Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: träninginlärning
Läst 2108 ggr
tsset
0

Vad tränar ni just nu?

Som rubriken säger; vad tränar ni just nu?

Kan vara kul att veta vad andra håller på med hemma i stugorna och kanske få lite inspiration av andra när ens egen inspiration tryter Flört

tsset
0

Just nu tränar vi ställande under gång.

har varit vårt hittills, men med hjälp av bollkastning på riktigt och låtsas har det nu släppt lite Glad

[Malin3033]
0

Vi tränar förväntan och kontaktfält (vilket ofta blir bara på lock hemma, vi kommer inte så ofta ut till klubben i all denna snö)

Cerrolyn
0

Alla moment i lydnads eliten och i lägreklass spår.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#3 Något specifikt moment just idag? :)

giffan
0

Chester och jag ska börja med att gå på agility kurs.. så vi har tränat lite slalom här hemma. tack vare en jätte bra artikel så fungerar det rätt bra tror jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Yessica
0

Ärligt talat gör vi nästan ingenting här hemma. Vi har tagit oss en välförtjänt vila Glad Men ska komma igång nu igen. Då blir det platsliggning för Pippis del och så dom andra momenten i 1an, och agilityträning.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Jemla]
0

Med Felix tränar jag inte så mycket hemma just nu, blir mest agility för tillfället när vi är iväg.

Med Robin tränar jag sitt, ligg, kontakt och nej just nu, samt andra saker som hör till vardagslydnaden. Glad

tsset
0

Ikväll blev det gripa apport, otroligt nog så har vi aldrig tränat in att plocka och hålla en apport ifrån handen utan bara hämtat liggande apporter ute på fältet…men med lite köttbitar blev det ett strålande resultat! Gripa funkar utmärkt och nu är nästa steg att hålla kvar…vara stilla…länge…usch…

#6 Det där med vila är jag dålig på!Skäms Skulle nog inte fixa en dag utan att träna något litet (om möjlighten finns, att jag inte är sjuk eller bortrest eller så), men nog skulle det behövas. Lyckas alltid klämma in något litet om så bara finslipning av vacker tass, eller ligg med "slå-på-kastrull"-störning… är lite småkär i själva lärandet antar jag Flört

Mistle
0

Just nu kör vi mest på diverse konstiga trick. Det senaste som vi håller på att fiffla med är att ställa typ burkar i andra burkar. Åh, jag kommer inte på vad de heter, sånna där som barn leker med som är i flera olika storlekar som står i varandra, någon som förstår?  :).
Det försöker vi få in i alla fall, det går väl sakta men säkert framåt.. :).

Måste köra igång med lydnaden snart igen, var alldeles för länge sedan..

tsset
0

Idag blev det fortsatt apportträning, men vi gör om hela planen. Fick nya tankar inatt och nu satsar vi på dragkamp om det mesta och jobbar oss därifrån. Måste få till mer kraft i att hålla kvar, bära går utmärkt men att hålla i en längre tid…

#9 Åh, vilken härlig utmaning! De där är ju svårt även för oss tvåbenta ;)

[Empisen]
0

Just nu tränar jag kommandot "stå" med Hugo, det går ganska bra Glad
Imorgon ska jag träna att han ska gå fint bredvid mig Flört

Xondah
0

Idag har jag tränat platsliggning och inkallning med valpen. Sitter riktigt bra. :)

Upplet med min äldre kille.

[Jemla]
0

Idag har det blivit två träningspass. Felix har fått träna apportering, ingångar, ställande och att balansera på bakbenen. Han har inte så jättebra balans, men på nyårsafton när han fick smaka fläskfilé gick det minsann betydligt bättre så handlar nog bara om att motivera honom lite bättre där. Flört

För Robin blev det ligg och en början till apportering, kom så långt att han förstod att han skulle nosa på den och två gånger provade han även att öppna gapet över den. Glad

India
0

#13 Det där att balansera på bakbenen, i vilken klass kommer det?Flört

Med India tränar jag att gripa och hålla fast apporten, ingångar och nossduttar. Nej, jag vet, vi skulle inte hålla på med tävlingslydnad men det är ju så kul..

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara jag kommer tillbaka till skolan och till min kompis så ska vi börja med lydnad på Leia på riktigt. =) så blir det att komma ut och tävla i klass 1 inom snarast =)

annars klickar vi väldigt mkt just nu, har tränat en hel del bakdelskontroll =)

tsset
0

#14 Haha! Känner igen det där, mina ord för ett år sen! ;)

Idag har vi fått till tre pass med dragkamp, jag tror ju att apporteringen blir bättre om vi börjar i denna ände… den som lever får se!

Första passet på samma föremål och samma krav, andra på samma föremål men högre krav på drag och några omtag från mitt håll. Tredje på nytt föremål, bara "enkla" drag utan några omtag från mig. Verkar lovande hittills!

[Malin3033]
0

Vi fortsätter med locket.. vill att Ronja ska bli mera fastklistrad där till släppkommandot. Hon har en tendens att lämna locket så fort jag rör mig. Tips?

tsset
0

#17 Dina rörelser är störningen hon inte fixar än, kanske har du bara rört på dig varje gång du avslutat/belönat(något man sällan tänker på..)? Då förknippas ju dina rörelser med att det är slut… nya kravet blir alltså att stå kvar trots dina rörelser. Antar att du har en ganska lång tid nu? Begär bara någon sekund, tiden kan du öka sen. Rör dig ytterst lite i början, kanske bara vifta med handen, beröm. Öka kraven/störningarna.

Ett annat tips är att stoja omkring ordentligt som belöning, jag har fått känslan att min hund fryser fast bättre och lägger mer vikt på att vara stilla om belöningen blir att få explodera vid släppet sen.

tsset
0

Plockar upp ställande under gång idag igen, med vikt på ställandet. Försöker få till rejäla stopp och inte bara stannanden om ni förstår hur jag tänker… alltså istället för att bara stanna upp så ska tassarna i marken och tvärnita.

[Jemla]
0

#14 I den avancerade lydnadsklassen, aldrig hört talas om momentet "stå på bakbenen i 2 minuter" där föraren är på 25 meters avstånd? Cool

Haha nejdå, jag orkar inte alltid träna något seriöst med Felix, så vi roar oss med lite annat ibland… Jag fick bakläxa av min kompis när Felix var 3 år och jag inte hade lärt honom vacker tass (allmänbildning för hundar påstod hon), så nu blir det till att träna lite cirkuskonster också. Och vem vet, det kanske blir start i freestyle nån gång. Tungan ute

Nikkis
0

Det vi tränar på -förutom finslipning av momenten vi redan har - är Framförgående, Appellklassens hopp över hinder dvs hopp-sitt-hopp samt budföring.

TinaH
0

# 21

Framförgående och Budföring är kul! Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Jag tränar LK 1 momenten.

Snart Mars…första off för i år ….Huvva….Skäms

Mvh TinaH

tsset
0

Igår/inatt blev det störningsträning med hjälp av valp! Otroligt bra träning att gå igenom de moment som sitter med en nyfiken valp som springer runt. Under platsen, där jag kräver haka i marken, klättrade hon över huvudet på honom och gick sen och luktade under svansen, rotade bland kulorna och hoppa sedan över ryggen. Självklart såg vi till att leka framför nosen på honom också. DET var träning det!

Det är något jag aldrig lär mig - skithunden gör alltid bättre ifrån sig när vi tränar med andra hundar än när vi är ensamma… Jag får aldrig in det i huvudet, det ska ju inte vara så!

Och ja, självklart försökte jag kidnappa valpen men jag blev avslöjad Flört

tsset
0

#23 Det är långt dit! Och det kommer att gå så bra så :)

Cerrolyn
0

Jag tar inte bara ett moment i taget utan jag kan ta 3-4 olika moment per gång men då oftast små delar av det. Den senaste tiden har ff stått i fokus.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 26

FF = Framförgående eller Fria Följet? Oskyldig

Mvh TinaH

Mistle
0

Nu har jag hittat tävlingar i april som jag är lite sugen på, så nu gäller det väl att sätta igång på riktigt igen haha.

De senaste dagarna har vi i alla fall fortsatt att pyssla med burkarna och idag har det skett en hel del framsteg, mängden av gångerna har hon i alla fall koncentrerat sig och inte bara tyckt att det har varit skitkul att slänga runt burken över hela rummet..*s*. Så jag är mer än nöjd just nu!
Igår märkte jag också att köttfärslimpa är för tillfället tydligen det bästa hon vet, i princip. Det är som att ge en människa redbull, och hon är ju inte precis ospeedad i vanliga fall haha.. Flört Skrattande.

TinaH
0

Ingen som ska tävla i Skåne regionen i sommar?

Mvh TinaH

tsset
0

Idag sitter ställande under gång, hurra! Så även kommandot, testade mig på läggande under gång trots att vi aldrig gjort en sådan (läggande från sidan har vi däremot gjort massor av)… så jag böt ut mitt "bom" mot "poff" och han la sig istället för att stå! Skrattande Körde läggande ett par gånger, och sedan ett plötsligt ställande… sitter fortfarande! YES!! Skrattande Känns SUPER att ha fått fasta på båda kommandona och att han inte mixar ihop dem.

Sååå… tävling i sommar - a b s o l u t! Gripa apporten och platsen med lite andra hundar kvar bara, men det är snabbt fixat Flört

TinaH
0

# 30

Kul när det går bra!Skrattande

Men säger du "bom" och "poff"?
Använder du täcken?
Stannar du till när han ska lägga sig /ställa sig?
(medvetet eller o medvetet)

Det var ingen kritik, utan bara lite "upplysning och tips" på vägen Flört
Jag har själv gjort, och gör ibland samma saker….*morr*

Mvh TinaH

tsset
0

#31 Det är riktigt kul! Och vägledning från de som redan gjort det här uppskattas Glad

Jag säger "bom" och "poff", de vanliga kommandoorden har slitits ut av övriga familjemedlemmar så de var bara att glömma dem direkt… minns jag rätt kan man väl använda vilka ord man vill, även om "ligg" och "stå" är önskvärt?

Använder inga tecken alls och har verkligen tänkt på att inte sakta av eller stanna till eller göra någon annan konstighet, även om det var svårt till en början Flört

TinaH
0

# 32

Jag slänger in citat direkt från regelboken

4. Läggande Koeff 2 Maxpoäng 20

**

Kommando: "Fot" - "Ligg" eller handtecken - "Sitt"

Utförande:

**Momentet inleds med fritt följ. På kommando eller handtecken skall hunden snabbt lägga

sig. Platsläggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m,

gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

Bedömning: 

Momentet börjar i och med den inledande förflyttningen och är slut då hunden intagit

utgångsställning.

Lydnadsprov Klass 1

16

Hund som lägger sig före kommando underkänns. Sätter eller ställer sig hunden innan

föraren återvänt, kan den inte ges högre betyg än 5. Hund som lämnat sin plats 3 gånger

hundens kroppslängd innan föraren återvänt underkänns. Om hunden inte lägger sig och

detta upptäcks av föraren efter några stegs förflyttning, skall hunden underkännas även om

föraren genom förnyat kommando lyckas förmå den att inta liggande ställning.

6. Ställande Koeff 3 Maxpoäng 30

**

Kommando: "Fot" - "Stå" eller handtecken - "Sitt"

Utförande:

**Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt ställa sig. Stående utförs

under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och

återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

Bedömning: 

Momentet börjar i och med den inledande förflyttningen och slutar då föraren återvänt

och hunden intagit utgångsställning.

Hund som stannar före kommando underkänns. Hund, som först lägger eller sätter sig,

och därefter intar stående ställning på nytt kommando av föraren, underkänns. Hund som

lägger eller sätter sig sedan den först stannat i stående kan inte ges högre betyg än 5.

För godkännande krävs att hunden stannar inom ett avstånd av 2 gånger sin egen längd

efter förarens kommando.

Mvh TinaH

tsset
0

#33 Yes, och då är väl orden önskvärda men annat tillåtet? Ska se om jag hittar… jo, här:

"14. Kommandoord/ Handtecken mm.

I dessa regler angivna kommandoord är önskvärda.

Tävlande skall i förväg anmäla till domaren om handtecken kommer att användas. Handtecken får endast användas i moment där så anges. Använder föraren handtecken så får detta i princip inte utsträckas längre i tiden än ett muntligt kommando, dvs ett för långt kvarhållande av handtecknet påverkar betyget i negativ riktning."

TinaH
0

# 34

med komando ord menar dem "stå" "sitt" "ligg" etc….

Mvh TinaH

tsset
0

#35 Yes, och dem är alltså önskvärda men inga måsten?

TinaH
0

# 36

Det står i reglernas första rader

**Ställande
**Kommando: "Fot" - "Stå" eller handtecken - "Sitt"

Läggande

Kommando: "Fot" - "Ligg" eller handtecken - "Sitt"

Mvh TinaH

tsset
0

#37 Yes, och dem är alltså önskvärda men inga måsten och därför funkar mina ljud utmärkt.

Yessica
0

#38 Precis så som jag också förstår det. Glad

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

38# Jag har också förståt det så.
Jag vet många som andvänder Heal istället för fot och stanna istället för stå ( jag är en av dom )

Yessica
0

#40 Jag säger också stanna i stället för stå. På platsliggning säger jag (och många andra) ligg när man lägger ner hunden istället för plats och sen ligg kvar.

Ha en bra dag!

TinaH
0

jag tror att om man äger stanna eller stå, så har inte det någon betydlese, men säger man "ketchup och senap" eller "bom & pofff", som är helt avviknade, är det för stor skillnad.

Mvh TinaH

tsset
0

#42 Varför skulle det vara det? Det är ju bara ord, som för hunden inte betyder någontiing alls förrän de kopplas till en betydelse. Det står ju ingenting om att de inte får vara avvikande ord, bara att vissa är önskvärda…

Yessica
0

#42 Håller med #43.

Ha en bra dag!

tsset
0

_jaaa… jag tänker iaf köra på det här orden, det funkar för mig och hunden och funkar det inte på tävling så tar jag det då. Jag tror iaf att det kommer gå utmärkt och gör det inte det så är det ju lättare att byta kommandoord än att förändra ett helt moment om man nu tränat in det fel. Fast å andra sidan, funkar det inte för någon domare så tar jag gärna den diskussionen, det står ju trots allt inte att orden måste ha någon betydelse eller att det måste vara synonymt till det önskvärda. Bara vilka som är önskvärda, vilket gör vilket annat ord som helst lika möjligt att använda.
_

Nu ska vi ut och träna kroppen, vi ska dra pulka! Glad

Vad tränar ni idag?

Mistle
0

#45 Innan har det ju varit så att man har fått använda precis vilket ord man vill bara man informerar om det innan. Fast det kan ju ha ändrats, jag har inte riktigt orkat läsa igenom det ni har skrivit så det kanske redan har nämnts..

Idag tänkte jag att vi skulle ta och köra igång med lydnaden! :). I alla fall med den ena jycken. Sitter och funderar på hur jag ska lägga upp det. Om jag ska köra igenom en koll på alla momenten idag och se vilket som behövs läggas mest tid på eller om jag ska välja ut några. Det sistnämnda känns som det bästa..
Jag är jättesugen på att träna läggandena men en del i min hjärna säger att jag borde fokusera på ställanden.. Hmm, jag vill inte! Nä, första träningen ska bli positiv så det får bli lägganden och lite positioner! =).

tsset
0

#46 Jo, det innan har jag koll på, och nu står det bara såhär om kommandoord och handtecken:

"14. Kommandoord/ Handtecken mm.

I dessa regler angivna kommandoord är önskvärda.

Tävlande skall i förväg anmäla till domaren om handtecken kommer att användas. Handtecken får endast användas i moment där så anges. Använder föraren handtecken så får detta i princip inte utsträckas längre i tiden än ett muntligt kommando, dvs ett för långt kvarhållande av handtecknet påverkar betyget i negativ riktning."

Inget om att man måste anmäla andra ord, bara att de  angivna är önskvärda. Inga måsten alltså. Och det är så jag tolkar det, fritt fram för vilka ord som helst precis som innan, med skillnaden att det inte behöver anmälas.

I övrigt tror jag också på att ta några i taget och det du föredrar. Sitter favoritmomenten riktigt bra så blir ju resten också mycket roligare :)

Cerrolyn
0

FF = Fritt Följ
LF = LinFörighet
FFG = FramFörGående

Kanske, men Osby i så fall.

Absolut får du använda vilka ord du vill, jag vet att förr skulle man anmäla (säga till) om man hade andra ord, men jag tror inte att det behövs längre, men för säkerhets skull skulle jag säga till när ni går in på planen och då innan LF.

**MVH Cerrolyn

Mistle
0

Vi körde på med lägganden och positioner igår, och ja, hunden var tänd på att få leka och äta korv och jag var ganska ringrostig haha Flört. Men jag ska nog kunna komma in i det igen om inte en alltför lång framtid hoppas jag haha :).

Idag blir det nog att vi kör på samma skulle jag tro :).

Yessica
0

Jag och Sting tränade fjärren igår (2an's) och idag blev det att börja med 2an's ruta igen. Glad Nu när vi är nära till 2an, och faktiskt har som mål att träna in momenten i 2an så ska vi väl börja nu då? Flört Hehe. Det gick bra.

Ha en bra dag!

TinaH
0

hur dan är det?!?

Man får väll tävla inoff i en klass högre, trotts att man inte har "sin" klass klar off?Obestämd

Jag har för mig att man får….

För det är ju lite bra och göra, för jag menar,då vet man ungefär hur man ligger till innan start i off.Glad

Mvh TinaH

Yessica
0

#51 Det vet jag tyvärr inte hur det är. Men vi har turen att vara med på tävlingsledarträffar där man varannan gång tränar på att kommendera andra och varannan gång är man ekipage. Så det är i princip som träningstävling nästan, fast inga betyg och så. Men man kör igenom hela programmet. Glad

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 52

LYYYYYX!!! SkrikandesSkrattande

Men jag har för mig at jag inte har hel fel i det jag säger.

För jag menar, ett inoff resultat, är ju inte något "giltigt" resultat, om man så säger…
hmmm….

Mvh TinaH

Yessica
0

#53 Japp Oskyldig Superbra!

Det borde ju vara så tycker jag. Men vet faktiskt inte helt 100%.

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 54

Vilken klubb tävlar du för?

Mvh TinaH

Yessica
0

#55 Bro-Håbo BK. Glad

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 56

ända DÄÄÄR uppe!! Tungan ute

Mvh TinaH

Yessica
0

#57 Haha, japp! Flört

Ha en bra dag!

tsset
0

Idag kör vi på apportering/dragkamp igen, har ju äntligen fått hem favoritgodiset igen (som egentligen är en säck hundmat) så nu är han MER är lovligt träningsvillig! Han bjöd till och med på ett rakt och tydligt backande Förvånad Jag förstår inte alltså, bara mindre matkulor?!

Japp, iaf… att hålla emot trots att jag rycker (eg. lägger handen runt och lägger lite vikt mot mig, där han belönas för att öka trycket bakåt) i apporten (eh… liten väska, vedträ eller vante just nu) är steget vi är på. Funkar! Ett par omgångar till med lite olika apporter, sen kan vi klättra upp ett steg Glad

Cerrolyn
0

Jag är allt från säker men jag tror inte det. Har du t ex en valp så får du ju inte ställa upp i öppenklass på utställningar.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 60

nä men öppen klass är ju lika med off.

men man får ställa inoff mellan 4-9mån

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Naturligtvis så var det på en inoff jag tänkte, trode det framgick utan att jag skulle behöva skriva det då det var det vi pratade om.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 62

Då borde det ju vara lika i lydnaden.

Att man får "träna/tävla" i en LK-klass högre på inoff.
(Kontra med klass 4-9mån på utställning som är inoff)

bara jag som tänker lite Flört

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Det är ju det jag säger, jag tror inte du får ställa upp i en annan klass. För då skulle du ju i princip kunna ställa upp i agilitytklass III på en inoff tävling med en klass I hund.

Men å andra sidan så förstår jag inte varför man skulle ta en högre klass än vad man är i. Det är ju faktiskt helt oviktigt om hunden klarar ett elitlydnadspass fast det är en klass I hund. Om de inte (efter tävlingsstart) har klarat att få mer än 160p i klass I så är de inte klara för en staer i högre klass, något är ju i så fall fel.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 64

har talat med vår gemensamma nämnare "R".
Nu på morgonen.

Hon sa så här att: "ja, det trodde hon. För det är upp till dem som anordnar den inofficiella tävlingen som bestämmer".

Hon hade själv tävlat med H när han var 7 månader, vilket man inte får enl. reglerna, men arr. hade givigt sitt tillstånd och då var det helt ok.

Mvh TinaH

TinaH
0

# 64

Jag sa inte FLERA klasser högre…jag sa NÄSTKOMMANDE klass.
Så behöver ju inte överdriva. Flört

Att man kanske vill prova en 2a innan man är klar med en 1a, är väll inget konstigt?

Visst nästan helt olika moment.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Jo jag vet att hon har gjort det och som sagt, det är upp till arr, men jag tror de håller lite hårdare på det ändå. Men jag vet inte.

Spelar roll om det är nästa klass eller en ännu högre, saken är ju faktiskt densamma. Att man vill ställa upp i en klass som man officiellt inte har befogenheter till. Och ja, här hamnar alla de som tävlar inoff med för unga hundar också eller för unga förare.

Men jag ser fortfarande inte nyttan med det.

Efter att nu ha svarat på detta så tycker jag att vi återgå till det tråden är skapad för. Annas kommer jag att ta bort alla inlägg om detta och så får du skapa en ny tråd om detta.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Just nu så tränar jag inte så mycket med Ceasar, jag är för trött på kvällarna och på helgerna blir det tyvärr inte av. Det jag gör för att få honom att aktivera sig är att jag kastar ut godis i snön som han få leta upp. Funderar på att ta och gömma vittringspinnarna under snön för att se vad han gör, kan kanske vara en bra ide då han då måste använda nosen…

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 68

En dum fråga?
Fryser du pinnarna eller diskar dem i maskinen & fryser dem?

Jag menar för att minska din doft i pinnarna.

Själv har jag diskat dem i maskinen, tagit tre bajspåsar och stoppat dem i, utan min kropps närvaro, dem ligger nu i frysen.

Mvh TinaH

Mistle
0

Igår tränade vi på läggandena, positioner och inkallningar.
Hundens utföranden har jag nog inget direkt att klaga över, det är mer jag och min hjärna som tydligen inte klarar av några längre uppbrott haha *s*.

[Ebfotograf]
0

När det inte är något som hindrar oss från att träna så tränar vi - Fritt följ, Fot, plats liggning, att vara lös men vi tränar ganska mycket Freestyle också

Cerrolyn
0

Jag skulle aldrig i livet stoppa dem i diskmaskinen. Jag kanske är nojig men jag tror att det blir doft på dem då och jag har aldrig hört någon annan att göra det.

Som jag har skrivit i artiklen Rekvisita - Lydnad så finns det 3 sätt att ovittra vittringspinnarna kokning, frysning eller ha dem utomhus. Jag kokar mina.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

Idag tränar vi lägganden/"poff", med vikt på störningar, att bli kvar trots att matte rusar omkring… och inte lyfta huvudet från marken!  Flört

TinaH
0

# 72

Om man tar dem i disskmaskinen. stoppar handen i påsen som man gör när man plockar upp efter hunden, och sedan slänger in dem i frysen……hur kan det då bli vår doft på dem??

Vet om många som sgör så här som tävlar i eliten.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Varför göra dubbelt jobb?

**MVH Cerrolyn

tsset
0

Idag har vi "bara" kört några korta "att leta upp mattens hand för att trycka in apporten och sedan lägga vikten bakåt"-pass. Små små steg, men det går framåt! Glad

TinaH
0

Idag började vår vinterträning på hundskolan.

mer om det kan ni läsa om i Bloggen.

Kan bara säga att matte var MER ÄN NÖJD, med sin snuttis!! Kyss

Mvh TinaH

tsset
0

#77 Låter underbart! Tog reda på hur gammal han var och jo, jag tror nog också att det är den där polläten hos retrievern som har trillat ner, den brukar göra det efter ett par halvgalna och okontrollerade år sådär precis innan man slitit allt hår från huvudet Flört Min tog dock 3 ½ år på sig, lite för mycket!!

Yessica
0

Sting har fått träna rutan och 2ans fjärr idag. Rutan gick bra! Kunde skicka från 20m och hon sprang rakt in i rutan ändå. Hade min orangea långlina runt som markering, men den brydde hon sig inte om.

Fjärren gick KANON! Först liten check så hon kom ihåg hur hon skulle sätta sig upp. Sen gjorde jag som det blir på tävling. Har henne fot, lägger ner henne, lämnar 5m och kommenderar sitt-ligg-sitt-ligg och går tillbaka och sätter upp. Superduktig verkligen! Inte ett enda kommando behövde jag upprepa och hon satte sig rätt alla gånger och så. Perfekt! Kanske att hon skulle haft en aningens bättre tempo. Men jag tycker att först rätt och sen fart. Men det var ju inte så att hon dröjde inte länge liksom, utan gjorde det på en gång. Glad 

Riktigt NÖJD!

Ha en bra dag!

tsset
0

Idag har vi testat 1ans apportering/avlämningar i sin helhet, och se på tusan, träningen har gett ett perfekt resultat! Inget tugg eller släpp eller andra påhitt! Efter bara 6 dagar?! Förvånad Stolt matte! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
TinaH
0

Igår blev det vilo dag här hemma…

Är fortfarande sjuk. Feber 38.6.
Förra veckan kunde jag inte prata…ALLA utam jag, var över lycklig…*muttrar*

Var i väg i Lördags ed lite feber på klubben och tränade, dem små liven ska inte lida för att man har en liten förkylning Glad

Igår så tränäde vi inte direkt TRÄNA, utan jag tog fram klicken och körde lite trix inne….krypa under stol….tassen…ställa sig på stol…

Jag har aldrig direkt hållt på md trix med honom.slalom mellan benen…
Försökte få honom att ställa sig med alla 4 tassar i en liten liten låda….gick så där…*flinar*

Men så tog jag fram en pall…och fick honom att sätta sig där på…så huur dumt ut som helst.Oskyldig
Men jag tror att sånna här övningar na vara nyttiga för kontakt och att dem får lära sig och veta vad dem har sina ben och kropp för någon stans.

Han var över lycklig i exstas! - och det är huvudsaken! Skrattande
Men lite kul får man ju också ha. Glad

Mvh TinaH

NaimaG
0

Tränar och utför drag för det mesta.

[Empisen]
0

Uppdaterar lite! Just nu tränar jag med Hugo på kommandot "hit". Varje gång jag släppt honom i en rastgård, i skogen eller liknande på senaste tiden har han hållt sig omkring mig, men när jag vill koppla honom vägrar han komma, han hoppar framför mig och bara retas, sen när jag ska fånga honom springer han iväg.

Hade prövat locka med godis, göra mig jätte rolig men inget hjälpte! Vissa gånger var jag tvungen att be om hjälp av andra männiksor att fånga in honom..

Idag gjorde han samma sak igen så jag blev jätte arg och ledsen…. Så jag ringde min faster (hon är hundpsykolog, har kurser, trim m.m) och berättade allt och sa att jag behövde hjälp..

Hon berättade att det var jag som hade gjort fel, jag hade kopplat honom varje gång han var duktig att komma, därför slutade han att komma helt enkelt + att han är i trotsåldern.

Hon förklarade sedan hur jag skulle träna, ha en lång lina, ropa "hit" om han inte kommer så drar du in honom och när han är vid dig säger du bra och ger godis.

Han förstod efter ett tag, då blev jag super glad! Nu ska vi fortsätta träna det stenhårt! Glad

[Empisen]
0

Oj, slängde ur mig allt på en gång.. Kanske blev lite svårt att förstå vad jag skrev.. Tungan ute

Yessica
0

#84 Jag har samma problem med Pippi ibland. Hon liksom kan stå och stirra på mig när jag ropar, och så fort jag rör mig lite lite så sticker hon iväg och tycker det är superkul. Jag har också sprungit åt andra hållet och gjort mig roligt, lockat med godis osv. Men jag tänkte just på det där som din faster sa. Att faktiskt så ropar man in och kopplar = tråkigare för hunden. Så jag började ropa och belöna massa när hon kom och sa varsågod, sen kopplade jag ibland och kanske en liten stund och sen lös igen. Glad Det hjälpte en del. Men jag litar inte helt på henne än, då hon inte värderar mig så högt.. grr! Hahaha! Men det sätter hjälper i alla fall! Så kämpa på med det

Ha en bra dag!

TinaH
0

Hehehe….hundar har "morötter i öronen", speciellt när det är sånt här snöigt väder och det luktar jätte gott ute.Skrattande

Mvh TinaH

[Empisen]
0

#86 Då är jag inte ensam då, jag blir jätte irriterad när han inte lyssnar, så en gång bara gick jag, lämnade honom lixom.. Då kom han springandes efter ett tag.. Så han gick lös hela vägen hem.. Tungan ute

Cerrolyn
0

Ceasar gick kanon ff idag TROTS att en dam som luktade super var i närheten. (Störningsträning med höglöpande tik, hon ville till C hela tiden och mellan momenten så var det pip från hans håll).

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#89 Härligt! Skrattande

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 89

Boy var lös på hela rundan idag, vi tränade med.

Både FF, St-sitt-ligg och hopp. Hittade en gris och hoppa över, man tager det som finns *S*

Sedan kunde vi inte låta bli att titta och garva läppen av oss på när en förtvilad matte jagade ikapp sin lösa hund.Oskyldig

Men jag gick och ropade på henne och frågade om hon ville ha hjälp.
Har sett dem förr och har världen snällaste schäfer, som dem tränar och tävlar bruks med.

Jag skickade ut boy. Så dem fick leka i några min….så ropade jag på Boy, och då kom bägge.

Så har man gjort en god gärning på sin promenad medSkrattande

Även elithundar kan ha morötter i öronenFlört

Mvh TinaH

tsset
0

Har blivit mycket ren spring-träning de senaste dagarna, att inte falla in i galopp utan hålla sig till travet. Precis som när vi joggar alltså och hade otroligt-bekväma-matte hållt igång den träningen hade vi nog inte behövt påminna oss om detta nu Skäms Men vi måste ju "förbereda" oss för utställningen på söndag(hjälp!).

tsset
0

Idag gjorde jag något helt spontant - tränade sändande med ställande/ att vända upp och stå still/stoppsignal(apportering)(det är ju lite likt varandra, bara befästa visselpipans signal sen).

Aldrig gjort och förstod helheten först häromdagen(alltså att hunden kan stå åt vilket håll som helst), men hade en fundering på hur jag skulle göra i framtiden. Så jag testa nu och visst tusan - det satt direkt!

Nöjd matte :)

TinaH
0

# 93

Vilken klass tränar du för?

Mvh TinaH

tsset
0

#94 I lydnaden? Ettan läggs självklart huvudvikten på, måste ju ta oss igenom den först, men sen plockar jag lite här och där för vårt eget nöjes skullGlad

Chachaa
0

det blir för det mesta agility nu när vi behöver all träning inför vår första tävling:) och så blir det lite små tricks:)

Denna kommentar har tagits bort.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.