LK1 platsliggande
Lite mer liv eller hur sa vi nu? ;)
Ett ämne för oss att tänka kring, diskutera och allmänt snacka om - vi börjar med den å så viktiga platsen! Lite om momentet först, i kortkort, sedan en mängd frågor - välj en eller flera eller alla eller hitta på en egen!
Huvudsaken är att ni säger något 
Momentets utförande i kortkort - hundarna läggs med 5 meters mellanrum och förarna ställer sig synliga 20 meter bort under 2 min, under tiden ska hundarna ligga stilla.
En regelrevidering är på väg, och går den igenom som den ser ut nu blir avståndet mellan hundarna 7 meter och avståndet mellan hund och förare 10 meter.
Koeff ökas också med en ev. ändring, från dagens maxpoäng 30 kan man då få 40 som max. (alltså kommer momentet utgöra en större del av det totala antalet poäng, om jag förstått det hela rätt?)
Vad tycker ni om dagens utförande av momentet?
Är det för lätt eller för svårt för just denna klass?
Tror ni att en ev. ändring kan medföra några problem eller kommer det bara bli positivt?
Är det bra eller dåligt med en ökning av antal möjliga poäng på momentet i och med att momentet också blir "lättare"?
Blir momentet lättare?
Vad anser ni om momentet i sig, är det behövligt att ha med i denna klass eller gör det sig bättre i svårare klasser?
Är det ens nödvändigt att ha med över huvud taget?
Hur upplever ni momentet på träning/tävling, är det bara positivt från deltagarnas håll eller hörs många suckanden?
Har ni varit med om något ovanligt kring momentet, gällande bedömning, genomförande, domarens, publikens, andra ekipages eller någon annans uppförande?
Eller har din egen hund gjort något oväntat, fått något konstigt avdrag?
Hur ser momentet ut för er?
Hur har ni tränat det?
Vad har ni lagt vikt på?
Vilka svårigheter har ni stött på?
När anser ni att ni är klara för tävling, när är momentet färdigt?
Och den "viktigaste" frågan - hur ser ett perfekt utförande, en 10 poängare, ut i era ögon? Vad behövs, vad behövs inte? För just denna klass? (berätta gärna, eller visa bild/video!)
Jaa, själv vill jag ha ett platt liggande, från nos till svanstipp. Tänk överkörd padda. Inbillar mig att det ger ett stabilare liggande än om huvudet får vara i luften, men förmodligen är det bara jag som är mer noga när huvudet är i marken ;)
En 10, för mig, är när hunden verkligen ligger still från start till slut. Det ska vara en staty! Inget lyftande eller tittande eller något. Fokus på föraren, helst. Inte speciellt överförtjust i hundar som somnar heller, även om de inte rör sig.
Också är jag lite orolig för att en ändring åt det lättare kan göra att fler än idag testar att tävla och lägga en plats "bara för att se om det funkar", även om momentet inte är färdigtränat än. Vilket i sin tur kan ge fler "olyckor", trots att föraren är närmare och hundarna längre ifrån så går det ju jäkligt snabbt ibland… Eller tänker jag konstigt nu? 
Håller med om att det är dåligt med liv här, så jag svarar väl på det här också och hoppas att nån mer hänger på.
Låter onödigt med en regelrevidering tycker jag, då blir det ju ett väldigt stort hopp till tvåan sen när förarna är utom synhåll… eller hur motiverar de att ändra momentet? Varför ändra både momentet och koefficienten? Jag tycker att det är lagom svårt för klass 1 som det är idag, däremot gör det inget för mig iaf om koeffecienten ändras till 4 om momentet är detsamma.
Jag tycker att det är bra att ha med platsliggningen redan i ettan, likaså jag tycker det är bra att de infört apportering i ettan och rutan i tvåan, allt för att det inte ska bli så stora "hopp" mellan klasserna. 
Jag har inte varit med om några konstiga avdrag mm. Har avstått platsliggning på Felixs första tävling, men annars har båda de hundar jag tävlat med fått 10:or än så länge.
Jag tycker att i de lägre klasserna, typ 1 & 2 ska hunden ha en 10:a om den ligger kvar utan att flytta på sig eller låta. Medan i de högre klasserna tycker jag att man kan få avdrag om hunden t.ex. vickar på rumpan osv, dvs större krav på precision.
Jag har än så länge bara haft kravet när jag tränat att mina hundar ska ligga kvar. Jag & Felix hade stora problem med platsliggningen i början. Men båda hundarna jag tävlat med (Felix och Linus som jag hade förut) har tillåtelse att titta sig omkring lite grann, bara de ligger kvar och inte låter/nosar. Ska tilläggas då att lydnaden bara är en extra hobby för oss, har inte satsat på championat med någon av dem…
Jag anser att hunden är klar för tävling när den kan ligga kvar trots olika störningar. Vissa störningar är dock svårare att träna på än andra, tävlade klass 2 med Linus en gång då det kom en katt spatserande över planen… snacka om nervösa förare eftersom det fanns titthål där vi stod gömda, men alla hundar låg!
Går ju kanske inte att kasta ut en katt på planen när man tränar lydnad direkt… 
#2 I 2an blir det enligt förslaget 5 m mellan hundarna och förarna 30 m ifrån, synliga. På ett sätt känns det mer logiskt att bara minska och öka avståndet först, innan föraren försvinner, men samtidigt.. mja. Jag vet inte riktigt…
Och en katt?!
Hur tusan tänkte den? Rätt in på fiendens territorium bara… Modigt av den i vilket fall, den kan ju inte ha varit hundrädd direkt… bäst att börja träna med katter som störning också alltså 
#3 Aha, okej! Men då låter det väl rätt vettigt ändå att det blir lättare i tvåan också då. Antar att man då går och gömmer sig först i trean? Inte mig emot iaf. 
Jaadu, det vete katten (hehe) hur den tänkte… den såg så mallig ut när den traskade in på planen, nästan lite skadeglatt sådär "hehehe, ligg ni där små söta hundar, för ni kan inte taaa mig!" 

Hahaha Tsset, fan dig, en massa jävla frågor - så jag gör såhär så att allt kommer med! *Asg*
**Vad tycker ni om dagens utförande av momentet?
**Av andra deltagare eller?
Isåfall så tycker jag att det i regel är dåligt. Just platsen är det moment som jag oroar mig inför, inte för egen del då min hund ligger säkert - men just för att andras inte alltid gör det.
Vilket är rent förskräckligt att det är mer av en regel än ett undantag att de flesta (Inte Alla, men ALLT för många!) kommer till en tävling och hoppas på det bästa…
När de egentligen borde ha stannat kvar hemma och tränat mer på momentet ELLER hoppat över det.
Jag har däremot Inget emot hundar som annars har en säker plats med som av någon anledning ändrar position eller lämnar den OCH går fram till sin förare alt. lämnar planen helt.
Men hundar som reser sig och går fram till ngn annan hund som också ligger plats - ska få sig en sådan fet känga att de aldrig mer ens vågar titta på en annan hund igen!
**
Är det för lätt eller för svårt för just denna klass?**
Hela LK1 är egentligen relativt enkel, så jag anser att lite mer krav får man allt ha om man har tävlingsambitioner tycker jag. Isynnerlighet i ett moment som i sig är ganska så "självklart".
En platsliggning är inte Bara ett moment man "nyttjar" på tävling, utan även i vardagen, stadga är hur viktigt som helst!
En tävling ska INTE vara "lätt"!
**
Tror ni att en ev. ändring kan medföra några problem eller kommer det bara bli positivt?**
Problem, problem och åter problem.
Eftersom det redan NU är "svårt" nog för människor att träna in stadga i platsen, så om den blir "enklare" med men högre koeff är ju bara skrattretande! Vaddå halka in på ett bananskal?
Nej, detta kommer INTE göra att folk kommer träna in en bra plats, tyvärr.
Helt fel väg att gå i mina ögon.
**
Är det bra eller dåligt med en ökning av antal möjliga poäng på momentet i och med att momentet också blir "lättare"?
**Läs svar ovan - Dåligt!
**
Blir momentet lättare?**
Självklart, det säger väl sig självt?
Vad anser ni om momentet i sig, är det behövligt att ha med i denna klass eller gör det sig bättre i svårare klasser?
Nej jag tycker att platsen är väldigt bra att ha med redan i LK1, för som jag skrev ovan så är det ett ganska så viktigt moment i sig, inte bara under tävling.
Det visar att hunden även kan vara passivt aktiv och har stadga i momentet, vilket oftast saknas i LK1's övriga moment.
Jag menar, ska en tävling vara lätt? Svar: Nej
Ska deltagarna kunna halka in på ett bananskal och klättra upp i klasserna utan någon egentlig prestation? Svar: Nej
(MIN åsikt!)
Kolla bara redan på Lydnaden i Bruks Appellen - vilket är den lägsta klassen man startar i.
DÄR snackar vi om en "Klass 1"(=Appell) med en GOD svårighetsgrad!
Den har både LK1 OCH (vissa) LK2 Moment PLUS "special"moment (utöver själva specialen delen i form av spår, sök, rapport, skydd och uppletande) i form av Framförgående och Budföring!
Motfråga; Varför är det så, att LK1 är såpass "lätt" som den är?
Hur upplever ni momentet på träning/tävling, är det bara positivt från deltagarnas håll eller hörs många suckanden?
Oftast så hörs det en del suckanden, dvs från de som oftast inte har en bra platsliggning. Känn ironin liksom, haha!
**Har ni varit med om något ovanligt kring momentet, gällande bedömning, genomförande, domarens, publikens, andra ekipages eller någon annans uppförande?
**
Njaa, inget som jag direkt kan komma att tänka på nu, annat än att vissa domare är lite lustiga i sina bedömningar…
Ex; En hund som ligger helt still på platsen men nosar kanske lite smått på gräset mellan sina framtassar, men har i övrigt inte rört sig en mm kanske får en 8:a.
Medans en annan hund under samma plats som dirrekt börjar klia sig och/eller även "flippar över" rumpan till "andra" sidan = en "förflyttning", kan få en 9:a eller rent av en 10:a!?
**
Eller har din egen hund gjort något oväntat, fått något konstigt avdrag?**
Nja, på debuten så satte han sig konstigt nog efter halva tiden(?!), men satt lugnt kvar där trots hundar som började slåss intill honom.
Men trots det så gick jag hem och såg till att få en ÄNNU säkrare plats och efter det har han Aldrig någonsin rest sig igen, vare sig på träningar eller tävlingar oavsett vad som hänt omkring. =)
Hur ser momentet ut för er?
Liggande?
**
Hur har ni tränat det?**
Ojsch, kommer knappt ihåg!
Har nog egentligen aldrig "tränat in" det, utan det har mest kommit av sig själv när han blivit platsad under träningar odyl. och det då har 'råkat' bli brevid ngn träningskompis eller så.
Därefter har jag styrt upp det så det blir mer tävlingslikt.
Så på den vägen är det, hehe.
**
Vad har ni lagt vikt på?**
Trygghet i att bli lämnad liggande oavsett situation/miljö.
**
Vilka svårigheter har ni stött på?
**Har egentligen aldrig stött på ngn svårighet med MIN hund, platsen var det första moment jag haft som varit säkert redan från "början" sas.
Utan det har snarare varit svårheter med andra som lämnat platsen och gärna velat komma fram till min hund, som i sin tur har svårt för andra hundar som kommer "in i hans bubbla". (Vilket är en annan story.)
Kanske också därför jag anser att platsen är SÅÅÅ viktig, för jag har byggt upp en sådan trygghet hos min hund att kunna vara platsad nära andra hundar och betydligt mkt närmare än 5 meter. Utan att han för den sakens skull ska känna att hans bubbla spricker.
Men jag skulle å andra sidan förstå om min hund "åt upp" en annan byracka som kom och började flåsa honom i nacken under en platsliggning…
Synd om mig bara som skulle få stå ansvarig för någon annans olydnad…
**
När anser ni att ni är klara för tävling, när är momentet färdigt?**
När hunden "oavsett" störning ligger tryggt kvar!
Varför jag satte citationstecken på 'oavsett' är för att Allt är ju relativt, dvs hur själva situationen sett ut.
Jag skulle inte klandra en hund som reser sig om den blir påflugen eller väljer att resa sig och gå iväg om en annan hund gör det samma och börjar flåsa den i nacken (dvs undvikande av konflikt) eller dyl.
Inte heller skulle jag klandra en hund att den flyr platsen om ett plan störtar intill den…
Som sagt, allt är relativt.
Men grunden är att hunden Ska klara av "all" form av störning som är utom (eller inom? Haha snurrigt värre!) 5 meters radie, eftersom det är så det är på tävling.
Och den "viktigaste" frågan - hur ser ett perfekt utförande, en 10 poängare, ut i era ögon? Vad behövs, vad behövs inte? För just denna klass?
En hund som Ligger helt "blickstill", om det sedan är helt plant eller som en staty är skit samma, men viktigaste är att hunden ligger still såsom den blev lagd helt enkelt.
På bild - Min hund (Schäfern) Under en platsliggning under tävling.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
haha, jag såg en lååång text innan jag såg vem som skrivit den och bara suckade…"nikkis, vafan!" ;)
#5**
"Motfråga; Varför är det så, att LK1 är såpass "lätt" som den är?"**
Jag antar att det är lite för mycket av "alla ska få vara med", alternativt att den verkar lättare då det lätt blir många misstag för deltagarna. Alltså att det egentligen inte spelar någon större roll vilken svårighetsgrad det är på momenten för att folk testar i vilket fall. Blev det där förståeligt? 
Där kan jag se rallylydnaden som något himla positivt - ett alternativ för "rolig lydnad", då den är lite lättare, kan tänkas bli bättre och mer passad för "allmänheten". Vad som nu räknas som lätt… tänker iaf att många förmodligen deltar på en lydnadskurs för att få mer lydnad på sin hund, och sedan vill testa det på prov. Och då inte är helt insatta i skillnaden på ren tävlingslydnad och vardagslydnad (vilket låter mesigt, men det är det inte!). Och det är ju så, att en Lydnadshund är så mycket bättre än en vanlig hund. För vissa. Tänk "reglerna gäller inte mig för min hund tävlar i lydnad" = säger egentligen ingenting.
#6 Håller med om att det är jättebra att rallylydnaden nu finns (trots att jag varken testat eller förmodligen inte kommer göra inom den närmaste framtiden heller), för de som vill ha lite "lättare" lydnad! Därför tycker inte jag att det gör något om vissa lydnadsmoment är "svåra", så tycker inte att lydnaden behöver göras lättare än vad den är idag!
Tycker man att tävlingslydnad är för svårt/tråkigt kan man ju välja att tävla rallylydnad istället (ja, eller också)!
Nu tänker jag vara tråkig, är trött och orkar inte vara överdrivet ambitiös och skriva allt i en 5m lång text. så jag fattar mig kort:
Satan vad jag håller med dig Nikkis!
Psst, det är inget krav på att svara på alla frågor, plocka någon bara ;)

Jag tror att dom får ändra om lite om det ska bli mer folk till tävlandet.
Tyvärr - säger jag.
Men jag tror det är enda sättet att få folk att börja tävla, fortsätta tävla och framför allt våga tävla.
Platsen är ett moment som ska vara kvar som den är.
Tycker det är lite synd att dom tar bort dold förare i 2an - för det är verkligen bevis på att hunden har befäst att det är platsliggning den har befäst oavsett om matte är synlig eller inte.
Sedan hålla på och korta ner metrarna och tjosan och hoppsan i ettan… nä VARFÖR säger jag med.
Jag kan för övrig bara hålla med Nikkis!! 

VA, ska dom ta bort dold förar ei 2:an??!!
Sen när och VARFÖR?!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

det är vad jag har hört, både förra helgen på Bjuvs BK, och i helgen på Höganäs BK.
Lika så ska "dumrutan" i trean förändras. Den ska inte vara 4-kantig längre, utan zickzack.
Men jag reagaerade precis som du när jag hörde detta.
Men det var inte till någon tröst - direkt!
Jag undrar om någon har en länk till dom nya förslagen, för det har stått ett par gånger i SKKtidningen, men jag är ej medlem i SKK.
Är medlem i Golden-klubben och SBK.
Här har ni länk till de ev regelrevideringarna för agility, lydnad, bruks och rallylydnad! Finns på sbks hemsida men lite trixigt att hitta bara sådär, jag får tänka till varje gång…
http://sbk.nu/templates/Page____8767.aspx
Nikkis - du läste inte inläggen så väl innan ditt va? Se #3 ;) Varför - göra det hela lättare säkert, ÄNNU lättare alltså. Okej att man gör stegringen av svårigheten bättre med andra moment men platsen? Tror inte att ett par meter har så stor skillnad och har det det… ja, men då är det ju bara träna lite till, man är ju redan på väg åt rätt håll?!
På ETT sätt kan det här kännas lite positivt, att dolda försvinner i 2an - det går ju att en gång få hyfsade poäng trots taskig(eller kanske bara tursam?) klass 1-plats och direkt ta 2an, med en hund som egentligen inte har en stabil plats. Då vill iaf jag inte vara dold(det jag oroar mig för om jag kommer så långt!)… Kanske därför koeff har höjts i ettan? För att minsta fel på platsen ska ge snudd på omöjlighet(orkar inte räkna såhär sent
) att komma ur 1an? Jo men vänta, max är väl 200 och om koeff är 4 så innebär det väl att alla andra moment måste vara fullpoängare om platsen skiter sig för att få ihop 160 för förstapriset? Äh, rätta mig om jag har fel :)

# 13
Har man en hund som inte befäst sin platsliggning i 1an, ska heller inte tävla i 2an. För då har den inte fattat och befäst sin platsliggning.
Om Koeffen blir 10p mer på platsen - så måste dom andra momentens koeffer göras om, eftersom det är 200 som är max.
Något som jag tycker däremot borde höjas - och det i samtliga klasser - är Helhetskoeffen. Där sammarbetet mellan hund och förare bedöms.
Tävlar ni för att få "kvitto" på er träning och poäng som bonus? Eller enbart för poängen och vinsternas skull?
#14 Håller med, men rent teoretiskt är det väl möjligt att nolla platsen och ändå kunna ställa upp i LK2? Bredvid en sådan hund vill inte jag riskera att platsa min!
Koeffen ska ändras för inkallningen också, plockas bort 10p där.
Tävlar ni för att få "kvitto" på er träning och poäng som bonus? Eller enbart för poängen och vinsternas skull?
Jag är ute efter ett "kvitto", vilket jag vill ska innehålla höga poäng och vinst då det är den standarden jag vill ha på momenten. Men Främst blir ju tävlan för att det är kul! Som en följd av den roliga träningen, bekräftelse på att vi tränat rätt och lyckats med våra mål.

#15 Jo, jag vet en som nollat platsliggningen i 1an och fått ett 1a pris. Just för att om man missar platsliggningen som den är nu är det 30p bort, och får var riktigt bra poäng på dom andra momenten kan man fortfarande få ett 1a pris. Eftersom att 200p - 30p = 170p. Så man behöver inte ha riktigt full pott på alla ändå liksom. Fast dom måste ändå vara riktigt bra.
Svamligt nu kanske, men hoppas ni hängde med. Om dom ändrar till koeff 4 på platsliggningen så blir ju poängen efter missad platsliggning 160, då MÅSTE man ha full pott på resten av momenten för att kunna få ett 1a pris. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Haha, skulle jag tävla för att vinna hade jag nog varit knäckt vid det här laget. Nej, jag tränar & tävlar med mina hundar för att jag tycker det är himla roligt! Lydnaden är inte det roligaste jag vet (de som känner mig vet att jag är ett agilityfreak), men jag tycker det är roligt periodvis och som variation! Därför är jag inte ute efter att få 10:or på alla moment (även om man såklart ska sikta mot stjärnorna) utan efter att ha roligt tillsammans med hunden! 
Går det däremot dåligt på tävling tappar jag lätt motivationen, så när jag vet att jag och hunden faktiskt kan så vill jag ändå lyckas få bra poäng. Det viktigaste för mig är dock att ha roligt tillsammans med hunden och därför har jag kunnat ställa mig och skratta t.ex. när Linus spelade "död hund" istället för att sätta sig upp efter ett läggande eller då han t.ex. glatt sprang och hoppade ett hinder istället för att köra vittringsapporteringen.
Sammanfattningsvis: Jag tävlar dels för att få ett kvitto på vår träning, dels för att ha ett mål för träningen men framförallt för att göra något roligt tillsammans med mina hundar!