Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketttävlingar
Läst 2414 ggr
[Empisen]
0

Planer för 2010!

Är lite nyfiken på vad ni har för planer detta år, i tävlingsväg då..

Det enda jag har planerat in är utställningen den 17 April i Eskilstuna, endast för jack russell terriers, jag ska då ställa ut Hugo. Glad

Så, vad har ni planerat in? Skrattande

[Jemla]
0

För Robin blir det några utställningar from maj, ev några tidigare om han åker med uppfödaren. Hade tänkt gå anlagsprov i viltspår i vår, men har inte kunnat gå ett enda träningsspår med honom pga all snöObestämd så det ser ut som att det får vänta lite, kanske blir i sommar/höst…

Med Felix blir det några lydnadsprov i april och i maj är det agility varje helg. Blir en del agility i sommar också med honom. Glad

[Empisen]
0

#1 Okej, låter kul Skrattande

Tråkigt det där med snön bara.. Själv är jag väldigt trött på den nu, vill ha vår!!

[Jemla]
0

#2 Samma här, det kommer ju bara mer hela tiden!! Förvånad Man får väl vara glad om den smälter bort tills i maj… Flört Och halleluja vad tid det lär ta för alla planer att torka upp när snön väl smälter!

[Empisen]
0

#3 Åh, jadu.. Det kommer väl vara plaskblött tills nästa vinter… Då fryser det på och så blir det en ny istid… Obestämd

Catnap
0

Jag har en goldenvalp på snart 8 månader. Med honom planerar jag och sambon att;

-Anlagsprov i viltspår
-Ta hem titeln SEVCH
-Starta på en LK 1, bara som övningstillfälle och för att minska nervositeten hos mig inför kommande tävlingar.
-Komma igång med freestyleträningen på allvar

Den äldre hunden på 5 år;

-Starta på inofficiell agility tävling
-Gå något norskt viltpår, blir nog inte NOVCH i år Tungan ute
-Starta LK 1
-Starta på något svenskt viltspårsprov för skojs skull då championatet är avklarat förra sommaren.

Förhoppningsvis är det genomförbart Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Empisen]
0

#5 Spännande! Lycka till! Skrattande

tsset
0

Hittills har vi bara planerat in och spikat agilitykursen som börjar i slutet av mars, lite beroende på när snön behagar försvinna. Dock känns det lite osäkert nu om det blir någon kurs för oss, kennelhostan har inte släppt än (vet har kollat, det är "bara" hosta)och det är "bara" fyra veckor tills kursstart… och man vill ju vara hostfri ett par veckor innan…vilket nog klubben vill också(hålelr på att kolla upp).

Sen är det planerat i tankarna att vi ska
- delta på lydnadsgruppens träningskvällar så vi kan..
- tävla i lydnaden, gärna mer än en gång.
- tävla i agilityn, OM det nu blir kurs och allt…
- anlagsprovet för viltspåret ska också göras, kanske hinner vi med ett championat vilket vore guld.

… sen är nog C's karriär som tävlingshund över. Tyvärr, men då han inte får följa med matte så är det så det måste bli. Och jag planerar inte att bo hemma till hösten så… det får bli en egen skit till hösten istället, en ny blivande stjärna :)

Yessica
0

Sting ska i första hand nu få blir frisk i sin rygg och så. Hinner vi tävla något i år hoppas jag på FSD1, Lp1 och uppflytt till agility+hoppklass 3. Men som sagt. Först ska hon bli frisk så får vi se vad det är för tid kvar på året.

Pippi ska jag försöka lägga ner mer tid på och träna upp agilityn så vi kan plocka någon pinne i agility+hoppklass 1. Sen hoppas jag att vi kan ta oss ut på lydnadsplanen under året och få minst ett 1a pris. Men då måste man också träna. Haha! Vi hade också som mål att ta oss i mål utan disk, då alltså på agilitytävling, och det har vi faktiskt lyckats med redan, så jag utvecklade det till att plocka pinnar istället. Stort steg då det var massa fel vi kom i mål med. Flört

Jag och Pippi ska gå en bruksarbeteskurs under våren och i juni ska vi på vallningsläger över en helg tillsammans med briardklubben. Sting är anmäld till en treibball-kurs, får se hur hon är om vi kan vara med på kursen som planerat. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Likeabug
0

jag såg nyss att det skulle vara blandis utställning i åstorp, juni. Detta blir nog något att planera in:) Lite tveksam då jag aldrig ställt ut innan, men man måste väll börja någonstans! HAHA! :D

[Malin3033]
0

Oj, jag tror inte jag har en ledig stund under året. När jag inte tävlar kommer jag att jobba, och på vardagarna är det skola.

Jag och Ronja ska tävla i framförallt Agility, där jag hoppas på uppflytt till AG3 och Hopp3. VI ska gå kurs för Annika Aller under kristihimmelsfärd så då hoppas jag att hon ger oss en skjuts på vägen :)

I lydnadsväg så kommer en inhyrd instruktör till klubben, så den tänkte jag gå på. Förhoppningsvis börjar vi tävla igen och målet är minst ett första pris.

Men den som lever får se. =))

[Ebfotograf]
0

Det blir först och främst mycket träning i Agility, Freestyle och Rallylydnad. Sen så hoppas jag att vi är redo att tävla i Agility någon gång i år.

Annars så är en Blandrasutställning planerad i Orust i år också.

TinaH
0

BOY

Min Gamle instruktör tycker att jag ska ha målsättnin att starta i 3an… Men det kan han ligga under palmen dit han har flyttat och drömma om….
Han säger "han kan 2an med!"
Nog mitt lilla självförtroende som inte är som det ska….Skäms

Jag har sagt det att jag ska ha LP1 innan löven faller.
Han tycker att jag kommer tjata sönder lilla Boy, men det beror, är han duktig så klarar vi kanske LP1 på max 4 starter.
Så kanske vi kan "smaka" på 2an.Oskyldig

Så ska jag börja träna agility med Boy med, men det är bara för kul skoj och för att få "morot" till lydnaden.

**TYSON
**Har fundering på att starta i RallyLydnad med den herren.
Han kan vara duktig och lystrig….när han vill…*Skrattar*
Inte för att jag tror på några lysande resultat för vi har inte tränat Rally på 2 år. *Flinar*

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[chouwa]
0

Eftersom att min Salsa fått diagnosen diskbråck och vi fortfarande kämpar på med det så blir det ingen tävling för min flicka.
Dock hoppas jag på att hon snart skall må bättre så att vi kan gå anlagsprov i Juni :-)
Och i augusti kommer förhoppningsvis nytillskottet så då blir det full valpträning!

Catnap
0

Vad tråkigt hoppas att hon känner sig bättre snart. Är inte så kunnig inom diskbråck, är det mycket sjukgymnastik som krävs?

Vad bli det för valp då? :)

Jag har iof en 8 månders valp hemma men är lika valpsjuk för det ;)

//Angelica

[chouwa]
0

Tack för de orden!
Som det är nu är hon fortfarande för dålig för att rehabiliteras.
Hon började äta rimadyl för några veckor sedan och blev helt fruktansvärt dålig av det. Vi fick avsluta behandlingen och vi fick sedan vänta två veckor innan hon var återställd efter rimadylreaktionen. För ca 10 dagar sedan började vi med metacam istället och det har inte varit någon större reaktion på det. Nu väntar vi på återbesöket och omröntgen för att se om det blivit bättre.
Därefter får vi se om vi skall fortsätta med metacamet och jag kommer då även försöka med massage och akupunktur eller om det får bli operation. Så det är tuffa tider just nu för både mig och henne. Aldrig har jag haft en hund med den energin och hon blir väldigt ledsen över att behöva vara såhär passiv.

Det blir en Australian Shepherd.
Ser verkligen fram mot detta med lite nervositet då det är min första vallare :-)

Jag tror att man är en valpperson eller inte.
Jag som har flera valpkurser varje termin får Aldrig nog av dem i alla fall ;-)

Catnap
0

Tråkigt att hon blev dålig av rimadylen Rynkar på näsan
Hur yttrade det sig egentligen?

Jag har nämligen en 8 månaders valp som just nu står på Rimadyl, och han har blivit dålig i magen ssiat dagarna, men jag vet inte om det är rimadylen (som han nu ätit i snart en månad) eller om det är från seraquin tillskottet. Jag hoppas att det inte är Rimadylen för han ska äta det tills vi har träffat en ortopet om två veckor. Då hoppas jag på lugnande besked. Men förmodligen så blir det Rimadyl även efter det, kanske även ett ingrepp.

//Angelica

[chouwa]
0

16: Det började med att hon blev dålig i magen.
Sedan blev magen värre och värre och tillslut sprutade det bokstavligen ur henne och sista dagen kom det även blod.
De två sista dagarna hon tå det tappade hon matlusten och sista dagen kräktes hon.

Jag tycker du skall ringa och höra med din vet med tanke på vilka starka bieffekter rimadylen har. När jag pratade med min vet när hon beslutade att vi skulle stoppa medicineringen med rimadyl sa hon att det har blivit jätte vanligt att hundar reagerar på rimadylen det senaste året. De har inte en aning om varför då det inte varit så stora reaktioner tidigare.

Catnap
0

Ja jag ska nog ta och ringa upp veterinären, vi har tagit bort seraquinet men jag vet inte om det har blivit bättre faktiskt. Måste höra om jag får byta till någon annan medicin med samma effekter som Rimdylen.

//Angelica

[chouwa]
0

Alltid bäst att prata med veterinären.
Metacam är det vanligast att de byter till, tror den ligger närmast rimadylen. Vad är det för "fel" på din lilla?

Catnap
0

Vad som är fel vet vi inte ännu. Han har varit halt i tre omgångar, men bara lite och aldrig visat så mycket smärta utan pigg och glad som  vanligt. Första gången väntade vi ut hältan utan att besöka vet.

Andra gången besökte vi vet och hon klämde och konstaterade benhinneinflamation i alla benen och han fick en behandling med vetrimoxin. Hältar försvann.

Ett ta eftre vi lutar kursen, några veckor, så halatde han igen och vi satte in vetrimoxin för att unvika benpålagringar och vi gjorde en röntgen som visadesmå att höger armbåge såg lite annorlunda ut än vänster. Det var som en suddig yta på armbågen. Veterinären har inte kunnat säga vad det är om det är ostechondros (tycker att det påminner om det och uppstod först vid 4-5 månader vilket är vanligt för OCD).

Nu ska vi om mindre än 11 dagar åka 60 mil till en duktig ortoped för att få en diagnos och eventuellt operara om det behövs. Så felet hittar vi inte idag, men något är fel på ena armbågen.

//Angelica