Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterquizlekar
Läst 4311 ggr
tsset
0

Träningsplanering?

Hur håller ni koll på vad ni behöver träna på och hur träningen går? För ni dagbok, prickar av en lista eller har ni allt i minnet?

Jag lider av lite ("lite") halvtaskigt minne så jag har börjat skriva en veckoplanering där jag skriver ner vad som ska tränas på just den veckan. Jag plockar lite olika moment, antingen ett helt moment eller bara ett delmoment, från "mål 2010" som skrevs innan nyår, och lite motionsmässigt och "övrigt". Skriver ner en liten anteckning från varje träningspass för varje dag, hur det gick, vad som kan behöva förbättras, vad jag ska tänka på osv. Sammanfattar på söndagen och lägger upp nästa veckas träning.

Det här har fungerat utmärkt för mig, jag kan gå tillbaka och se vad som krånglat, hur långt vi kommit, vad vi behöver träna, vad vi har kvar, jag har utvecklat lite nya träningssätt istället för att fastna i det som inte fungerar…och träningen har blivit mer effektiv!

Någon som har något liknande, hur ser era ut? Glad Eller hur gör ni? Är det minnesträning som gäller? Flört

[Malin3033]
0

Är det "småträningar", såsom ett lätt nytt trick, så behåller jag allt i huvudet. Men när jag te.x. skulle lära in locket, så har jag hela tiden fört dagbok. Mål innan träningspasset, utvärdering efteråt.

Om jag åker ut till klubben för att träna agility så brukar jag verkligen sätta mig ner och fundera på vad vi ska träna, hur vi ska göra för att få det effektivt. Var ska jag placera belöningar osv osv. Allt för att få en så effektiv träning som möjligt.

Jag håller med dig om att det ´verkligen hjälper. Speciellt i agilityn där tajming osv är så himla viktigt. Även att få träningen enkel för hunden! Har man inte funderat innan är det lätt att man får för höga krav på hunden. Eller för lätta så att träningen inte går framåt…

Yessica
0

Vad duktiga ni är! Skrattande Själv så började jag nu vid årsskiftet att anteckna vad vi gjort i min hundkalender (hundboken). Då är det alltifrån klippt klor/borstat/promenader och till träning/tävling, men bara lite smått om vad vi gjort eller hur långa promenaderna var.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tsset
0

#1 Mål och utvärdering efter varje pass försökte jag anteckna förut, men det var verkligen inte min grej! Jag vart ju ofta tvungen att ändra målet under träning, mitt mål passa inte med hur min hund ville jobba, så då vart det ju nästan mer jobb med mål och utvärdering.

Nu kör jag ju på "ungefärliga mål" och en sammanfattning, lite samma sak kanske men ändå mer variabelt.

Ja agility på klubben kräver nog tydlig planering, det där ska jag ta och lägga på minnet! Tajming är ju viktigt i allt, men i agilityn ska det ju gå fort också så då kan det vara bra att tänka igenom innan man åker dit. Är ju skillnad på att bara kliva utanför dörren och att åka en 3-4 mil ;)

#2 Sånt är också bra att anteckna, med dagboksanteckningar kan man ju se vilka vanor man har efter ett tag, och det är riktigt kul att bläddra tillbaka i gamla kalendrar och se vad man gjort, och skratta åt gamla minnen Flört

Nikkis
0

Jag håller allt sånt i huvudet.

Förr förde jag en dagbok, men insåg att jag inte behövde det.

Jag vet precis vad vi behöver träna mer på och vilka moment som ska läras in osv.
Jag brukar redan efter en träning tänka på vad nästa träning ska gå ut på. Sedan när den träningsdagen närmar sig så brukar jag göra ett upplägg om vad/hur jag ska göra.

Sen så brukar jag också efter i stort sett varje träning sitta och snacka med min pojkvän om hur det gått, både bra och dåligt.
Då bollar vi lite fram och tillbaka och trots att han egentligen inte tränar hund själv, men desto mer följt med på kurser, träningar och tävlingar så har han verkligen ett öga på Hur man kan vidarutveckla saker och ting.
Det tycker jag är super nyttigt då han oftast tänker "outside the box" (Haha illa det lät, för min egna del!) för det tar jag sedan med mig till nästa träning. ^^

Sen kan jag gott och väl bara spontanträna och köra det som faller in och tex bara enbart fokusera på vårat samspel.

tsset
0

#4 Jag är impad! Förvånad

Jag har ju också en liten koll på vad som behövs och så, men jag har svårt att plocka fram minnen så att säga. Har fått plocka fram förteckningen över lk1-momenten alldeles för ofta, och dem lär man sig ju ändå ganska snabbt om man är intresserad tycker man. Därför kände jag att jag behövde detta.

Efter träning är minnet färskt och då vet jag ju hur jag ska göra nästa gång, men jag måste skriva ner det för går det för många dagar sen så minns jag inte alls(går dock lite i vågor det där).

Spontanträning händer självklart för oss också, ska det t.ex. absolut tiggas(4 av 5 ger ju utdelning) så kan hunden lika gärna få sitta med en matbit på nosen ett par minuter och att vara djävulsk ond planeras inte (inte öppet iaf) Flört

[Malin3033]
0

#3 efter att ha gått på en portfolio skola i 4år.. där vi har 2 timmar i veckan när vi bara utvärderar och skriver nya mål. Så det där är liksom "inprintat" i mitt huvud.

Fast allra viktigast för min och Ronja's del är vid agilityn. För jag är skyldig henne att veta exakt var jag ska placera mig, var belöningen ska komma osv för att hon ska kunna göra sitt bästa. Så fort hon inte vet vad jag sysslar med saktar hon ner och blir osäker - vilket är orättvist mot henne. Därför är jag alltig noga med banvandring, oavsett om det är 3 hinder eller 23 på planen,

NaimaG
0

Jag behöver inte göra det men måste…
Jag för aktivitetsdagbok just för att hålla koll på när samtliga hundar dragit, hur långt, hur länge, hade de rast, vilka dagar och hur ser det ut framöver, måste något tampas ner eller kan man öka och måste hundarna bytta plats i ledet och när.

HarrietKiara
0

Jag kan varmt rekommendera Hundtränaren. Där kan du skriva upp din planering och sen föra logg över hur det har gått och hur du ska gå vidare. Glad Många bra artiklar finns att läsa också.

Googla på Hundtränaren så får ni träff till sidan.

Love my Kelpie!

Cerrolyn
0

Jag använder min blogg till vår träning, men det mesta hålls i minnet.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#8 Den såg intressant ut till en början, men sen lämnade jag den idén… upplägget är ändå så enkelt att man kan skriva det själv, och lite håller jag ju i huvudet (annars har jag alltid mobil att anteckna i)!

[Malin3033]
0

#10 håller med dig där. sedan tycker jag det är lättare att skriva på datorn, jag gör all min planering där.

tsset
0

#11 Samma här! All planering på datorn. Eller, lite åker jn ner på post-it-lappar när datorn inte finns i närheten, men sen föredrar jag datorn att skriva på. Det är så mycket lättare att gå in och redigera. Dumburkarna har sinna fördelar ;)

Sen funderar jag på att ändå köpa hundtränaren, eller annan kalender, bara för att ha separat vad som ska göras på hundfronten. Och då kan man ju lika gärna köpa en snygg, smidig(gillar att det är spiral på insidan av omslaget så att säga!) och intressant!

Mistle
0

Jag håller det i minnet. Eller jag försöker hålla det i minnet ;p.
Även om jag inte har direkt svårt att hålla koll på vad vi tränat och hur det har gått så tror jag ändå att det hade blivit effektivare och mer strukturerat om jag faktiskt hade skrivit upp och verkligen utvärderat och planerat. Har tänkt många gånger att jag ska börja göra det men det blir aldrig av..
Och då kan man ju dessutom gå tillbaka och verkligen se utvecklingen. Tror också att det kan ge mycket för ens personliga utveckling som tränare.. :).

Xondah
0

De mesta hålls i minnet och lite anteckningar på datorn.

På min valp har jag börjat gjort mer ordentliga anteckningar på datorn då jag tänkte att de skulle vara skoj att kolla hur utvecklingen sett ut sen han var valp.