Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettutställning
Läst 4036 ggr
[Empisen]
0

Första utställningen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I februari ska jag och Hugo på vår allra första utställning! Jätte spännande men samtidigt lite läskigt… Jag måste öva nu innan dagen är kommen…

Jag skulle behöva träna på att han ska stå på kommando.. Hur lär man in det? Är det bara å ställa upp honom som man vill ha han, säga "stå", klicka och ge godis?
Sen skulle jag behöva träna på att han inte ska dra i kopplet när jag går i ringen.. Hur ska jag träna det? Tror han kommer vara väldigt intresserad av allt runt omkring nämligen..

Ge alla tips ni kan Glad

Ha en trevlig kväll!

Yessica
0

Nyfiken, vilken utställning är det? Hinner inte svara på frågorna nu, ska iväg och jobba strax. Ska försöka komma ihåg att göra det sen. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Empisen]
0

#1 Den håller till i boxholm, JRTC som håller i den Flört

Yessica
0

#2 Aha, du bor "där nere". Tänkte om det var så att vi skulle på samma. Haha! Ska nämligen till Sollentuna i februari. Flört

Det där med att han ska stå stilla låter det ju bra att göra som du skrev. Träna också på att få flytta på alla tassar och ställa dom där du vill ha dom. Han är ju liten också, så då ska du helst träna på att kunna lyfta upp honom på bord.

Träna kontaktövningar. Dock ska ju inte hunden heller bara titta mot dig i ringen. Svårt det där. Vad har du för halsband? Finns ju speciella utställningshalsband/koppel. Som ofta är helstryp, kanske blir bättre för att kunna få honom lite lugnare? Fast känns ju lite jobbigt att använda annat halsband för att komma dit man vill. Men nu är det inte så lång tid kvar, och du kanske inte har hunnit träna i att inte bry sig om allt annat.

Träna även att gå/springa med honom. Han är ju så liten, så det räcker nog om du går bredvid. Prata med honom i ringen och försök hejda att han rusar fram.

Sen vet man ju inte om det blir för mycket runt omkring så att han blir lugnare. Min ena hund som annars skäller när vi möter en annan hund på promis, är knäpptyst på utställning, för det är så mycket runt omkring.

Ha en bra dag!

[Empisen]
0

#3 Nejnej, jag bor i stockholm/Upplands väsby, ska bila ända dit ner Tungan ute Tänk vad man gör för en utställning… Oskyldig

Jag har inte köpt utställnings koppel än, har du något att rekomendera eller spelar det ingen roll? Jag vill helst ha ett helstryp.

Ska träna på det du skrivit, har en blick om hur han kommer bete sig när det är så mycket hundar där.. Obestämd Han kommer dra och slita och inte lyssna alls känner jag på mig.. Skulle behöva träna där det håller till många hundar…

L8sson
0

Guud va kul =)

det låter bra som #3 skrivit =)

Det han gör ifall det e fler hundar där är kanske att han ställer sig snyggt automatiskt för att han blir intresserad av dom andra.? då kan man flytta ben osv hur mkt som hällst och han står och ser nyfiken/allert ut. ?? ibland har man tur :P Min tik kan vara så ibland att så fort vi kommer ut i ringen så går allt som det ska =)

Yessica
0

#4 Vaah? Antar det är officiellt då i alla fall? Flört Finns ju tre inofficiella i stockholmsområdet nu snart. En i feb och två i mars. Glad Alla i Sollentuna rackethall.

Ha en bra dag!

[Empisen]
0

#5 Jag får hoppas att han blir så Tungan ute

#6 Är officiell när det endast är en ras? Isåfall så är det en officiell utställning ja Glad

Yessica
0

#7 Det brukar det vara. Vem arrangerar? Så kan jag kolla om det står någonstans Flört

Ha en bra dag!

[Empisen]
0

#8 Den som håller i utställningen är rasklubben jag är med i Jack Russell Terrier Club (JRTC). Det är bara jack russells som får ställas ut där. Min uppfödare reggar alla sina valpar där också, om man är reggad i JRTC så får man inte vara reggad i SKK, eftersom denna klubb finns för att bevara jack russellns riktiga rasstandard.

Nu sa jag mycket annat än svaret på din fråga, men hoppas det inte gör någonting xP

Yessica
0

#9 Okej, då borde det ju vara en officiell utställning. Glad

Ha en bra dag!

[Empisen]
0

#10 Ja Glad

TinaH
0

# 11

Köp ett tunt retriever koppel.
Dem är toppen!

Kostar inte många kr, sista jag köpte var på rean och kostade 50 kr Skrattande

OK. ett vanligt retriever koppel eller jakt koppel som man kallar dem för kan nog vara för grov för en JRT.

Men det finns tunnare modeller.
Jag har ett Tunt, gillar inte dem tjocka på utställning.
Trotts att jag har en Golden.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Yessica
0

Jag tycker inte halsbandet/kopplet ska vara så framträdande på utställning. Det är hunden som ska visas inte tillbehören Glad

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 13

Precis!

Därför har jag ett tunt "golden färgat" retriever/jakt koppel, som inte synns. Skrattande

På en utställning fick jag frågan om jag "fri-ställde", det var Boys 3dje utställning, snacka om att man blir lite "stolt" då….Oskyldig
När man är som jag FORTFARANDE gröngöling i utställningsringen Skrattande
Kvinnan hade inte sett kopplet, nämligen.

Mvh TinaH

tsset
0

#14 "fri-ställde" innebär vad? Antar att det menas ställa med hund lös?

TinaH
0

# 15

Att man lös ställer sin hund. =)

Vilket jag inte tänker göra med min "flams & trams" Skrattande

Mvh TinaH

tsset
0

#16 Hehe, inte jag heller! Koppel på, för vi är grönare än gröna… första gången för hunden och andra för mig, så nervositeten kommer säkert göra sitt…  det där med flams och trams kommer drabba oss i vilket fall Flört

Är det vanligt att man fri-ställer? Tror aldrig jag sett det faktiskt…

TinaH
0

# 17…

var lugn….

Min nervositet har inte släppt än, jag har hållt på nu i 2år….Tungan ute

Mvh TinaH

[Empisen]
0

Var och köpte ett utställningskoppel idag, det här var det finaste jag hitta, funkar utmärkt Glad

Yessica
0

Jag tror inte man får ställa hunden utan koppel

Ha en bra dag!

[Jemla]
0

#20 Man kan ta av kopplet när man ställer upp hunden, men när man går/springer i ringen ska hunden vara kopplad. Glad

TinaH
0

japp, det får man, inga lösspringande hundar, men lös uppställda!Skrattande

Men jag tar och stillar Boy nyfiken med att ha koppel på, så lägger jag det som stor ring så det ligger långt ner på halsen och runt brösetet, så det får hänga fritt. Glad

men då har jag ett tunnt, retriever/jakt koppel på honom. (som alla andra golden utställare har) *S*

Mvh TinaH

TinaH
0

# 19

Vilket fint koppel!Skrattande

Jag hade något liknande när boy var valp. Var perfekt!

Hittade ett jätte fint utställningskoppel på Sofiero utställningen i sommras….
Rundflätat läder med guldtråd, och retriever/jakt koppel.

Kostade ENDAST 750kr!
så det var bara att drömma och gå vidare…..suckar….

Mvh TinaH

Yessica
0

#21 Ahaa! Men vilket krångel att ta på och av Oskyldig

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 24

Nej då inte alls Glad

Beror helt på vad man har för koppel Flört

Mvh TinaH

[Empisen]
0

#23 Oj! Det var inte billigt! Tungan ute Gav 89:- för mitt.. Tycker det var dyrt Oskyldig

TinaH
0

# 26

Näe det var inte direkt gratsi det Franska svarta flätade rundkopplet med guldtråd i….
Men det var SKIT FINT!!

Tja jag har inget dyrare koppel än så jag heller nu, ett smalt osynligt retriever/jaktkoppel.
Hittade ett som smälte in i Boys färger, tror jag gav 90Kr eller nått på en utställning :-)

Mvh TinaH