Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettutställning
Läst 924 ggr
Tangotime
0

Sätter sig ner hela tiden.

När jag tränar "stå" med Ville så sätter han sig så himla snabbt ner så fort jag belönar. Utan godis är han inte intresserad och tar jag fram en leksak sätter han sig ner så fort han ser den. Lika svårt är det att ställa bakbenen på rätt plats. Han flyttar fram bakbenen direkt och jag flyttar bak och han fram osv. Nu ska jag ställa honom nästa söndag och vill verkligen att han ska fungera någorlunda även om det bara är valp klass. Jag åker dit på lördagens utställning och miljötränar honom. Jag ska även be hans uppfödare att känna igenom honom och kolla tänder osv. Men när det gäller att stå snyggt är det svårare.

Några bra tips??

Cerrolyn
0

Träna många korta pass. Passa på att belöna honom när han stå i vardagen dvs självmant. Detta med bakbenen (jag vet inte utan bara spåna lite) flytta ett ben i taget och va snabb med att belöna innan han hinner förflytta det.

Lycka till.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

Kan vara så att han kopplat som så att när han ser leksaken så får han den om han sätter sig ned. Testa att ha belöningen så han inte ser den, och ta fram först när han ska belönas.

Men just för ställandet är det kanske inte så noga. Jag skulle råda dig att lära honom att få benen flyttade och behålla dem där så att säga, det är guld värt!

Börja med ett ben, och belöna för att du får lyfta det, sträcka det lite åt ena eller andra hållet. Han ska vara avslappnad i benet. Oftast är det svårast att få ner benet på marken igen så gör det i små steg och "begär" att du får ta benet lite nedåt också. Sista steget bör vara att han lägger tillbaka vikt på det ben du flyttat på så han står kvar!

Det kan vara svårt att lära hunden ett exakt ställande som är rätt sätt till att visa upp sig på bästa sätt, därför har jag hellre den typen av ställande som en del i hanteringen än som ett moment med signal. Tänk i samma banor som att torka av tassar och strecha osv. Kanske lägg på en signal för att vara stilla och slappna av så du kan hantera honom, flytta tassar osv.

Och ta fram belöningen efter utfört arbete, annars blir det en muta, störning eller signal! ;)

Vilket iofs kan gå att använda sig av? En viss sjal eller leksak eller liknande som betyder för honom att han ska stå still för att få belöning… mja, går att bygga vidare på på många sätt tror jag. Det handlar väl mer om hur du vill ha det :)

Tangotime
0

Det är ju så svårt. Jag har aldrig behövt flytta runt benen på mina tidigare hundar. Dom har ställt upp sig själva med enstaka korrigering genom att jag tagit ett steg framåt eller bakåt. Ville är mycket svårare så jag får nog fundera ut hur jag vill göra. Tack för tipsen!