Inkallning
Hej!
Jag kanske ska på träningstävling - Agility på min brukshundsklubb. Jag är så himla nervös att han ska springa fram till en funktionär eller ut ur plan till de andra hundarna. Då är min fråga hur kan jag förhindra att detta händer? Hur ska jag bättra på inkallningen även om det är något som stör?
Ja, förslagsvis träna med störningsmoment och gradvis öka svårigheten. Och verkligen se till att din hund vet vilket alternativ - komma in eller gå iväg - som ger mest, som är värt mest.
Något du också kan göra är att träna agility under dessa förutsättningar. Ha med dig någon på plan som är beordrad till att bara stå där och inte ta någon som helst kontakt med hunden om den kommer fram. Vad är då roligast? Du såklart!
Förhoppningsvis tycker ju din hund om att köra agility och kommer inte bry sig om de i publiken då din hund just då får jobba. Jag har "en sån" som är väldigt intresserad av andra hundar, får han så bjuder han upp till lek med varenda hund. Tills det kommer till arbete, har han en uppgift så är det bara den som gäller och ingen hund what so ever kan få honom att sluta! Så är det tillräckligt kul med det ni gör kommer du förmodligen inte behöva kalla in honom :) Men testa innan som sagt och bygg upp en bra grund med att det ska vara kul att köra! Skit i hur det går på tävlingen, krångla inte utan behåll det roliga. Så även kanske på träning den närmaste tiden?

Tips är att ta med leksak in på planen, och på så vis välja självdiskning, men låta hunden lyckas i alla fall. Alltså du kan ju ha en leksak i fickan som inte syns först. Men som din hund vet var den finns. När du känner att hunden börjar tappa fokus på dig kan du ta fram den.
Eller så kämpar du med röst och så när han gör rätt bara. Förhoppningsvis tycker han väl agility är kul och struntar i det andra. Pippi är ju så att hon ska skälla ut andra hundar hit och dit. Men på tävling sköter hon sig bättre (alltså även utanför plan). På två tävlingar (hennes första) sprang hon nästan av plan för att hälsa på en hund. Men då tog jag tillbaka henne bara och vi fortsatte. Sen dess har hon inte gjort det något mer. Hon vet vad som gäller på planen. Det är koncentration helt enkelt.
Sen får du tänka på HUR du gör OM hunden springer ut. Bäst är ju att faktiskt hämta hunden, samtidigt som du såklart ropar på den. Så att du inte står kvar på planen och ropar för att du själv inte vill lämna planen. När du fått tag på hunden taggar du den med glada tillrop när ni är inne på planen igen och kör.
Tänk inte på det som en tävling. Utan som träning i tävlingsmiljö helt enkelt.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi