Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 1731 ggr
[Ebfotograf]
0

Läggande och apportbock

Jag har börjat träna lite smått i lydnad, men vi läggande under gång så är han jätte långsam men inte under ställande. Hur kan man göra så att det går snabbare?

Jag har också lite problem med apportbocken, han kan ta den när bocken är framför mig och han står upp men han kan inte sitta och ha den i munnen då han tappar den hela tiden. Och när jag kallar in honom när han hämtar bocken så släpper han den i marken innan han kommit fram. Hur kan man träna honom att ha ska kunna sitta vid fotpositionen med bocken i munnen och hur ska jag träna honom att när jag kallar in honom i apporten att han ska sätta sig vid positionen och att han "ger" den till mig?

Kan bocken vara för tung? Jag tror jag har den största bocken som finns, ska jag köpa in en mindre storleken?

[Ebfotograf]
0

putt

[Malin3033]
0

När jag lärde in läggandet under gång så började jag med att få in fasta, supersnabba lägganden, innan jag började med momentet. Det är viktigt att hunden får självförtroende och framförallt ska den vara stensäker på vad som förväntas av den, av självförtroende och säkerhet ökar farten!

Jag lekte med en kampleksak, fick igång henne, så fort jag tog ifrån henne den sa jag "ligg". Såhär jobbade jag tills jag hade det läggande jag önskade. Efter det så började jag med själva momentet

tsset
0

Som Malin säger, dela upp det! Först snabba lägganden från stillastående, sen under gång. Dela upp det i mindre delar så har du större chans att lyckas med helheten sen. Ett tips till är att träna läggande under rörelse, utan att gå fot. Så slipper du förstöra fotgåendet. Tänk på belöningen, är det värt att jobba för? Tänk på vad du belönar, vad har du för kriterie/krav detta pass? Tänk på sinnesstämningen, är ni på g eller är det sovtempo?

Samma sak med apporten, begär inte allt när allt inte sitter! Avlämnandet tränas för sig, hämta och springa tillbaka tränas för sig. Fundera på vad du arbetar med och vill belöna. För att hålla apporten krävs ett visst föremålsintresse, hunden måste vilja hålla i "den där saken". Se därför till att det är värt att titta på den, lukta på den, ha den i munnen och hålla i den. Att hunden springer in till dig med apportbocken är underbart och det ska den ha beröm för! Det är allt du bör kräva av den tills avlämningen sitter. Först när delarna sitter är det dags att pussla ihop dem.

Yessica
0

Det där med apporten känner jag igen! Sting vägrade ta apporten vid sättande. Hon ställde sig upp och släppte så fort hon fick den. Jag började träna då att bara ta och sen ge tillbaka direkt. Alltså bara så hon höll den en millisekund och massa belöning! Sen öka tiden och så.

Sen har jag tränat hämtandet för sig. Hon släppte den också halvvägs. Men sen så har jag belönat mer och peppat och sen tagit den innan hon hinner släppa. Så har vi tränat vidare så. Ingen ingång än eftersom man måste lära att kommer du hela vägen till mig blir det massa belöning. Sen öka kravet att jag ska kunna stå kvar och hon kommer till mig.

Jag har börjat träna att hon får apporten stående och sen ska sätta sig med den i munnen. Det är jättekrångligt enligt henne. Men då tränar jag sättandet separat och så småning om ska vi nog få till ingången också. Glad 

Det är mycket träning, KORTA pass och avsluta när det går bra, även om det kanske går bra efter första gången, har jag lärt mig av Sting. För gång två kanske inte går lika bra och sen blir det bara sämre och mer irriterad. Flört Och såklart en belöning värd att jobba för!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi