Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 4597 ggr
BrightGloria
0

Tävlingstält

Vi har bestämt oss att köpa ett tävlingstält men det är svårt att veta vad som är bra.
Vad använder ni för tält? Vad är bra vad är dåligt?
Länka gärna till sidan där ni köpte den.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[Malin3033]
0

Det där med tält kom jag på ganska "sent", jag visste knappt att det existerade i hundvärlden bortsett från utställningstälten  där domaren satt. Så kom jag till Gotland förra sommaren, det var ju som att komma till en cirkus! Tält över allt, runt varenda bana. Alla hade, förutom jag. ;)

Så, nu under vintern så funderade jag över detta, förra året hade jag ju verkligen tur med vädret och behövde aldrig ett tält. Men så optimistisk kanske man inte ska vara så att man tror att det fortsätter så.

Jag bestämde mig för att köpa ett tält, det skulle vara lätt att sätta upp och framförallt - rymligt. Jag menar, skiner solen så sitter man ju ändå utanför tältet, men regnar det så är det inte så lätt att knöka in hundburar, stolar till alla tvåbenta osv.

Valet föll tillslut på hansesgårdentältet 3x3m. Det är ju nästan som mitt sovrum! FörvånadSkrattande Stort och rymligt! Framförallt så är det lätt att sätta upp vilket var ett av kraven då jag aldrig riktigt vet vem jag åker på tävling med. Dock så har den två nackdelar:

• Priset, med frakt så landade det på ungefär 3000kr. För mig är det ganska dyrt i och med att jag fortfarande ser mig som ett blåbär. Men tältet blir ju som någon form av "investering" och förmodligen inget man säljer i första taget. Så satsa på ett bra från början!
  • Vikten. Mitt tält väger 13kg och ganska tungt att släpa på. Att åka kommunalt till en tävling med tältet är ju bara att glömma.

Men fundera på vad Du söker och utgå från det! Billigt? Stabilt? Lätt att sätta upp? Lätt vikt? Utseende?

Yessica
0

Jag har likadant tält som Malin, vi har ännu inte hunnit använda det mer än träning på att sätta upp det hemma Flört

Förut hade vi dock ett Plaque Off tält. Men då mamma ibland inte kan hjälpa till så mycket (proteser på båda benen) så ville vi ha ett som är ännu lättare att sätta upp! Men P O tältet var bra ändå! Blev dock lite för litet sen när Pippi skulle börja följa med på tävlingar. Haha! Därför passar det inte oss under kommande säsong. Men helt klart ett bra första tält, är inte så dyrt. 1500:- tror jag det går på om man inte hittar ännu billigare. Beror ju på vad man vill ha, hur ofta man kommer använda det. M.m.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lojs
0

Jag har ett Robur-tält, samma modell som Canis har tror jag.
Vi köpte det billigt från Doggy, jag kan utan problem sätta upp det helt på egen hand, även i lite blåst, och det väger inte särskilt mycket.

Har haft lite andra varianter innan, men gillar dessa "toppformiga" tält bättre än de fyrkantiga. (Hade ett Plaque off tält, fick det billigt genom vår klubb, men det var rent skräp, dragkedjor gick sönder direkt…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Yessica
0

#3 Konstigt att dina dragkedjor gick sönder på en gång på P O tältet. Våra har hållit sig bra en hel säsong! Förvånad

Ha en bra dag!

Lojs
0

# Det var inte bara vårt tält heller, många på vår klubb skaffade likadana och jag tror inte någon hade kvar det mer än ca tre år, bara problem med dem. Men de kanske har bättrar sig, det var kanske 5-6 år sedan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Yessica
0

#5 Aha okej. Vi använde vårat väldigt mycket hela förra året… Superfint och fräscht fortfarande.

Ha en bra dag!

TinaH
0

jag har inte tält själv, men har haft mina funderingar.

en kompis till mig har en Hasselgårdens.

Förra midsommar så satte hon upp det i sin trädgård, och så firade hon och hennes föräldrar som kom på besök, midsommar i det tältet!! Dom dukade upp med bord och stolar och värme-grejjer och levande ljus och papptallrikar och glas etc.

Så helt klart är hon nöjd med sitt. Hon har det största av hasselgårdens. Vinrött tror jag det var. Skrattande

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~