Platsliggning, problem
Tävlar fortfarande i LK1 med min sheltie tös här hemma. Ett moment som tidigare varit väldigt säkert har blivit till "boven" i dramat på tävlingsplats. Det är platsliggningen.
Hon har tidigare varit klockren, både träningsmässigt och tävlingsmässigt, på platsliggnignen. Legat med huvudet ned i marken och tålmodigt väntat på att jag skall återgå. Men de senaste tre veckorna har allt förändrats. Vi har fått enorma problem med "avlämnandet". Har jag väl kommit på plats är det inga problem för henne att ligga där. Utan det är snarare så att hon gärna bara ställer sig upp när jag går ifrån henne, jag skall gärna ha kommit ett par meter innan hon ställer sig. (OBS. Hon ställer sig ENBART upp, går ingenstans eller liknande) Det är som om hon verkligen tror att hon skall stå upp.
Jag har gått tillbaka till ruta ett träningsmässigt. "Ligg, gå, "klick", återgå, belöna". Men det känns inte som om hon riktigt förstått vad jag vill.
Behöver tips! Skall tävla både på onsdag och på lördag så skulle behöva lite ideér hur jag skall gå vidare med "problemet".
Mvh Emelie 
Tror du är på rätt väg, gå tillbaka till att ha ett stabilt "ligg" och förläng inte avstånd och tid förrän hon är säker på vad som gäller. Oftast när de har lärt sig något och sedan, av någon anledning, testar något annat går det ganska snabbt att få tillbaka det rätta om man är noga med att inte alls belöna fel beteende och kanske lägga lite extra krut på att belöna det rätta. Att gå tillbaka till steg ett och bara rabbla det hela lite snabbt (alltså få repetitioner) kan "fräscha upp minnet" och lösa problemen som uppstått.
Troligen har hon känt sig mindre belönad än tidigare för att ligga kvar, och testar därför något annat. Lätt hänt, när det är hundarna som avgör vad en belöning för dem är! Korv kan vara belöning ena veckan och inget värt nästa. Vad brukar du belöna med efter platsen, på träning? Har ni tävlat mycket på senaste? Kan hända att det är för dålig eller för lite belöning, enligt henne, flera gånger i rad på tävling/träning och därför testar hon.
Gå tillbaka till "ligg", och gör det stegvis svårare. Gå runt, över, framför, bakom, hjula över gräsplätten och snurra dig vimsig, lägg dig på marken eller sitt med ryggen till, backa och stå still, begär mer och mer. Vänd inte ryggen till förrän hon är redo för det!
Ett tips är att ställa upp en spegel framför dig, så att du direkt ser när hon reser sig upp och främst när hon inte rest sig upp än, så du kan belöna kvarliggandet trots att du "inte ser henne" med ryggen till. Vet hon att du kan belöna att hon ligger kvar även när du går iväg kommer hon förhoppningsvis ligga kvar även då :)
Går du tillbaka efter samma antal steg? För det kan vara som så att hon "vet" nu kommer matte att gå tillbaka och belöna mig.
**MVH Cerrolyn
#1: Tack för tipsen! Det kan hända att det stämmer mycket väl det du skrev. Jag har nämligen lagt mycket vikt på de övriga momenten under en tid, eftersom platsliggningen inte varit några problem. På träning använder jag mig vanligtvis av "vanligt" hundgodis. (ett äkta matvrak är min lilla tös. Skulle kunna svälja en sten om jag hade haft det i handen *ler*) Men har alltid med mig lite extra gott också, typ korv, som används vid vissa moment. I detta fallet används detta främst för just platsliggningen i dagsläget.
Det där med spegeln var inte dumt. Då man tränar ensam. I vanliga fall har jag alltid någon med mig på mina dagliga träningsturer, då ber jag dem helt enkelt "hosta/harkla" till eller göra en handrörelse om hon reser sig vid avlämnandet. :)
#2: Inte direkt. Går mellan 5-30 meter innan jag stannar och belönar i vanliga fall. (i dagsläget försöker jag variera mig mellan 5-10 för att sedan successivt öka avståndet.
Mvh Emelie 

Tänk på en sak vid träning.
At avstånd och tid, är inte det viktigaste.