Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 1253 ggr
[lisalll]
0

Tränings tips!

Ja vill inte ha min hund radiostyrd av godis utan vill börja träna och berömma med leksaker m.m.

Så söker tränings tips hur ja ska hantera min hund som bara vill vill vill vill…. ha pinnen oo hoppar osv..

[Malin3033]
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar.. du säger att du vill inte ha en radiostyrd hund av godis, sedan skriver du "vill vill vill ha pinnen". Förklara lite mera ingående det beteende du inte tycker om, och hur du vill ha det istället så ska jag göra ett försök att skriva ner lite träningstips :)

[lisalll]
0

Okej ja skrev  texten ganska otydligt insåg ja nu!

Han hoppar upp till pinnen bara vägrar göra som ja säger när vi är ute och leker med pinnar och kommer inte tbx med dem..

så det blir så svårt att vara ute och öva och då behöver ja lite tränings tips på hur ja ska hantera honom så han gör lite mer som ja säger när ja tex håller en leksak i handen.

Han är jätte duktig när vi är inne han kan jätte mycket inne men då har ja godis ev leksak. Men när man kommer ut så vill han bara ha pinnen och leta efter spår efter andra djur så han är inte jätte intreserad av mig.

Så behöver lite träningstips och berätta lite hur ni tränar osv :)

(hunden är 9månader)

[Malin3033]
0

Det låter som om ni behöver skapa en god kontakt mellan er, han tycker uppenbarligen att det är roligare att leka med sig själv än att leka med dig.
Men det kan även finnas en annan faktor och det är att pinnleken gör att han går upp i stress så att han tappar fokus och han blir låst och vet därmed inte vad han ska göra. Utan springer bara runt.

Jag skulle avbryta pinnleken, om det är så att han blir stressad av den. Byt det till en kamplek med en kamptrasa där ni kan leka tillsammans.

Vad är det för ras?

Ang. kontakten så kan jag tips dig om att läsa boken kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt, där finns det massor med bra tips på hur man får en bra kontakt med sin hund.

Hunden ska vilja vara Med dig. Det finns inga genvägar för att få hunden till det. Det är bara att börja träna, nu. Genast. Hunden har redan blivit 9 månader och förmodligen kan det även vara könsmognad som spökar.

Lycka till!

[lisalll]
0

Tack han är en engelsk springer spanel och väldigt intreserad av allt som rör sig :)

Tack för tipsen :)

[Malin3033]
0

#4 har du haft han sedan han var valp eller är det en omplacering? Hur agerar du i de situationer som han börjar nosa runt och sluta bry sig om dig?
Hur har ni tränat innan?

Det var så lite så :)

[lisalll]
0

Ja har haft den sedan denm var 4månader.

Ja försöker va ännu roligare och tjoohar oo skuttar runt :) det brukar hjälpa ibland

[Malin3033]
0

#6 okej. Då är det förmodligen lite i kontakten som det spricker. Läs boken och kika runt efter träningstips på kontakt på internet! Är det något konkret övning eller liknande du vill ha hjälp med så hojta till i tråden :)

[lisalll]
0

okej tack så mycket Skrattande