Freestyla program
Jag har ideé torka och är dålig på att skriva lättare program. Så om någon har lust att kanske skriva upp hur era enklare program ser ut, är det nåt moment som vi inte kan spelar det ingen roll för då har vi nåt att träna på samtidigt ;)

Det är jättesvårt att göra ett program till någon man inte vet vem det är. För hundens tempo spelar stor roll.
Jag väljer alltid låt först, och sen sitter jag och klurar på vad vi kan göra till låten. Skriver ner tidsintervaller där vi gör en viss grej i låten, så man får ett program med tider liksom.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#1 tempot spelar ingen roll, det e bara program som vi kan träna å köra för att han tycker att det är så super kul, vi ska inte tävla eller så ;)
Vi använder oss inte av musik heller ;P
#2 men då kan du väl "bara" sätta ihop trixen som han kan så blir det ju ett program? Titta på andra freestyleekipage och få lite inspiration?
#3 försökt titta på anda men dem enda jag lyckats hitta är typ SM-ekipage.
Jag e dålig på det där sätta ihop haha XD
#4 Spelar väl ingen roll om det är "SM-ekipage" eller inte, det handlar ju om inspiration. Deras "snurra" är inte svårare än min hund snurra.
#5 ja men tricken är mer än en snurr och slalom och sånt, dom har ganska svåra trix, och vi är inte riktigt på den nivån liksom…
#6 Jag är inte så insatt i hur man ska göra freestyleprogram. Jag har tävlat en gång men då hade jag ingen aning om hur man gjorde - så jag & Linus gick in på Hund-06, såg glada ut, improviserade och fick uppflyttningspoäng.
(Nu har jag fått lära mig i plugget hur man gör musikanalys och sätter ihop ett gympapass så kanske skulle testa igen…)
Men välj en bra låt och sätt ihop det ni kan, t.ex (snabbt improviserat): 
* "8 st" slalom mellan benen
* 4 st vacker tass
* 1 st rulla
* 2 st snurra
* 4 st hopp över ben
* spring i en ring
* 4 st slalom mellan benen
* "död hund"
Fast byt ut det ni inte kan, ändra ordning och antal, lägg till sånt ni kan, lyssna så att det passar till musiken - prova & ändra! 
#7 okey tack ;D
Jag börjar med att skriva ner alla tricks han kan i två spalter dvs. en "stilla"-spalt och en "rörelse"-spalt.
Ex. i "rörelse"-spalten skriver jag in 'backa' och 'slalom' och i "stilla"-spalten skriver jag in 'sitt fint' och 'död'.
Sedan börjar jag klistra och klippa, knepa och knåpa.
Det kan även vara bra att ha en spalt för oinlärda trick som man vill ha med.
Lycka till.

Jag gör så att jag sätter mig och lysnar på låten. Skriver upp takterna och lite var de är ref/vers. Sen sätter jag ut triken och tänker så att allt flyrt ofta har jag komigt fram till nånga kombinska skoner innan i trängien som jag tycker funkar bra.
Tänkt på:
Vargera förflyyningar
Tembo
höjd nevå på dig själv
Låt sen fantasin flöda!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se