Börjat skälla under träning
Dooley´s har börjat skälla när vi tränar, vilket är föga uppskattat av mig.
Det är främst när vi kör med leksak som belöning, jag tror hon går upp lite för mycket i varv. Men samtidigt vill jag gärna ha leksak som belöning i vissa moment för att få upp farten och intresset lite mer.
Så vad gör man för att kunna få bort det här? Just nu vänder jag mig bara om och struntar i henne och provar igen när hon är tyst, men det funkar inte något vidare.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
När är det hon skäller? I själva momentet eller när hon belönas med leksaken?
Att hon skäller när hon belönas skulle jag inte göra någonting alls åt, hon gör ju då förmodligen ljud ifrån sig av glädje då hon blir såpass belönad av leksaken och ska träningen fungera måste ju viljan sitta där.
Skäller hon i momentet vill hon antagligen för mycket, kanske just för att hon är beredd att jobba extra hårt för en så bra belöning? Det du då kan och bör göra är att vara tydligare med vad du begär av henne så hon förstår vad du vill! Så hon inte har någon anledning att skälla.
Skallet i sig är sällan medvetet på det sättet, det är mer en följd av något annat.
Men för att kunna säga något mer vettigt skulle en tydligare beskrivning av situationen behövas. Så det blir lättare att ge ett svar som ligger närmare sanningen! :)

#1 Jag har tänkt lite mer på det nu. Och när hon skäller så är det när jag ber henne göra något. När hon väl utför det så är hon tyst (om även ibland lite väl ivrig).
Det mesta är väl när jag ber henne komma in i fotposition. Som hon utan att jag har en leksak eller att hon redan har blivit upptaggad av den utför jättebra. Men vid leksak så skäller hon bara utan att göra något.
Det går lite smidigare om jag visar henne.
Det kan kanske vara en kombination av att hon blir så upptaggad och att störningen faktiskt blir lite för svår när där är en leksak med?
Nu är ju inte själva utgångspositionen ett problem i sig. Den fungerar bra med godisbelöning. Leksaken ville jag ha på läggandena för att där blev farten mycket bättre.
Så då får jag väl helt enkelt försöka bryta ut dem och försöka få ihop det sen..
- - - - - - - -

Min ena hund kan bli väldigt ivrig och skällig om jag har bollen i handen. Men då är jag extra noga med att hon gör någonting bra och så ger jag godis istället. Men hon har börjat lära sig att jobba trots att jag har bollen i handen. Fast hon glömmer bort ofta, men andra gången man säger till henne att hon får skärpa sig utför hon det hon ska. Haha!
Om det inte är utgångspos. du vill träna utan snabba lägganden skulle jag helt enkelt göra så att jag struntar i att tjorva med utgångspos. just då. Utan bara gå fot och lägga hunden och belöna. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#2 Det är alltså när hon ser leksaken som hon går igång så att säga? Måste hon se leksaken för att du ska kunna belöna med den? Tänker att om hon inte vet om att den finns behöver du inte jobba bort den som "störning", vilket det ju blir på ett sätt när du har den framme och ber henne göra något annat trots att den är där och hon vill ta den.
För, det känns fel i mitt huvud att inte utnyttja det positiva hon faktiskt ser i leksaken. Kanske du skulle testa att begära smååå moment/delar/saker med leksak framme, för att sedan öka momentets svårighetsgrad? Så hon hela tiden lyckas. Kan du be henne om något med leksak framme utan att hon skäller? T.ex. sitt? Kan tänka mig att hon kanske ser utmaningen som för svår i samband med att hon verkligen vill ha leksaken och att det resulterar i frustrationsskall.
Tänk fors och and. Där kan en hund som verkligen vill ha anden skälla i ren frustration om den möts av en vild fors - för svårt. Har den däremot tidigare lyckats fånga and i lugnare vatten är chansen större att den går ut och försöker istället för att bli frustrerad.
Tänker också råda dig att, som Yessica sa, dela upp momentet. Kanske är därför hon skäller? Hon förstår inte momentet i sin helhet, vad du begär. Ta snabba lägganden för sig, kanske inte ens ha henne i fotgående. När väl snabba lägganden sitter och du får dem allt som oftast på ditt kommando så binder du ihop momentet med fot och utg. pos. och alltihopa. Dela på moment är viktigt, man lär sig lättare! :)

Tack för svaren :).
Jag tror också att det är så att leksaken i sig blir en för stor störning, hon vill liksom bara ha den.
Jag tror inte att det hade blivit något problem om jag hade kunnat strukturera träningen bättre och haft lite mer tålamod.
Egentligen känns det som att jag borde bryta ut läggandena igen och köra de för sig och få till de snabba utan steg. Men när jag inte lyckades med det så tröttnade jag och bytte sätt och tänkte att jag skulle köra en baklängeskedjning. Där kunde jag inte riktigt komma fram till hur jag skulle få det att funegra heller och då tog jag fram leksaken och testade något nytt och nu skäller hon
.
Nu har vi inte tränat så mycket den senaste tiden, så nu har jag inte riktigt koll på hur allting är, men vi ska ta ett pass under de närmsta dagarna, och då kan jag mer utförligt berätta hur det faktiskt ser ut.
Jag funderar alltså på om jag ska ta ut läggandena igen och ta de med en baklängesgång och få till de utan steg och sen plocka in dem i gången och eventuellt försöka kedja det?
Och samtidigt vid sidan av arbeta med att hon ska fixa att jobba med en sådan störning. Skulle det kunna fungera?
- - - - - - - -