Fotposition & tävlingslydnad för valp
I augusti kommer förhoppningsvis mitt lilla tillskott.
Tanken är att vi skall gå in hårt för lydnaden och förhoppningsvis komma någon vart där.
Jag är ganska ny i tävlingslydnadstänket och tänkte därför be om lite råd från er mer erfarna.
Hur börjar ni träna fotpositionen?
Berätta gärna så utförligt som möjligt.
Finns det någon riktigt bra tränare i tävlingslydnad som har kurser i tävlingslydnad för valpar?
Jag har kikat lite på Eva Bodfälts utbud och hon har en kurs som hon kallar för Sikta mot stjärnorna. Denna kurs är dock på enbart 4 dagar.
Detta var det jag främst undrade över men jag är jätte intresserad av att få höra hur ni har börjat fila på tävlingslydnaden med era valpar på ett roligt och inte för krävande sätt.
Tack på förhand!

Valpen jag har nu är första hunden som jag börjat träna tävlingslydnad med. Innan jag fick hem honom läste jag boken "Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund" Den tycker jag var jättebra!
Jag tränade mycket mycket kontakt och lekte massor med valpen. Så småningom började jag även leka fram moment och det ganska tidigt. Det som valpen lär sig allra först brukar vara det som den gärna faller tillbaka på och testar i andra situationer. Jag belönade därför när valpen gick vid min vänstra sida. All lek och allt godis belönade jag på min vänstra sida.
På så sätt så började valpen automatiskt söka upp min vänstra sida under promenaderna, men jag brydde mig inte så mycket om om han var i helt rätt position.
Jag började klossträning när valpen var runt 10 veckor. På så sätt började han förstå hur han skulle komma runt när han ska till sidan, och hur han ska förhålla sig då jag gör vänstersvängar.
Hemma brukade jag även separat sätta hunden och gå och ställa mig i rätt position och belöna all ögonkontakt jag fick från hunden.
Slutligen att han skulle hålla ögonkontakten några sekunder längre och längre för att få belöningen.
Tillslut så började valpen förknippa att sitta vid min sida och titta upp som någon roligt och lönsamt. Då började jag sätta hunden och kalla in "hit" då jag stod framför valpen. Då hjälpte jag valpen med armen och styrde så att han hamnade helt rätt och kommenderade då sitt.
Jag belönade vid hundens vänstra sida av huvudet för att han annars ville hamna snett. Sedan gick jag och ställde mig framför hunden och kallade in och hjälpte hunden. Vid de tre första träningspassen styrde jag hunden så han hamnade rätt.
Sedan minskade jag handhjälpen ganska mycket och bara rörde lite lätt på handen och stannade den så att valpen hamnade rätt. Effter två pass med sån träning tycket jag att valpen förstod vad jag ville.
Då tog jag bort handhjälpen helt och bara kallade in, hamnade han rätt fick han godis, annars så gick jag ur tävlingsposition och bara avbröt och försökte en stund senare.
Om hunden misslyckas flera gånger så har den inte förstått helt. Då måste man gå tillbaka och hjälpa den med dubbelkomandon. (såvida du inte shejpar allt i din träning)
Träna alla små delar av ett moment separat. Jag tränade komma in i position separat med fot gående. Fotgåendet påbörjade jag bara då hunden visst vilken position den skulle hålla. Då rörde jag mig ett steg framåt och kollade om valpen förstod att den skulle följa med. Sedan utökade jag det smått. Hellre korta sträckor och att valpen inte faller ur position.
Innan jag började fotgående villa jag gärna att valpen skulle klara 30 sekunder oavbruten ögonkontakt.
Nu skrev jag långt och säkert rörigt, fråga om något var otydligt 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Tack för ditt långa och engagerade svar.
Tyckte inte alls att det var rörigt. Jag kanske skulle be dig skriva beskrivningar som jag kan använda på mina kurser, haha ;-)
Det du beskriver är ju mycket de grundläggande sakerna som man i "min värld" gör med varje valp.
Klossträningen var någonting som jag försökte med då jag tränade mycket lydnad med min tik men någonstans blev det bara fel, jag tror vi tröttnade båda två när saker inte ville våran väg och vi hittade istället andra sätt för att träna positionsträning.
Vill du får du jätte gärna ge mig en bra steg-för-steg beskrivning för hur du tränar klossträningen! :-)
JÄTTE BRA det du skrev om att belöna på väntra sidan om hundens huvud. Trots att jag är så fokuserad på belöningsteknik är detta någonting jag faktiskt inte tänkt på. Det tackar jag för!

Jag utgick ifrån den här när jag klosstränade.
http://hundbiten.bloggagratis.se/2007/07/10/198820-bakdelskontroll-pa-kloss-skiss/
Att valpen skulle stå framför mig och rör sig när jag stod mitt emot och rörde mig. Slutligen så skulle han gå in till sidan självmant för att få belöningen. Jag visade honom ingenting vad jag ville vid själva klossträningen utan han fick själv testa sig fram och då fick han belöning. På så sätt blev han väldigt intresserad av klossen och höll bra tempo och aktivitet.
Jag tränade ändå ingångar med klossen separat med ingångar med hantecken, det funkade bästa för oss. Klossen använde jag mer för bakdelskotroll än för själva ingångarna i lydnaden. Det funkade för oss. Jag ville inte nöta klossen för länge utan mer för att få till vänstersvängarna. Dessutom höll han inte lika bra tempo vid klossträning och jag vill ha ha ett högt tempo och det fick jag när jag plockade bort klossen, men däremot hade han fått bättre bakdelskontroll.
Vilken del av landet bor du i? De här kurserna tror jag är superbra
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus