Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 1400 ggr
giffan
0

agility bana

Om man skulle göra en bana hemma, vad ska man tänka på med underlag och storlek?

Någon som har förslag?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Yessica
0

Underlaget ska väl inte vara allför ojämnt eller halt. Mellan hindrena ska det vara mellan 5-7m (enligt reglerna) mätt som hundens väg. Där kan man ju variera, så det inte alltid är 6m, utan kanske några passager med 5m och någon med 7m och så någon med 6m. Så hunden får tänka lite. Glad I reglerna står även att själva banområdet bör inte vara mindre än 25 x 35 meter.

Fick du svar på det du ville, eller var det något annat du tänkte på? Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

giffan
0

Ja ytter måttet var det jag ville veta… gräs tror du det fungerar eller skulle det vara bättre med sand?

Har en bit mark jag funderade på att harva upp och göra något av… och då föll tanken på en agility bana… frågan var bara med underlaget… gräs skulle ju säkert bli billigast.

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#2 Vilken lyx! Skrattande Gräs är nog bra, blir ju inte så tungt som sand kan bli. Visst kan ju bli geggigt vid sånt väder. Men då kan du ju kanske se till att ha bra drenerat vid banan, så kan det faktiskt bli bra. Först massa grus/sand och sen gräs på kanske Glad

Ha en bra dag!

TinaH
0

Här är en länk tlll agilityreglerna. Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

giffan
0

Jo jag har läst dem…Men ville höra vad andra tycker, inte bara vad det står i reglerna

~ Anneli ~ 

tsset
0

Tror gräs blir bäst, är ju det man vanligen tävlar på också. Kanske en bit grus kan vara bra också? När (om) gräset inte går att springa på tänkte jag…

Ytan har du ju fått, och jag kan tipsa om att inte utnyttja hela ytan i onödan så att säga… så man har en bit bra gräs kvar hela tiden, så undviker man lerpölar och sånt. Jag tänker iaf på det när jag utnyttjar allmäna ytorna här, en gammal fotbollsplan/äng där målen är borta och det inte går så mycket folk… kanske 8-10 fotbollsplaner i totalyta? Flyttar iaf runt där så jag slipper ramla i mina tidigare lerpölar som blir när jag glider omkring (vilket jag gör även i lydnadsträning och apporteringsträning på samma yta, fotarbetet är uruselt på matte!) ;)

TinaH
0

# 6

vet du hur stor en vanlig fotbollsplan är ?

8-10 sånna…myyycket ytaFlört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

tsset
0

#7 Japp, har hängt på många sådana(dock inte de största, men vanliga småstadsplaner), men tog ett ögonmått på en höft nu (och räkna in lite skog/ängblandad mark) ;)

Tog mig ändå tid att mäta med eniro bara för det, nyfiken som man är, och helt galet var det inte..7 st! Sen är det väl bara 3-4 st som hänger ihop i ett rakt led, sen svänger det av ungefär 1, och av en gång till 1½ plus en plätt med lite mer äng… och så en till om man kliver över grusvägen åt andra hållet som jag också räknade med…

Det är en rejält stor yta(speciellt om man utnyttjar skogen runt om och ner till vattnet, labben njuter!) och perfekt att slänga upp rusta-agility-banan på, eller lägga ett sök i vattenkanten där det är skog och mer uppvuxen äng och placera hunden längre bort så han får springa extra mycket…

Kan ju tillägga att jag bor på landet, därav ytorna, åt andra hållet har jag 135 fotbollsplaner eller så av skog med endast någon grusväg (utan biltrafik) som går genom ;)

Yessica
0

I #6 fick du ett mycket bra tips! Passa på, om du har tillräckligt med plats, att kanske göra 2 planer eller så, just för leran som antagligen kommer komma. Om du inte lägger pengar på bra dränering Glad

Ha en bra dag!