snabbt läggande
hejhej ska försöka börja tävla lydnad och skulle behöva lite hjälp med ett snabbt läggande under gång! vi har ju tränat lite smått i ett år men nu när jag tänkte börja tävla vill jag att det ska gå lite snabbare!! några tips??
jag skulle också behöva några tips om hur jag ska få han att ta apportbocken :)
Kan han göra snabba lägganden från stillastående? Annars, börja där. Det finns mängder av möjliga sätt att få till ett snabbt läggande under gång. Vad som fungerar bäst beror helt på förare och hund. Vill jag ha något snabbare/snabbt brukar jag föredra att ha hunden lite "uppe i varv", redo för aktivitet, och en aktiv belöning som triggar för mer aktivitet. Men det är jag det :) Viktigt är att ha klara oh tydliga kriterier, "just det här vill jag ha/försöka få fram under detta träningspass". Börja förslagsvis med läggande från stillastående, det är lite lättare att starta med.
Apportbocken är ju samma sak där. Tydliga små steg, gör det lätt. Har han något intresse för den? Annars, börja med den biten.
Föreslår också att du googlar på ämnet, finns miljontals liknande frågor som för det mesta har fått ett antal svar och förslag på lösning. Leta igenom och testa! :)

okej:)
#0 jag skrev hur jag har tränat i tråden "läggande och apportbock" :)