick han en del av sin klokapsel borttagen så vi får ta det lite lugnt ett tag. Rynkar på näsan
Men jag ska se, kanske lyckas fånga med en vändning på film nu i inlärningsfasen iallafall, krävs inte så mkt fart och fläkt då… ^^

Cerrolyn
0

Se fram mot det.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Nu kommer en kort film på Nero's tyska sväng.
Dock så var det min kompis som fick prova på lite, men han är oförskämt snabblärd den där hunden! ^^ <3

Inget ljud på filmen av ngn lustig anledning…..
Film

pippa__
0

#19 Tycker det ser väldigt bra ut! Så bra kan inte vi göra den och vi har ändå provat ett tag =)

Nikkis
0

Åh, tack så mkt. =)
Hahah näe, jasså? Vad "illa" eller nåt… ;-)

Jag har som sagt precis lärt Nero den, tog den på på 1:a träningen, 2:a träningen så satte han den utan hjälper.
Så ska bara finslipa nu så han håller sig Ännu närmare. ^^

pippa__
0

Gött, fördelen me schäfer :P

Nikkis
0

Ja det är väl det, das utlimata brukshund. *Inte det miiinsta partisk* Flört

pippa__
0

hihi håller me absolut!! =)

tsset
0

#19 Snyggt! Och tajt, inte alls kylskåpsaktigt! Tungan ute

Nu blir jag lite sugen på att börja med tyska svängen dirket, den ser så otroligt rolig ut att utföra på filmen din och det var lätt roligast för mig och gamlingen på hans tid, men det skulle innebära att jag är en otroligt dålig tränare som tar för stora och snabba kliv framåt… hum, om vi smyger ut på natten så ingen ser oss kanske? ;)

Cerrolyn
0

Hmmm

Funderar om vi ska göra en utmaningstråd på just Tyska svängen.Obestämd

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Tack, vad kul att höra! ^^

Det klart du också ska göra den. Skrattande

JAAAAA!!!! Vilken utmärkt idé!
Do it, do it. Cool

tsset
0

#27 Klart jag ska, den är lätt snyggast och roligast! Det är bara det där med att jag bör vänta ett tag tills hela fotgåendet sitter bättre, så jag inte riskerar att snurra till det i huvudet på lillskite… å andra sidan är helt om-vändningen inplanerad till om 4 träningspass så bör ha den klar i nästa vecka, haha! XD

#26 Låter som en kanonbra idé! :D

tsset
0

Ur reglerna - "föraren skall under momentets genomförande röra sina armar på ett naturligt sätt" - gäller lydnadens elitklass alltså.

Fundering - vad tusan är naturligt?!

I mitt fall har jag hundens huvud precis i handhöjd, han är för hög eller för låg, vilket omöjliggör mina normala rörelser. Därför har handen fått hamna precis bakom huvudet så att vänsterarmen vänder tillbaka lite tidigare än höger alltså.

Är detta naturligt?

Har också funderat på att föra handen utanför hans huvud, men det ger en "onaturlig" eller iaf obekväm rörelse för mig, och knyter jag inte ihop handen rejält är ändå handen där och tjongar i huvudet ibland vilket ju också stör det fotgåendet i sig…

Vad göra?  Eller hur tänka? Inte för att vi är i närheten av elitklass med om det skulle ske kan det ändå vara skönt att ha tränat rätt redan från start…

Hur gör ni?

ett alternativ vore kanske platåskor eller höga klackar, men i gräs… Obestämd

Cerrolyn
0

Båda de sätten du beskriver hamnar under "naturligt sätt"

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#30 Underbart! då fortsätter jag med min haltande vänsterarm, känns mest naturligt för min del :)

Mest för funderingens skull - vad skulle inte vara på ett naturligt sätt? Är det stilla armar utan rörelser eller…?

Cerrolyn
0

Exakt

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#32 Ok!

---

Och jag får väl passa på att skryta lite över min lillskit. Det fotgåendet vi jobbar upp nu blir banne mig det snyggaste jag sett på länge och känns nästan för bra för LK1! (Får man säga så?Oskyldig) Och det på endast… *kolla träningsdagboken*… 6 träningspass. 4 kvar för fullständigt fritt följ kunskapsmässigt. Jag har lyckats dra ned på fuskandet med "allt under gång" rejält dessutom! Att min planering stämmer hittills, kriterierna ökats i rätt takt och varit på rätt nivå och belöningen tajmats rätt och tillräckligt mycket känns inte heller det helt fel.

Kan inte kännas bättre än det gör just nu! Skrattande

/otroligt stolt matte

Cerrolyn
0

Oj vad kul det låter. Skulle vara kul att se det på film.

**MVH Cerrolyn

Catnap
0

Den här videon gillar jag. Tycker att ekipaget är så härligt i sitt ff, egentligen i alla utföranden http://www.youtube.com/watch?v=LTZxpH6tKH0i

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus